انتشار این مقاله


مضرات آب کرفس چیست؟

فیبر طبیعی و مواد شیمیایی گیاهی موجود در کرفس، کمک زیادی به سلامت دستگاه گوارش شما می‌کند.

فیبر طبیعی و مواد شیمیایی گیاهی موجود در کرفس، کمک زیادی به سلامت دستگاه گوارش شما می‌کند. یک ساقه از کرفس ۴ درصد ارزش روزانه فیبر را براساس مصرف روزانه ۲،۰۰۰ کالری تامین می‌کند. از آنجا که مقادیر مساوی از فیبر محلول و غیر محلول را به شما می‌دهد، مزایای کامل آن را از پیشگیری از یبوست گرفته تا تسهیل هضم مواد مغذی و جذب دریافت می‌کنید. کرفس همچنین حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که ممکن است خطر التهاب معده و زخم‌ها را کاهش دهد.


مقاله مرتبط: کدام غذاها سبب نفخ شکم می‌شوند؟


هضم و جذب مواد مغذی

عضلات دیواره روده کوچک شما موظف است دو نوع مختلف حرکت ایجاد کند. یک نوع آن به نام حرکات دودی، همان فعالیت عضلانی در روده بزرگ است. در طول حرکات دودی، ماهیچه‌ها با موج خاصی منقبض می‌شوند که مواد غذایی و مواد دفعی را از طریق روده عبور می‌دهند. در روده کوچک، ماهیچه‌ها به سرعت و به طور تصادفی در بخش‌هایی از روده منقبض می‌شوند که باعث می‌شود غذاها را تکان داده، هم بزنند و مخلوط کنند. این عمل به آنزیم‌ها کمک می‌کند تا مواد مغذی را بشکنند و اطمینان حاصل شود که با بخش‌هایی از روده کوچک که مواد مغذی را به جریان خون جذب می‌کنند، تماس می‌گیرند.

مزایای تخمیر

باکتری‌ها در روده بزرگ برخی از فیبر‌های محلول کرفس را جذب می‌کنند. تخمیر مقدار کمی از انرژی و اسیدهای چرب کوتاه زنجیر تولید می کند. یکی از این اسید‌های چرب – butyrate – به سلامت کلی دستگاه گوارش شما کمک می‌کند. یک بررسی در شماره مارس ۲۰۱۱ مجله جهانی گاستروانترولوژی گزارس می‌دهد که این موضوع به مبارزه با التهاب در پوشش روده بزرگ و سالم نگه داشتن مانع گوارشی کمک می‌کند. یک مانع گوارشی سالم بسیار حیاتی است زیرا مسئولیت دارد که اجازه عبور مواد مغذی را به سیستم بدن بدهد در حالی که باکتری‌ها و پاتوژن‌ها را نگه می‌دارد.


مقاله مرتبط: ۱۵ مواد غذایی موثر بر مغز که تمرکز و حافظه را افزایش میدهند


جلوگیری از زخم‌ها و گاستریت

براساس یک گزارش در شماره ژوئیه سال ۲۰۱۰ “زیست شناسی دارویی”، مطالعه‌ای با استفاده از موش صحرایی آزمایشگاهی نشان داد که عصاره کرفس از پوشش معده محافظت می‌کند و بروز زخم‌ها را کاهش می‌دهد. نتایج ممکن است به دلیل اثر آنتی اکسیدانی مواد شیمیایی موجود در عصاره کرفس، مانند فلاونوئیدها و تانن‌ها باشد، اما نتیجه گیری قطعی گزارش نشده است. تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی آن در افراد نیاز است. اطلاعاتی از مرکز پزشکی دانشگاه مریلند یادآور می‌شود که فلاونوئیدها در کرفس ممکن است از رشد باکتری‌هایی که مسئول گاستریت یا التهاب در پوشش معده هستند جلوگیری کنند. با این حال معلوم نیست که آیا صرف خوردن کرفس نیز همان اثر را دارد یا نه.

حفظ نظم

فیبر نامحلول مقاوم در برابر هضم است، بنابراین حین عبور از سیستم بدن شما دست نخورده باقی می‌ماند. در طول راه، آب را جذب می‌کند، که این امر باعث می‌شود که مدفوع درجه غلظت مناسب را حفظ کند. در این نقش، با نرم نگه داشتن مدفوع ، مانع از یبوست می‌شود، اما همچنین می‌تواند با بالابردن غلظت به کاهش اسهال کمک کند. اندازه و وزن مدفوع به علت فیبر نامحلول افزایش می‌یابد. این افزایش حجم بسیار مهم است زیرا به گیرنده‌هایی که عضلات را در دیواره روده تحریک می‌کنند، فشار می‌آورد و سپس آن‌ها منقبض می‌شوند تا مواد زاید را در طول روده حمل کنند.

ناپایداری بالقوه و نکات

در کنار تمام مزایایی که از فیبر به دست می‌آورید، به یاد داشته باشید که فیبر بیش از حد می‌تواند گاز، نفخ و اسهال را ایجاد کند. شما می‌توانید از عوارض جانبی ناخواسته با اضافه کردن فیبر به رژیم غذایی خود جلوگیری کنید تا زمانی که به مصرف روزانه توصیه شده ۲۵ تا ۳۵ گرم ، برسید. فیبر آب را جذب می‌کند، پس در حینی که مصرف فیبر را افزایش می‌دهید، مقدار زیادی آب بنوشید.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *