انتشار این مقاله


۵ باور نادرست غذایی

یکی از رژیم‌های غذایی روز را نام ببرید که [متخصصان] نگویند مضر است! وقتی که میلیون‌ها دیدگاه مختلف راجع به یک چیز واحد می‌شنویم، تشخیص دادن یک غذای سالم از یک ترفند تجاری سالم‌نما واقعاً دشوار است. به راستی چه تغذیه‌ای خوب است و چه عادتی بد؟    برای این که یک‌بار و برای همیشه تکلیفمان […]

یکی از رژیم‌های غذایی روز را نام ببرید که [متخصصان] نگویند مضر است! وقتی که میلیون‌ها دیدگاه مختلف راجع به یک چیز واحد می‌شنویم، تشخیص دادن یک غذای سالم از یک ترفند تجاری سالم‌نما واقعاً دشوار است. به راستی چه تغذیه‌ای خوب است و چه عادتی بد؟

   برای این که یک‌بار و برای همیشه تکلیفمان را با خرافات تغذیه‌ای مشخص کنیم از دکتر دنیلا نیمن (Daniela Neman) متخصص تغذیۀ نیویورک سیتی (New York City) خواستیم تا مرز بین حقیقت و باور بی‌اساس را برایمان مشخص کند.

   باور اول: آب‌میوۀ Cold-Pressed بهترین راه برای سم‌زدایی است.

920628_4a1f8a0043ac41879bd6d9cdbdf4664a   کلد‌پرس کردن (Cold-Press) یکی از روش‌های به نسبت مدرن و باکیفیت تهیۀ آب‌میوه است. در این روش میوه ابتدا توسط دستگاه به تکه‌های کوچکتر خرد شده و سپس این تکه‌ها به یک کمپرسور بسیار قوی دارای صافی منتقل می‌شوند. کمپرسور قطعات کوچک میوه را فشرده و عصاره‌شان از صافی عبور کرده و ذخیره می‌شود. این روش به دلیل سرعت کم تیغۀ آب‌میوه‌گیر (به دلیل این که تیغه مسئول استخراج آب نیست بلکه فقط میوه را خرد می‌کند) گرمای کم‌تری تولید کرده و در نتیجه ویتامین‌ها و مواد مغذی حساس به حرارت موجود در میوه حفظ می‌شود. الآن که با مقولۀ کلد‌پرس آشنا شدیم بهتر است نگاهی به مبحث اصلی‌مان داشته باشیم.

   تنها جایگاه‌های سم‌زدایی در بدن عبارتند از:

  • کبد
  • کلیه‌‌ها
  • رودۀ کوچک
  • پوست

اگر شما هر روز در اثر فعالیت عرق می‌کنید و مجبور به دوش گرفتن هستید، تبریک می‌گوییم! بدن شما سم‌زدایی می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید بعد از یک آخر هفتۀ سراسر الکل (آمریکایی‌ها عموماً به میزان زیادی نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند بنابراین مسئله سم‌زدایی برایشان اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.) بدنتان را به شکل مؤثری سم‌زدایی نمایید غذاهای مغذی و پردازش نشده (طبیعی) میل بکنید. آب‌میوه‌های سم‌زدا اغلب کالری بسیار ناچیزی دارند. (توجه کنید که مراد از آب‌میوه، عصاره خالص میوه، بدون شکر و افزودنی‌های دیگر است!)

   باور دوم: اگر می‌خواهید وزن کم کنید، غذاهای پردازش‌شده را کنار بگذارید.

eat-real-food-instead-of-processed-foods   پردازش می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد: تخمیر، شست‌و‌شو و یا حذف بخش‌های به ظاهر غیرقابل‌خوردن میوه یا سبزی (مثلاً پوست کیوی!). بنابراین اگر بخواهید غذاهای پردازش‌شده را از رژیمتان حذف کنید الزاماً باید جو، بادام، ماست و لوبیا را هم حذف بفرمایید! دیگر چیزی باقی نمی‌ماند!

   باور سوم: شش وعدۀ سبک بهتر از سه وعدۀ معمول است.

food-clock   ببینید در زمینۀ وعدۀ غذایی یک اندازۀ قانونی که برای همه مناسب باشد وجود ندارد! برای بسیاری از ما شش وعدۀ غذایی عملی نیست. ولی سه وعدۀ غذایی با کمی تنقلات در بینشان، اجرایی‌تر می‌باشد. تا زمانی که قند خونتان پایین نیامده و سردرد و خستگی ندارید، اوضاع خوب است! نیازی نیست سه وعده را شش بکنید.

   باور چهارم: دسرهای فاقد گلوتن سالم‌ترند.

DSCF7514   این اصلاً عملی نیست! مگر این که منظور از دسر میوۀ تازه باشد. اصلی‌ترین تفاوت دسر بی‌گلوتن با دسر گلوتن‌دار در آرد است؛ که برای دسر عادی از آرد گندم استفاده می‌شود در حالی‌که دسرهای بی‌گلوتن با آرد بدون گلوتن آماده می‌شوند. شکر و کره و بقیۀ موادشان مشترک است.

   باور پنجم: اگر نان، ۱۰۰ درصد گندم کامل باشد سالم‌تر است.

3840x2400-9-e1411668379613   بسیاری از نان‌ها، حتی نان‌های ۱۰۰ درصد گندم کامل حاوی افزودنی‌هایی نظیر نمک و شکرند (مراد نان‌های آماده یا بسته‌‌بندی شده است). روی بسته را چک کرده و به دنبال نانی با کم‌تر از ۵ گرم شکر و ۱۰۰ میلی‌گرم سدیم باشید. طبق معمول از هرگونه افزودنی‌های با عناوین سخت و عجق‌وجق خودداری کنید!

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید