انتشار این مقاله


بیماری‌های شایع گوارشی؛ شاید مشکل خود را پیدا کردید

بیشتر مردم دوست ندارند راجع به آن حرف بزنند ولی داشتن مشکلات گوارشی بسیار شایع است. هیچ اجباری نیست تا در سکوت زجر بکشید! با ما همراه باشید.در این مقاله سعی می‌کنیم نگاهی داشته باشیم به شایع‌ترین عارضه‌های گوارشی و معمول‌ترین روش‌ها برای درمان آن‌ها.  اگر حتی یکی از موارد زیر را در مورد خود […]

بیشتر مردم دوست ندارند راجع به آن حرف بزنند ولی داشتن مشکلات گوارشی بسیار شایع است. هیچ اجباری نیست تا در سکوت زجر بکشید! با ما همراه باشید.در این مقاله سعی می‌کنیم نگاهی داشته باشیم به شایع‌ترین عارضه‌های گوارشی و معمول‌ترین روش‌ها برای درمان آن‌ها.  اگر حتی یکی از موارد زیر را در مورد خود صادق می‌دانید در صحبت کردن با پزشک خود تعلل نکنید. موارد زیر به ترتیب شایع بودن آمده‌اند.

بیماری رفلاکس معدی-مروی

وقتی اسید معده به مری برگردد ایجاد می‌شود و به آن رفلاکس اسیدی هم می‌گویند. مانند سوزشی در مرکز سینه احساس می‌شود و اغلب در شب یا بعد از صرف غذا خود را نشان می‌دهد. وقتی افراد برای اولین بار آن را تجربه می‌کنند نشانه‌های آن را حداقل دو بار در هفته نشان می‌دهند که شامل بیماری گوارشی مزمنی است و ۲۰ درصد افراد را درگیر می‌کند. علائم عمومی شامل موارد زیر هستند و در صورت مشاهده‌ی آن‌ها باید به پزشک مراجعه شود:

  • سوزش معده
  • تنفس بد
  • حالت تهوع
  • درد در ناحیه‌ی سینه
  • فرسودگی دندان‌ها
  • مشکل در بلع یا تنفس

بیشتر افرادی که این مشکل را دارند با پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌هایی که نشانه‌های بیماری را تحریک می‌کنند، می‌توانند آن‌ را تسکین دهند. با داروهایی که به نسخه نیاز ندارند نیز می‌توان تاحدودی ترشح اسید معده و التهاب مری را سرکوب کرد ولی کیس‌های حادتر باید تحت درمان قرار گیرند.

سنگ کیسه‌ی صفرا

موادی سختی که در کیسه‌ی صفرا رسوب می‌کنند نیز می‌توانند مشکل‌ساز شوند. کیسه‌ی صفرا، کیسه‌ی گلابی شکلیست زیر کبد که کار آن تغلیظ صفرا می‌باشد. عواملی که موجب ایجاد این عارضه می‌شوند عبارتند از ازدیاد کلسترول یا صفرا و عدم تخلیه‌ی مناسب آن.
زمانی که این سنگ‌ها مسیر مجراهای گوارشی را مسدود کنند موجب درد شدید در ناحیه‌ی بالایی و راست شکم می‌شوند. اگر این مشکل با داروها درمان نشود کار به عمل جراحی می‌کشد.

بیماری سلیاک

علاوه بر این که خیلی‌ها از این بیماری رنج می‌برند، خیلی‌ها هم از آن وجود آن در بدن خود اطلاع ندارند و یا آن را با عارضه‌های دیگری اشتباه می‌گیرند. این بیماری ناشی از حساسیت شدید نسبت به گلوتن، پروتئینی در گندم است. سیستم ایمنی برخی از افراد نسبت به این پروتئین واکنش نشان می‌دهد و مژک‌های دستگاه گوارشیشان آسیب می‌بیند. علائم آن در کودکان عبارتند از:

  • درد شکمی یا نفخ
  • اسهال
  • یبوست
  • استفراغ
  • کاهش وزن

در بزرگسالان نیز نشانه‌هایی چون آنمی، خستگی، کاهش تراکم استخوان و افسردگی مشهود است.

بیماری کرون

این بیماری یکی از انواع بیماری‌های التهابی روده می‌باشد و در بیشتر مواقع در قسمت انتهایی روده‌ی باریک، ایلئوم خود را نشان می‌دهد. این عارضه‌ی مزمن نوعی بیماری خود ایمنی است؛ یعنی سیستم ایمنی سلول‌های خودی را مورد تهاجم قرار می‌دهد. علائم شامل درد در ناحیه‌ی شکم، اسهال، خونریزی در مجرای گوارشی، کاهش وزن و تب است. درمان آن بسته به انواع علائم فرق می‌کند ولی مسکن‌ها و سرکوب‌کننده‌های سیستم ایمنی بیشتر استفاده می‌شوند.

ورم مخاط روده‌ی بزرگ که موجب زخم می‌شود

نوعی دیگر از بیماری‌های التهابی روده است. علائم آن شبیه بیماری کرون است ولی در روده‌ی بزرگ (کولون) اتفاق می‌افتد. سیستم ایمنی در این موقعیت غذاها و مواد دیگر را به عنوان عامل مهاجم به بدن شناسایی می‌کند. اگر درد مبرم و متناوب در روده یا همراه با اسهال و خون در مدفوع مشاهده کردید در مراجعه به پزشک تعلل نکنید. اگر داروهای سرکوب‌کننده‌ی سیستم ایمنی کافی نبودند شاید با عمل جراحی قسمتی از روده برداشته شود.

سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر

اگر مجرای گوارشی شما تحریک‌پذیر بوده و حداقل ۳ بار در ماه برای چندمین بار آن را تجربه کرده‌اید، علت می‌تواند این بیماری باشد. نشانه‌های این بیماری بسیار گسترده است؛ اسهال و یبوست هر دو می‌توانند جزو علائم باشند. نفخ کردن نیز می‌تواند خود را نشان دهد. علت اصلی آن مشخص نیست ولی برای درمان توصیه می‌شود از غذاهای تحریک‌کننده پرهیز شود؛ محصولات لبنی، الکل، کافئین، شیرین‌کننده‌های مصنوعی و هر غذایی که گاز تولید می‌کند. باکتری‌های مفیدی همانند آن‌هایی که در ماست هستند و کاهش استرس برای درمان مؤثر است و به همین دلیل است که از داروهای ضدافسردگی با دوز پایین نیز استفاده می‌شود.

هماروئید

مشاهده‌ی خون روشن در هنگام دفع از علائم هماروئید هم می‌باشد. دلیل آن هم التهاب رگ‌های خونی در انتهای مجرای گوارشیست که می‌تواند همراه با درد و خارش هم باشد. عدم وجود فیبر در غذا یکی از دلایل این بیماریست؛ پس خوردن آب و غذاهای فیبردار بیشتر و همچنین فعالیت توصیه می‌شود. گاهی اوقات عمل جراحی نیز برای برداشت هماروئیدها نیاز است.

دیورتیکولیت

دیورتیکول اصطلاح عمومی برای زوائدیست که ممکن است از هر نقطه‌ی ضعیفی بیرون بزنند، کلون یکی از این نقاط ضعیف است. تب، درد شکمی و خونریزی از نشانه‌های آن است و چاقی احتمال ایجاد آن‌ها را افزایش می‌دهد. انواع ملایم آن با آنتی‌بیوتیک‌ها و رژیم غذایی حاوی مایعات درمان می‌شود. مثل مورد قبلی فقدان فیبر در غذا یکی از دلایل این بیماری نیز هست و پزشک غذاهای فیبردار را برایتان توصیه خواهد کرد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید