انتشار این مقاله


۱۱ راهکار برای درمان نقاط سفید موجود روی دندان‌ها

هرچند نقاط سفید موجود بر روی دندان‌ها چندان خوشایند نیست اما می‌توان با رعایت بعضی مسائل این عارضه را درمان کرد.

علل متعددی برای ایجاد نقطه‌های سفید بر روی دندان‌ها وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توان به زیاد بودن میزان فلور، هایپوپلازی مینای دندان، بهداشت ضعیف دهان و مصرف مقدار زیادی از مواد اسیدی و غذاهای شیرین اشاره کرد.با اینکه مشاهده‌ی نقاط سفید موجود بر روی دندان‌ها ناخوشایند به نظر می‌رسد اما علتی ضروری برای مراجعه به دندان‌پزشک مربوطه به‌حساب نمی‌آیند.

در این مقاله علل ایجاد این نقاط را بررسی کرده و ۱۱ راهکار برای پیشگیری و درمان آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم:

علل:

  • بالا بودن میزان فلور دندان‌ها

افرادی که در کودکی میزان فلور زیادی را مصرف کرده‌اند ممکن است در آینده همین مقدار زیاد فلور منجر به ایجاد نقاط سفیدی بر روی دندان‌ها کند که می‌توان گفت بی‌خطر است.

  • هایپوپلازی مینای دندان‌ها

هنگامی که مینای دندان شکل عادی خود را نگرفته باشد، هایپوپلازی آن رخ می‌دهد. مانند مورد اول این عامل نیز مربوط به دوران کودکی بوده که دندان‌ها در حال رشد اند اما برخلاف مورد اول هایپوپلازی مینای دندان میتواند پوسیدگی دندان‌ها را نیز به دنبال داشته باشد.

  • بهداشت ضعیف دندان‌ها و دهان (مخصوصا برای افرادی که ارتودنسی کرده‌اند)
  • مصرف مقدار زیادی از مواد اسیدی و شیرینی‌ها

راهکارهای درمانی:

راهکارهای زیادی برای درمان این نقاط وجود دارد که بهترین آن‌ها راهکارهای مرتبط با علت ایجاد آسیب است.

۱. میکروابریژن مینای دندان:

بعضی از افراد از این روش برای درمان نقاط سفید موجود بر روی دندان‌هایشان استفاده می‌کنند. در این روش دندان‌پزشک مقدار کمی از مینای دندان را برداشته تا میزان تظاهر نقاط سفید کاهش یابد. در ادامه‌ی این راهکار پروسه‌ی بلیچینگ قرار دارد که در آن رنگ دندان‌ها یکدست می‌شود.

۲.سفید کردن دندان‌ها یا بلیچینگ:

افراد می‌توانند برای سفید کردن دندان‌های خود به دندان‌پزشک مراجعه کرده و یا از مواد سفید کننده‌ی دندان‌های موجود در داروخانه‌ها در خانه استفاده کنند. سفید کردن دندان‌ها توسط دندان‌پزشک نتیجه‌ی بهتری خواهد داشت.

۳. استفاده از روکش دندان‌:

روکش دندان‌ها نازک بوده و نقش محافظت کننده نیز دارد. این روکش‌ها می‌توانند به کاهش شدت تظاهر نقاط سفید و یا سایر مشکلات دندانی کمک به‌سزایی کنند.

این روکش‌ها باید توسط دندان‌پزشک مربوطه بر روی دندان‌ها قرار گیرند. این راهکار درمانی پرهزینه خواهد بود.

۴.استفاده از فلوراید:

دندان‌پزشک ممکن است برای درمان مشکل هایپوپلازی مینای دندان، لایه‌ای از فلوراید را بر روی دندان قرار دهد تا مینای دندان را تحریک به رشد کرده و از پوسیدگی دندان جلوگیری شود.

۵.استفاده از کمپوزیت:

برای پر کردن پوسیدگی‌های موجود بر روی دندان‌ها ( در افراد دچار هایپوپلازی مینای دندان)، دندان‌پزشک از کمپوزیت استفاده می‌کند اما باید بدانید که این روش برای افرادی که میزان زیادی از این نقاط سفید را دارند، روش مناسبی نخواهد بود.

راهکارهای پیشگیری:

دانش کافی درباره‌ی رعایت بهداشت دهان و رعایت آن می‌تواند از به‌وجود آمدن نقاط سفید بر روی دندان و سایر آسیب‌ها مانند پوسیدگی و بیماری‌های مربوط به لثه جلوگیری کند.

دندان‌پزشکان افراد را تشویق به مسواک زدن دندان‌های خود دوبار در روز همراه با خمیر دندان حاوی فلوراید و علاوه بر آن یکبار در روز استفاده از نخ دندان را توصیه کرده‌اند.

آشکار شدن نقاط سفید بر روی دندان‌ها می‌تواند در کودکان قبل از رسیدن به سن ۱۰ سالگی رخ دهد بنابراین والدین بهتر است کودکان خود را از همان ابتدا با اصول  رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها آشنا کنند.

در ادامه به چند راهکار که در دوران کودکی می‌توانند از به‌وجود آمدن این نقاط پیشگیری کنند اشاره می‌کنیم:

۶. مصرف آب فاقد فلوراید:

بهتر است نوزادانی که از غذاهای مخصوص کودک استفاده می‌کنند ، همراه با غذا از آب فاقد فلوراید نیز استفاده کنند. این روش از انباشته شدن فلوراید در دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

۷.مصرف مقدار درستی از خمیر دندان:

والدین بهتر است برای کودکان زیر ۳ سال خود مقدار صحیح خمیر دندان که اندازه‌ی یک دانه عدس یا برنج است را آموزش داده و از مصرف بیش از حد آن جلوگیری کنند.

میزان خمیر دندان کودکان بالای ۳ سال بایستی به اندازه‌ی یک نخود باشد.مصرف میزان صحیحی از خمیردندان نیز از انباشه شدن فلوراید در بدن و دندان‌ها جلوگیری خواهد کرد.

همان‌طور که اشاره شد نظارت والدین می‌تواند کمک به‌سزایی در این مورد بکند.

۸.تست محتویات آب مصرفی:

افراد باید محتویات آب مصرفی را از نظر میزان فلوراید بسنجند. میزان فلوراید آب در مناطق مختلف متفاوت خواهد بود.

۹.استفاده از مکمل‌های حاوی فلوراید:

بهتر است کوذکانی با سن ۶ ماه تا ۱۶ سال که در مناطقی زندگی می‌کنند که آب آن منطقه فاقد فلوراید است، از مکمل‌های حاوی فلوراید استفاده کنند زیرا نبود فلوراید می‌تواند احتمال پوسیدگی را افزایش دهد. باید توجه شود که مصرف مکمل حاوی فلوراید بایستی تحت نظر و به پیشنهاد دندان‌پزشک باشد.

۱۰.کاهش مصرف مواد غذایی اسیدی و شیرین:

مصرف مواد غذایی اسیدی و شیرین می‌تواند با آسیب به مینای دندان‌ها منجر به افزایش پوسیدگی شود. مواد دارای این خاصیت شامل موارد زیر می‌شوند:

  • آب‌میوه‌های سیتریک دار  مانند لیمو و پرتقال
  • شکلات‌های سفت و سایر شیرینی‌ها
  • نوشابه و سایر نوشیدنی‌های حاوی شکر زیاد مانند انرژی‌زاها

مصرف این مواد به میزان کم آسیب‌زا نمی‌باشد اما اگذ بیش از حد مصرف شوند‌ می‌توانند آسیب‌های بسیاری مانند ایجاد شدن نقاط سفید بر روی دندان‌ها به‌وجود آورند.

مصرف آب بعد از استفاده از این مواد و استفاده از نی نیز می‌تواند به کاهش شدت اثر آن‌ها کمک کند.

۱۱.مراجعه به دندان‌پزشک:

همه‌ی افرادی که به سلامت دندان‌های خود و کودکان خود اهمیت می‌دهند باید به دندان‌پزشک مراجعه کنند. هرچند تظاهر نقاط سفید بر روی دندان‌ها خوشایند نیست اما در این مورد علتی برای نگرانی و مراجعه به دندان‌پزشک وجود ندارد درحالی که افرادی که دچار هایپوپلازی مینای دندان خود می‌شوند بایستی به دندان‌پزشک مراجعه کرده و از ریسک به‌وجود آمدن پوسیدگی‌های متعدد در دندان های خود بکاهند.

اگر افراد دارای نقاط سفید بر روی دندان‌های خود متوجه تغییر در اندازه‌ی نقاط یا حس درد در دندان‌های خود شوند بایستی به دندان‌پزشک مربوطه مراجعه کنند.

دندان‌پزشک با بررسی علایم و شرایط بیمار می‌تواند راهکار درمانی مناسبی ارائه دهد.

همانطور که گفته شد نقاط سفید بر روی دندان‌ها نگران کننده نبوده و نیاز به مراجعه به دندان‌پزشک ندارد. فرد می‌تواند با مراعات بعضی از راهکارها که با آن‌ها اشاره شد، این عارضه را درمان و حتی از آن پیشگیری کند. افرادی که از وجود این نقاط بسیار نگران هستند می‌توانند به دندان‌پزشک مراجعه کرده و راهکارهای پیشنهادی دندان‌پزشک را رعایت کنند.

 

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید