انتشار این مقاله


چگونه جلوی استفراغ بعد از مشروب الکلی را بگیریم؟

مصرف بیش از حد الکل می‌تواند باعث بعضی از علائم خماری شود. استفراغ یکی از واکنش‌های بدن در برابر مواد سمی حاصل از مصرف زیاد الکل است. درحالی که استفراغ ممکن است احساس بدی در شما ایجاد کند، خطرات ناشی از سموم اضافی می‌تواند برای سیستم شما مضر باشد. به همین دلیل بهتر است که […]

مصرف بیش از حد الکل می‌تواند باعث بعضی از علائم خماری شود. استفراغ یکی از واکنش‌های بدن در برابر مواد سمی حاصل از مصرف زیاد الکل است. درحالی که استفراغ ممکن است احساس بدی در شما ایجاد کند، خطرات ناشی از سموم اضافی می‌تواند برای سیستم شما مضر باشد. به همین دلیل بهتر است که به بدنتان اجازه‌ی این کار را بدهید و در عین حال جلوی عوارض آن، مانند از دست دادن آب بدن، را بگیرید.

بهترین راهِ جلوگیری از استفراغ بعد از مشروب الکلی چیست؟

استفراغ یکی از روش‌های بدن برای خلاص شدن از مواد سمی است. به جای این که بخواهید جلوی استفراغ را بگیرید بهتر است برای داشتن حال بهتر تلاش کنید.

موارد زیر بعضی از روش‌های کاهش تهوع و عوارض جانبی ناشی از استفراغ است:

  • مایعات را به صورت جرعه جرعه بنوشید تا مجددا آب از دست رفته را تامین کنید. بعد از استفراغ حدود سی دقیقه  صبر کنید. مثالی از مایعاتی که می‌توانید مصرف کنید شامل: آب، پدیالیت، گاتورید، لیموناد زنجبیلی با شکر کم
  • خوب استراحت کنید. در روزی که الکل را مصرف می‌کنید، فعالیت زیادی نداشته باشید. خوابیدن به داشتن حالی بهتر کمک می‌کند.
  • از مصرف مجدد برای داشتن حال بهتر خودداری کنید. به معده و بدن خود استراحت دهید و روز بعد از استفراغ، مجددا الکل مصرف نکنید.
  • برای تسکین درد از ایبوبروفن استفاده کنید. بیشتر پزشکان مصرف ایبوبروفن را بیشتر از استامینوفن توصیه می‌کنند؛ زیرا استامینوفن توسط کبد متابولیزه می‌شود. این در حالی است که کبد خود درگیر متابولیزم الکل اضافی است. ایبوبروفن در بعضی از افراد ممکن است ناراحتی معده ایجاد کند، بنابراین در کنار مقدار کمی غذا مصرف شود.
  • مصرف مواد غذایی را مدتی به تعویق بیندازید تا احتمال تشدید مجدد رفلکس استفراغ را کاهش دهید.

مصرف بیش از حد الکل یا مسمومیت با الکل به طور بالقوه تهدیدگر زندگی فرد است و علائم آن شامل: گیجی، استفراغ، تشنج، کاهش ضربان قلب، مشکل تنفسی، کاهش دمای بدن. مسمومیت الکلی همچنین باعث اختلال در رفلکس گگ (Gag reflex) می‌شود، بنابراین نمی‌توانند جلوی خفگی در حین استفراغ را بگیرند. تمام کسانی که در مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی الکل مصرف می‌کنند، دچار مسمومیت الکلی می‌شوند. اگر فکر می‌کنید کسی دچار مسمومیت الکلی شده، آنها  را به صورت درازکش از بغل قرار دهید و با اورژانس تماس بگیرید.

آیا باید شب بعد از مصرف الکل، خود را مجبور به استفراغ کرد؟

ممکن است به شما توصیه شود که خود را مجبور به استفراغ کردن کنید؛ این کار خطرناک است. زیرا در این صورت فشار زیادی به مری وارد می‌شود و ممکن است با پارگی مری، خونریزی رخ دهد. همچنین با این کار رفلکس اسید معده رخ داده و به دندان‌های شما آسیب رسیده و باعث آسپیراسیون(ورود محتویات معده به ریه‌ها) می‌شود. اگر احساس تهوع دارید، بهتر است اجازه دهید این کار به طور طبیعی رخ دهد. در این صورت کمتر اوغ می‌زنید و ریسک مشکلات دیگر کاهش می‌یابد.

عوارض استفراغ بعد از مشروب الکلی:

استفراغ بعد از مشروب الکلی می‌تواند حالتان را بد کند. علاوه بر تهوع و استفراغ ممکن است مشکلات دیگری نظیر سردرد و درد بدن داشته باشید. یکی از مهمترین عوارض استفراغ، از دست دادن آب بدن است. این عارضه می‌تواند عملکرد بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد و به کلیه‌تان آسیب بزند. حتی نوشیدن جرعه جرعه‌ی مایعات به صورت دوره‌ای هم می‌تواند جلوی این عارضه را بگیرد.

عوارض نادر اما بالقوه‌ی دیگر ناشی از استفراغ بعد از مشروب الکلی، شامل:

  • آسیب به دیواره‌ی معده یا مری
  • خونریزی گوارشی حین تحریک یا پارگی دیواره‌ی مری
  • آسپیراسیون مواد به ریه که باعث پنومونی می‌شود.

ممکن است این موارد بعد از مصرف مشروب رخ ندهد. اما در صورتی که مصرف به صورت عادت تبدیل شود، عوارض ناشی از آن افزایش می‌یابد.

چرا مصرف مشروب باعث استفراغ می‌شود؟

اگرچه همیشه این طور نیست. اما استفراغ یکی از واکنش‌های محافظتی بدن علیه مواد سمی است. بدن شما الکل را به استالدهید می‌شکند. در صورتی که در مصرف الکل زیاده‌روی نکنید، کبد شما استالدهید را با گلوتاتیون خنثی می‌کند. در صورت مصرف زیاد الکل، کبد نمی‌تواند گلوتاتیون بیشتری تولید کند. در نتیجه بدن برای خلاص شدن از بقیه‌ی استالدهید، شروع به استفراغ می‌کند.

الکل دیواره‌ی معده را تحریک می‌کند. فاکتورهای دیگری نیز در استفراغ بعد از مشروب نقش دارند. علاوه بر تولید استالدهید، الکل اضافی می‌تواند دیواره‌ی معده را تحریک کند و با تولید اسید بیشتر، احساس تهوع را افزایش می‌دهد.

مصرف مزمن الکل می‌تواند باعث گاستریت شود. افرادی که الکل زیادی در طولانی مدت مصرف می‌کنند، ریسک بالایی برای ابتلا به گاستریت الکلی دارند؛ به این صورت که مصرف مزمن الکل باعث تحریک دیواره‌ی معده و آسیب به آن می‌شود. گاستریت الکلی می‌تواند مشکلات مرتبط با معده را در افراد ایجاد کند مانند زخم، تهوع، رفلکس اسید.

مصرف مزمن الکل باعث سوجذب مواد مغذی می‌شود که منجر به سرطان، دیابت، پانکراتیت، سیروز می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • استفراغ مداوم حتی روز بعد از مصرف الکل
  • نتوان مصرف مایعات و غذاها را کم کرد
  • داشتن علائم کمبود آب مانند گیجی، ادرار تیره، ناتوانی در دفع ادرار گاهی اوقات
  • مشاهده‌ی خون در استفراغ
  • شروع مشکلات تنفسی
  • داشتن دمای بدن بالاتر از ۱۰۱.۵ فارنهایت

از دست دادن آب بدن می‌تواند باعث مشکلات زیادی در بدن شود. به همین دلیل باعث سریعا در این مورد به پزشک مراجعه کرد.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید