انتشار این مقاله


مسواک زدن شما چقدر صحیح است؟!

شیوه ی صحیح مسواک زدن چگونه است؟ از چه نوع مسواکی باید استفاده کنیم؟ خمیردندانی که استفاده می کنیم چقدر مهم است؟ مسواک خود را هر چند وقت یک بار باید عوض کنیم؟ پاسخ این سوالات را در دکتر مجازی بخوانید! شیوه‌ی صحیح مسواک زدن یک مسواک زدن مناسب باید حداقل دو دقیقه طول بکشد؛ […]

شیوه ی صحیح مسواک زدن چگونه است؟

از چه نوع مسواکی باید استفاده کنیم؟

خمیردندانی که استفاده می کنیم چقدر مهم است؟

مسواک خود را هر چند وقت یک بار باید عوض کنیم؟

پاسخ این سوالات را در دکتر مجازی بخوانید!

شیوه‌ی صحیح مسواک زدن

یک مسواک زدن مناسب باید حداقل دو دقیقه طول بکشد؛ بله! صد و بیست ثانیه!
اکثر بزرگسالان بسیار کمتر از این زمان، مسواک زدنشان را تمام می‌کنند؛ مسواک زدن شما چقدر زمان می‌برد؟ پیشنهاد می‌کنیم برای مسواک زدن بعدی نگاهی هم به ساعت خود داشته باشید!

برای اینکه دندان های خود را به خوبی مسواک بزنید مسواک را با ضربه‌های کوتاه و با ملایمت روی دندان‌های خود بکشید و هنگام مسواک زدن حواستان به:

  • خط حدفاصل لثه و دندان‌هایتان
  • دندان‌های عقبی که به خوبی مسواک زده شوند
  • نواحی اطراف دندان‌هایی که پر کرده‌اید(این نواحی آسیب پذیرتر هستند)
  •  تاج دندان‌هایتان
  • و دیگر نواحی ترمیمی دندان هایتان

باشد و برای اینکه دندان هایتان را کامل مسواک بزنید به این صورت عمل کنید :

  1. سطح بیرونی دندان‌های بالا و سپس دندان‌های پایین را مسواک بزنید؛
    مسواک را کمی کج کنید (با زاویه ای تقریبا ۴۵ درجه نسبت به لثه) و مسواک را با حالت رفت و برگشتی یا چرخشی دورانی روی دندان‌هایتان بکشید (دامنه‌ی حرکتی این حالت‌های رفت و برگشتی و چرخشی باید کم باشد)Brush-Your-Teeth-Step-6-Version-3
  2. سطح درونی دندان‌های بالا و سپس دندان‌های پایین را مسواک بزنید.Brush-Your-Teeth-Step-9-Version-2
  3. سطح جویدنی دندان‌های عقب‌تر را مسواک بزنید؛ برای دندان‌های عقبی به ملایمت و نه با سرعت زیاد سطح خارجی داخلی و جویدنی دندان هایتان را با جلو عقب کردن مسواک تمیز کنید (دامنه‌ی حرکتی این حرکت هم باید کوتاه باشد)
    Brush-Your-Teeth-Step-8-Version-3
  4. برای داشتن تنفسی تازه و مطبوع تر روی زبان خود را هم کمی مسواک بکشید؛
    زبان را هم به آرامی با مسواک تمیز کنید تا باکتری‌های آن (که بعضاً موجب بوی بد دهان می‌شوند) از بین بروند و نفسی تازه و مطبوع داشته باشید.

Brush-Your-Teeth-Step-10-Version-3

از چه نوع مسواکی استفاده کنیم؟!

CR-Health-Toothbrush-Pile-II-08-15بیشتر متخصصین دندانپزشکی بهترین مسواک را برای از بین بردن و تمیز کردن پلاک و مواد باقی مانده در بین دندان‌ها مسواکی با پرزهای نرم (از نظر ضخامت و انعطاف لازم)‌ و در عین حال محکم و مستقیم و راست ( از نظر طرز قرارگیری پرزهای آن) می‌دانند.

حواستان باشد احتمال آسیب رسیدن به لثه، زخمی کردن آن و نیز سایش دندان به مرور زمان به دنبال استفاده از مسواک های سخت بیشتر است.

همچنین مسواک‌هایی با سرهای کوچک‌تر ترجیح داده می‌شوند چرا که می‌توانند قسمت‌هایی مثل سطح جویدنی دندان‌های عقبی را بهتر تمیز کنند؛ برای خیلی‌ها استفاده از مسواک برقی می‌تواند چاره‌ی خوبی باشد مخصوصاً برای کسانی که مشکلاتی در مسواک زدن یا محدودیت‌های مهارت دستی دارند.

چه خمیردندانی؟!

toothpaste
این که چه خمیردندانی برای شما مناسب است بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
امروزه تنوع گسترده‌ای را در خمیردندان‌ها به منظورهای مختلف مشاهده می‌کنیم مثلاً خمیردندان‌هایی برای به اصطلاح کرم خوردگی دندان، التهاب لثه، رسوب‌های سخت و جرم دندانی که باعث پوسیدگی سریع می‌شوند، دندان‌های لکه‌دار، دندان‌های با حساسیت و آسیب زیاد. برای اینکه بدانید چه خمیردندانی برای شما مناسب‌تر است بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده به دلیل اثر سایشی زیاد آن‌ها برای مدت طولانی و همیشگی توصیه نمی‌شود.

زمان تعویض مسواک

toothbrushesشما باید به محض اینکه متوجه فرسودگی یا تغییر فرم پرزهای مسواکتان شدید  آن را عوض کنید؛ بهتر است هر سه ماه یکبار مسواک خود را تعویض نمایید.
همچنین بسیار مهم است که بعد از هر سرماخوردگی مسواک خود را عوض کنید چرا که ممکن است مجدداً موجب بیماری و عفونت شود.

در آخر یادتان باشد حداقل روزی دو بار دندان های خود را مسواک بزنید!

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید