انتشار این مقاله


آیا قارچ‌های روده در بروز بیماری کرون دخیل‌اند؟

نتایج تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد که ممکن است روده افرادی که از شرایط التهابی بیماری کرون رنج می‌برند حاوی مقادیر زیادی از نوع خاصی قارچ باشد. با ما همراه باشید. دانشمندان مدت‌هاست که پی به تأثیر باکتری‌های روده در پیشرفت بیماری کرون برده‌اند اما نتایج تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد که شاید قارچ‌های روده نیز در […]

نتایج تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد که ممکن است روده افرادی که از شرایط التهابی بیماری کرون رنج می‌برند حاوی مقادیر زیادی از نوع خاصی قارچ باشد. با ما همراه باشید.

دانشمندان مدت‌هاست که پی به تأثیر باکتری‌های روده در پیشرفت بیماری کرون برده‌اند اما نتایج تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد که شاید قارچ‌های روده نیز در این شرایط دخیل‌اند! این یافته‌ها می‌توانند درمان‌های جدیدی را در اختیار افراد مبتلا به این بیماری که نشانه‌هایی مانند درد‌های شکمی شدید، کاهش وزن، خستگی و اسهال از خود نشان می‌دهند بگذارد.

Mohammad A. Ghannoum که علاوه بر همکاری در این تحقیق، سِمت ریاست مرکز قارچ شناسیِ پزشکی دانشگاه Case Western Reserve را نیز عهده‌دار است تصریح کرد:

ما از قبل می‌دانستیم که باکتری در کنار عواملی چون ژنتیک و فاکتورهای غذایی نقش مهمی را در پدیدار شدن بیماری کرون ایفا می‌کند. تحقیقات گذشته نشان داده بودند که افراد مبتلا به کرون در مقابل چندین نوع خاص باکتری که در روده‌ی آنان زندگی می‌کند این پاسخ غیر معمول را نشان داده اند.
درحالیکه اکثر محققان تحقیقات خود را روی این باکتری‌ها متمرکز کرده‌اند، تعدادی به بررسی نقش قارچ‌ها که آن‌ها نیز در روده‌ی همه‌ی افراد یافت می‌شوند پرداخته‌اند.

محققان میکروارگانیسم‌های موجود در نمونه‌های مدفوع ۲۰ فرد مبتلا، ۲۸ تن از خویشاوندان آن‌ها که به این بیماری مبتلا نبودند و ۲۱ فرد سالم که با هیچ کدام از دو گروه اول ارتباط خویشاوندی نداشتند را مورد بررسی قرار دادند. تمامی افراد بررسی شده از شهروندان بلژیک و شمال فرانسه بودند.
بر طبق نتایج این تحقیقات که در بیستم سپتامبر در ژورنال mBio منتشر شد، مقدار دو نوع باکتری Escherichia Coli و Serratia Marcescens و یک نوع قارچ به نام Candida Tropicalis در افراد مبتلا به بیماری نسبت به خویشاوندانشان که به این بیماری مبتلا نبودند و سایر افراد سالم بررسی شده  به طور چشمگیری بالاست.
باوجود اینکه تحقیقات قبلی در موش‌ها نشان داده‌بود که این قارچ احتمالاً در بیماری کرون دخیل است این اولین بار است که این ارتباط در انسان‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌است.
پس از بررسی انواع باکتری‌ها و قارچ‌های مورد بحث، مشخص شد که هر سه میکروارگانیسم توأم با یکدیگر فعالیت می‌کنند تا اصطلاحا biofilm – لایه نازک و چسبناکِ میکروارگانیسم – را شکل دهند که خود را به بخشی از روده می‌چسباند. این لایه می‌تواند التهابی را زمینه ساز شود که علائم بیماری کوهن را باعث می‌شود.

براساس گفته‌های دکتر Arun Swaminath -رییس برنامه تحقیقاتی بیماری‌های التهابی روده در بیمارستان Lenox Hill در شهر نیویورک که البته از اعضای تیم تحقیقاتی بررسیِ اشاره شده نبوده است– این تحقیقِ جدید مرزهای این حیطه را گسترش داده است.

کار واقعاً شسته‌رفته‌ای که اعضای این تیم انجام دادند این بوده که نشان داده‌اند این میکروارگانیسم‌ها به چه نحوی در تعامل با همدیگر biofilm ها را شکل می‌دهند.

با این وجود، بررسی در گروه‌های کوچکی از بیماران در فرانسه و بلژیک انجام شده است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا ثابت شود که این یافته‌ها برای بیمارانی در کشورهای دیگر نیز کارایی دارد یا خیر.

درسا سامانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید