انتشار این مقاله


پس از قورت دادن آدامس، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

آیا تا به حال برایتان پیش‌آمده که آدامس خود را قورت دهید؟ اولین حسی که اغلب افراد در آن شرایط تجربه می‌کنند، نگرانی از بابت ماندگاری آن در بدن‌شان است! حال با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم. بخش اعظم آدامس متشکل از نوعی لاستیک به نام بوتیل بوده که در ساخت توپ […]

آیا تا به حال برایتان پیش‌آمده که آدامس خود را قورت دهید؟ اولین حسی که اغلب افراد در آن شرایط تجربه می‌کنند، نگرانی از بابت ماندگاری آن در بدن‌شان است! حال با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

بخش اعظم آدامس متشکل از نوعی لاستیک به نام بوتیل بوده که در ساخت توپ بسکتبال نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در قدیم صمغ به‌دست‌آمده از قطران پوست درختِ غان را می‌جویده‌اند. پارافین هم یک پایه‌ی آدامس رایج دیگر بوده‌ است، گرچه نمی‌توان آن را تا زمانی که در دهان گرم و مرطوب شود، جوید.

butyl_rubber_formula

مواد تشکیل‌دهنده‌ی آدامس‌ها عبارتند از:

۱) پایه‌ آدامس
۲) شیرین‌کننده‌های قوی
۳) نرم‌کننده‌ها
۴) شیره‌ی ذرت
۵) طعم‌دهنده‌ها
۶) اجزای فعال
۷) رنگ‌های خوراکی

همانطور که اشاره شد بر خلاف آدامس‌های مصنوعی، انواع تجاری این محصولات از پلیمر صنعتی تهیه می‌گردند. با این حال مطالعات اخیر دانشمندان، نشان از تخریب عمده‌ی این ماده توسط اسید هیدروکلریک معده دارد. مواد هضم شده توسط معده نیز توسط روده‌ها از بدن خارج می‌گردند.

با این حال هضم کامل بوتیل توسط اسید معده امکان‌پذیر نبوده اما این به‌معنای به دام افتادن این ماده در بدن نیست و معده به‌راحتی توانایی عبور آن از خود را دارد. همچنین بلعیدن آدامس‌ها معمولاً موجب ایجاد چسبندگی در لوله‌گوارش نمی‌گردد. اما در صورت وجود درد در سیستم گوارشی، مراجعه به پزشک متخصص الزامی می‌باشد.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید