انتشار این مقاله


روشی جدید برای درمان افسردگی در نوجوانان

افسردگی یکی از شایع‌ترین مشکلات روانی است، که ممکن است یک نوجوان به آن مبتلا شود. به گفته‌ی مؤسسه‌ی ملی سلامت روان آمریکا، حدود ۲.۸ ميليون نوجوان بین سنین ۱۲ تا ۱۷ سال حداقل یک دوره‌ی افسردگی شدید را در سال ۲۰۱۴ تجربه کرده‌اند که ۱۱.۴ درصدِ نوجوانان در این محدوده‌ی سنی را شامل می‌شود. […]

افسردگی یکی از شایع‌ترین مشکلات روانی است، که ممکن است یک نوجوان به آن مبتلا شود. به گفته‌ی مؤسسه‌ی ملی سلامت روان آمریکا، حدود ۲.۸ ميليون نوجوان بین سنین ۱۲ تا ۱۷ سال حداقل یک دوره‌ی افسردگی شدید را در سال ۲۰۱۴ تجربه کرده‌اند که ۱۱.۴ درصدِ نوجوانان در این محدوده‌ی سنی را شامل می‌شود.

افسردگی می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به بیماران تحمیل کند و برای نوجوانان این هزینه‌ها، علاوه‌بر هزینه‌های تحصیلی و مراقبت‌های بهداشتی بار مالی سنگینی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

مطالعه‌ای جدید در JAMA که به سرپرستی مؤسسه تحقيقاتی سیاتل انجام شد به یافتن روش‌های درمانی مقرون به صرفه برای درمان نوجوانان افسرده منتج شد.

دکتر لورا ریچاردسون:

ما روش درمانی جدیدی را به‌ کار بردیم که ما را به درمان افسردگی نوجوانان امیدوار می‌کند. در این روش فردی به عنوان مدیر با بیمار، خانواده‌ی او و پزشکان در ارتباط بوده و داده‌های لازم را جمع آوری می‌کند و بر اساس آنها برنامه‌ای را طراحی کرده و بیمار را در اجرای برنامه حمایت می‌کند. این روش مراقبت مشارکتی نام دارد. این روش به پيشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌ی درمان افسردگی منجر شده است.

depressed-teen-140428

دکتر ریچاردسون و همکاران او با ۹ کلینیک مراقبت‌های اولیه در واشنگتن برای تست اثربخشی این روش روی نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۸ سال همکاری کردند.

ریچاردسون:

یکی از نشانه‌های افسردگی، فقدان انگیزه است؛ بنابراین داشتن یک مراقب برای نگه داشتن بیمار در مسیر درمان امری ضروری است. این مراقب بیمار را از دریافت درمان صحیح مطمئن می‌سازد، جلسه‌های روان درمانی برای او تدارک می‌بیند و درمان‌های مورد نیاز او را هماهنگ می‌کند. این استمرار و پیوستگی در درمان است که تفاوت را در نوجوانان مورد درمان ایجاد می‌کند.

پس از یک سال نوجوانانی که تحت درمان با روش مراقبت مشارکتی قرار گرفته بودند احتمال کاهش علائم در آن‌ها ۵ برابر بیش‌تر از افرادی بود که تحت درمان با روش‌های استاندارد قرار گرفته بودند. حدود ۷۰ درصد نوجوانانی که با این روش درمانی تحت درمان قرار گرفته بودند بهبودی قابل توجهی را نشان می‌دادند که در مقایسه با بهبودی ۴۰ درصدی در روش استاندارد پيشرفت قابل توجهی است.

ریچاردسون همچنین اضافه کرد که در صورتی که فردی تحت درمان، برای مدتی درمان خود را متوقف کند؛ در صورت شروع مجدد درمان، این پروسه بسيار سخت‌تر خواهد بود.

یکی از بزرگ‌ترین محاسن این روش این است که هزینه‌ی اضافی آن، نسبت به روش استاندارد اندک می‌باشد ولی با توجه به پیشرفت حاصله کاملاً مقرون به صرفه است.
این روش به نوجوانان کمک می‌کند تا راحت‌تر با افسردگی خود کنار بیایند و همچنین هزینه‌های درمان را در بلند‌مدت هم برای فرد هم برای سیستم کاهش می‌دهد.
اگر بتوانیم برای نوجوانان افسرده درمان‌هایی مؤثر انجام داده و آن‌ها را در مسیر صحیح قرار دهیم، این موضوع برای آن‌ها تجربه‌ای مثبت خواهد بود و به آن‌ها کمک خواهد کرد تا در آینده با موضوعات این‌ چنینی راحت‌تر کنار بیایند.

حسام الدین رضیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید