انتشار این مقاله


آیا ارتباطی بین چاقی و باکتری های روده وجود دارد؟

فرضیه های بسیاری در مورد ارتباط بین چاقی و ساختار باکتری های سیستم گوارش انسان وجود دارد که هم اکنون مورد بررسی محققان هستند. این بررسی، ۱۰ مطالعه ی انجام گرفته قبلی را مورد توجه قرار داد و سایر فرضیه ها از آن منشا شد. به گزارش دکتر Patrick Schloss و دکتر Marc A. Sze, از دانشگاه میشیگان، اثر […]

فرضیه های بسیاری در مورد ارتباط بین چاقی و ساختار باکتری های سیستم گوارش انسان وجود دارد که هم اکنون مورد بررسی محققان هستند. این بررسی، ۱۰ مطالعه ی انجام گرفته قبلی را مورد توجه قرار داد و سایر فرضیه ها از آن منشا شد. به گزارش دکتر Patrick Schloss و دکتر Marc A. Sze, از دانشگاه میشیگان، اثر مشخصی در سیستم گوارش و باکتری روده ی پستانداران چاق وجود دارد که به احتمال زیاد، تمایل انسان را به مصرف گوشت آن ها را زیاد کرده و درنتیجه چاقی و اضافه وزن به همراه داردبا توجه به PRISMA guidelines برای این آنالیز، دکتر Schloss و Sze، نمونه های میکروبی را از نظر زوج بودن و وفور نسبت به دو باکتری معروف روده (Bacteroidetes و Firmicutes) که احتمالا باعث چاقی می شوند، سنجیدند.

مطالعات قبلی انجام شده در موش ها و انسان ها، نشان داد که نسبت باکتری های B/F و سطح گوناگونی آنها در موش های چاق کمتر از موش های ظریف است. بعد از توزیع ۶ نوع گوناگونی  و استفاده از یک تست T برای تشخیص رابطه بین آن اندازه گیری ها با افراد چاق، Schloss و Sze اعلام کردند که اختلافات زیاد و نا مشخصی برای اثبات این ارتباط وجود دارد:

نسبت B/F و فراوانی Firmicutes ها به طور قابل توجهی در چاقی نقش ندارد. در سه تا از آزمایش ها مشخص شد که افراد چاق باکتری کمتری دارند. دوتای دیگر نشان داد که گوناگونی باکتری ها در افاد چاق کم است و یکی از بررسی ها هم فراوانی زیاد Bacteroidetes را نشان داد.

 

با این همه، این نتایج نشان می دهد که اگر چه افرادی با گوناگونی و وفور باکتری کمتر در روده، بیشتر در معرض چاقی هستند، این سوال پیش می آید که این ریسک از نظر بیولوژیکی یا کلینیکی به هم مربوط است یا نه. دکتر Schloss اظهار دارد که اثر اتفاقی باکتری ها با چاقی برای اثبات شدن به آزمایشات بیشتر و افراد بیشتری برای بررسی نیاز دارد. در زمینه ی باکتری های انسان، تحقیقات جداگانه و مفصلی نیازمند است؛ زیرا گوناگونی باکتری ها در افراد مختلف متفاوت می باشد. امروزه این تکنولوژی وجود دارد که علاوه بر نوع باکتری ها، بتوان عملکرد آنها را نیز بررسی نمود.به گفته ی دکتر Schloss:

هیچ اتفاق ناهنجاری در این تحقیقات رخ نداده، فقط مراحل انجام این  پژوهش کمی پیچیده است!

 

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید