انتشار این مقاله


آیا درمان زخم معده با شیرین بیان موثر است؟

DGL می‌تواند به عنوان یک جایگزین بالقوه و موثر برای مصرف داروهای زخم معده تلقی شود.

نوشته شده توسط: Dr. Julie Chen

مکمل‌های گیاهی بسیاری وجود دارد که اغلب به بیمارانم در درمانگاه توصیه می‌کنم. یکی از موارد مورد علاقه‌ی من، شیرین بیان یا همان DGL است. دلیل این که من این مکمل دارویی را دوست دارم این است که در بسیاری از مسائل مربوط به سلامت نقش موثری دارد. من خود نیز طرفدار حل مسائل بزرگ با راه‌حل‌های ساده‌ام. بنابراین در این باره می‌خواهم صحبت کنم.


مقاله‌ی مربوطه: زنان باردار بایستی از مصرف شیرین بیان پرهیز کنند


شیرین بیان در بسیاری از کشورها با فرهنگ‌های گوناگون استفاده می‌شود. به طور سنتی، ریشه شیرین بیان در مسائل مربوط به هورمونی، روده و گلو، مسائل تنفسی و خستگی استفاده می‌شود. ما اکنون می‌دانیم که گلیسیریزین موجود در ریشه‌ی شیرین بیان می‌تواند موجب افزایش فشارخون و ادم شده و احتمالا بر روی تنظیمات کلیوی هورمون آلدسترون تاثیر گذار باشد. بنابراین، در مورد استفاده‌ی طولانی مدت ریشه‌ی شیرین بیان قطعا نگرانی وجود دارد اما نسخه‌ای از این مکمل که بخش‌های قابل توجهی از گلیسیریزین از آن برداشته شده است، در صورت نیاز، گزینه‌ای ایمن‌تری برای استفاده‌ی طولانی مدت است.

دلیل اصلی استفاده از DGL در بیماران برای مسائل دستگاه گوارشی است. در تجربه‌ی بالینی من، بیماران دچار سوزش معده، بیماری زخم پپتیک، یا گاستریت از مصرف DGL بسیار سود برده‌اند. مطالعه‌ای که در مجله‌ی پزشکی بریتانیا منتشر شد نشان داد برای ۲ گروه که مجموعا ۸۲ بیمار مبتلا به زخم معده بودند مقادیری از داروهای بدون نسخه و DGL داده شد و روش درمانی آن‌ها با یکدیگر مقایسه شد. بیماران دو بار قرص DGL را در روز نسبت به دوز معمولی داروهای بدون نسخه برای بیماری زخم معده دریافت کردند. پس از دو سال در این رژیم، میزان عود بیماری زخم معده برای دو گروه نسبتا مشابه بود. با این حال، در هر دو گروه پس از قطع درمان دارویی یا DGL، عود زخم معده رخ داد.


مقاله‌ی مرتبط: زخم معده و هرآنچه باید درباره ی آن بدانید


این مطالعه نشان می‌دهد که اگر نگرانی در مورد مصرف داروهای زخم معده داشته باشیم، DGL می‌تواند به عنوان یک جایگزین بالقوه و موثر برای مصرف داروهای زخم معده تلقی شود.

دوز عمومی برای استفاده از DGL، حدود یک تا سه قرص DGL با دوز ۳۸۰-۴۰۰ میلی گرم در هر قرص می‌باشد. شما می‌توانید آن را حدود ۳۰ دقیقه قبل از هر وعده‌ی غذایی برای کمک به مسائل مربوط به ناراحتی معده‌ی خود مصرف کنید. در بطری دارویی، باید اطمینان حاصل کنید که کمتر از ۱ تا ۲ درصد گلیسیریزین در قرص وجود دارد چون در این صورت اکثر اجزای مربوطه از قرص‌ها خارج می‌شود و در این شرایط می‌توانید استفاده‌ی طولانی مدتی از قرص‌ها داشته باشید.

بسیاری از بیمارانم متوجه شدند که DGL همچنین می‌تواند با رفع خستگی همراه باشد زیرا به طور سنتی در حمایت از غدد آدرنال مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نکات مهم در استفاده از مکمل‌های DGL این است که حتی اگر اکثر گلیسیریزین از DGL خارج شوند، هنوز هم باید فشار خون خود را هر روز در ابتدای استفاده از این مکمل چک کنید. هنگامی که برای طولانی مدت از DGL استفاده کرده‌اید، باید یک بار یا دو بار در هفته توسط پزشک فشار خون خود را چک کنید تا مطمئن شوید فشار خون شما در حد نرمال باقی مانده است.


مقاله‌ی مرتبط: سلول‌های خسته، عامل سندرم خستگی مزمن!


از عوامل کلیدی دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که شما همچنین باید عملکرد کلیه و کبد خود را نیز به طور منظم بررسی کنید. اگرچه به طور کلی نگرانی‌های منفی کمی در مورد تاثیر استفاده از DGL بر روی عملکرد کلیه و کبد وجود دارد اما مانند هر دارویی که در طولانی مدت مصرف می‌شود باید جنبه‌ی احتیاط را رعایت کرد. اگر شما هر روزه از مکمل‌های گیاهی یا داروهای دیگر استفاده می‌کنید. باید حتما توسط آزمایش خون، عملکرد کلیه و کبدتان را به طور مداوم چک کنید.

اگر فکر می‌کنید که دچار فشار خون بالا یا تورم در مچ پا شد‌ه‌اید، از مصرف DGL خودداری کنید تا ببینید آیا علائم بهبود می‌یابند یا خیر. می‌توانید درصورت بروز علائم جدید برای ارزیابی فیزیکی کامل و همچنین بحث در مورد مکمل و رژیم‌های دارویی خود به پزشک مراجعه کنید. ( در صورتیکه مشخصات ایمنی بیشتری وجود داشته باشد.) پس هنگامی که شما یک بیماری مزمن مانند خستگی یا ناراحتی معده دارید، استفاده از DGL  یک گزینه‌ی عالی است اما همانطور که در مورد هرچیزی که روزانه مصرف می‌شود در این جا هم باید اقدامات احتیاطی صورت گیرد. بنابراین مطمئن شوید که فشار خون و عملکرد گردش خونتان را به طور منظم بررسی می‌کنید و پزشکتان را در جریان مصرف هر نوع مکمل جدید یا داروی مصرفی قرار می‌دهید.

در کلینیک، من بیمارانم را به احتیاط کامل بیشتر از هرچیز دیگری سوق می‌دهم چراکه داشتن اطمینان همیشه بهتر از عدم اطمینان کافی است. با اینکه مشخصات ایمنی و اثربخشی DGL در درمان زخم معده، سوزش سر معده و یا گاستریت مشابه است اما اگر برای شما امکان استفاده از آن وجود ندارد از داروهای قوی‌تری استفاده کنید. (توصیه‌ی من به بیمارانی که دچار مسئله‌ی خاصی در سلامت خود نیستند استفاده از یک مکمل جدید، با شرط رعایت احتیاطات لازم (DGL یا مکمل‌های دیگر) می‌باشد.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید