انتشار این مقاله


مضرات فلوراید بر عملکرد کلیه و کبد در بزرگسالان

فلوراید موجود در آب آشامیدنی می‌تواند برای بزرگسالان دردسرساز باشد!

بر اساس مطالعه‌ای که به تازگی بر روی مضرات فلوراید موجود در آب آشامیدنی، توسط محققان Mount Sinai انجام گرفته، قرار گرفتن در معرض فلوراید باعث کاهش عملکرد کبد و کلیه در بزرگسالان می‌شود.

این مطالعه رابطه‌ی بین سطح فلوراید موجود در آب آشامیدنی و خون را با سلامت کلیه و کبد در بزرگسالانی که در مطالعات مرکز سلامت ملی شرکت داده می‌شوند، بررسی می‌کند. یافته‌ها نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض فلوراید باعث تغییرات پیچیده در عملکرد کلیه و کبد در بین مرذم آمریکا می‌ود؛ جایی که ۷۴درصد سیستم آبرسانی، برای بهداشت و سلامت دهان و دندان، فلوراید را به آب آشامیدنی اضافه می‌کند. آب دارای فلوراید، مهم‌ترین منبع فلوراید در آمریکاست. بنا به یافته‌ها، بزرگسالانی که کلیه و کبدشان درست کار نمی‌کند، فلوراید بیشتری را به بدن جذب می‌کنند.

از آنجایی که فلوراید در بزرگسالان و حیوانات با آسیب کلیوی و کبدی همراه است، این مطالعه به بررسی اثرات سطح پایین فلوراید در جوانان می‌پردازد. دانستن این موضوع مهم است، چرا که بدن کودک فقط ۴۵درصد فلوراید را از طریق ادرار دفع می‌کند در حالی که در بزرگسالان، این مقدار دفعی برابر با ۶۰ درصد است. فلوراید در کلیه‌ها بیشتر از هر ارگانی، متراکم می‌شود.

به گفته‌ی اشلی ج.مالین، از مرکز سلامت ملی آمریکا، با اینکه بیشتر مردم فواید فلوراید برای دندان را می‌دانند، بهتر است از مضرات فلوراید نیز آگاهی داشته باشند، لذا نگرانی‌های اخیر در مورد مناسب بودن افزودن گسترده آن به آب آشامیدنی یا نمک در آمریکای شمالی مطرح شده است. این مطالعه نشان می‌دهد که در ارزیابی میزان مصرف فلوراید و میزان مناسب آن در مداخلات عمومی، ممکن است احتمال آسیب کلیوی و کبدی وجود داشته باشد. تحقیقاتی آینده‌نگر برای بررسی تاثیر مقدار کم فلوراید بر عملکرد کلیه و کبد، نیاز است.

محققان، میزان فلوراید موجود در ۱۹۸۳ نمونه‌ی خونی بزرگسالان، و میزان فلوراید موجود در آب شیر ۱۷۴۲ خانه را آنالیز کردند. اگرچه میزان فلوراید موجود در آب شیر به طور کلی پایین است، اما مکانیسم‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود همین میزان کم، عملکرد کبد و کلیه را مختل کند.

نتایج این مطالعات با نتایج مطالعات پیشین که بر فلوراید مصرفی در دوران کودکی انجام گرفته بود، ادغام شده و نشان می‌دهد که رابطه‌ای وابسته به دوز بین آسیب کلیه و کبد با فلوراید وجود دارد. بنابراین، اگر این موضوع در تحقیقات بعدی اثبات شود، بهتر است سلامت کلیه و کبد کودکان طبق دستورالعمل‌های بهداشتی تحت نظر قرار گیرد.

آسیب‌های ناشی از فلوراید شامل آسیب دستگاه دفع ادرار، اختلال در تیروئید، بیماری‌های استخوان و دندان و اختلال در متابولیسم پروتئین می‌باشد.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید