انتشار این مقاله


آلودگی هوا و کمبود ویتامین D با افزایش خطر زوال عقل ارتباط دارند

بسیاری بر این باورند که زوال عقل دورنمای ترسناک‌تری از سرطان دارد! ولی شاید راه‌های جدیدی برای کاهش خطر این عارضه وجود داشته باشد. با ما همراه باشید.به همین منظور اولین مطالعه‌ی جامع درمورد اثرات محیطی بر ایجاد این بیماری انجام گرفته است. دلایل ایجاد زوال عقل به طور کامل شناخته شده نیستند ولی به […]

بسیاری بر این باورند که زوال عقل دورنمای ترسناک‌تری از سرطان دارد! ولی شاید راه‌های جدیدی برای کاهش خطر این عارضه وجود داشته باشد. با ما همراه باشید.به همین منظور اولین مطالعه‌ی جامع درمورد اثرات محیطی بر ایجاد این بیماری انجام گرفته است. دلایل ایجاد زوال عقل به طور کامل شناخته شده نیستند ولی به نظر می‌رسد یک سوم عوامل، ژنتیکی باشند. موازی با این عامل، عواملِ سلامتی مثل، وزن، فعالیت بدنی و بیماری‌های قلبی عروقی ۲۰ درصد دلایل را تشکیل می‌دهند.

آلودگی، مخصوصاً در مناطق زندگی ما به نظر می‌رسد اثراتی روی زندگیمان دارد که هر روز ابعاد جدیدی از آن کشف می‌شود و این بار هم اثر آن روی ایجاد زوال عقل مورد مطالعه قرار گرفته است.

محققان با بررسی ۶۰ تحقیق در این باره به این نتیجه رسید‌ه‌اند که تقریباً به هیچ کدام از این مطالعات نمی‌شود اشاره‌ای کرد که در آن رابطه‌ای بین آلودگی هوا و افزایش خطر ایجاد زوال عقل وجود نداشته باشد! به ویژه گازهایی مثل نیتریک‌اکسید، اُزون و کربن‌مونو‌اکسید که هر کدام به طریقی شیوع این عارضه را تقویت می‌کنند.

گذشته از اثرات آلودگی هوا رابطه‌ای قوی نیز بین کمبود ویتامین D و این عارضه وجود دارد. عوامل دیگر که اثرات آن‌ها به قدرت دو مورد ذکر شده نیست عبارتند از در معرض دود سیگار قرار گرفتن و سر و کار داشتن با مواد شیمیایی سمی.

مقایسه‌ی اسکن‌های مغزی افراد سالم (چپ) و مبتلایان به بیماری‌های زوال عقلی
مقایسه‌ی اسکن‌های مغزی افراد سالم (چپ) و مبتلایان به بیماری‌های زوال عقلی (راست)

عامل دیگری که موجب شگفتی محققان نیز شده است رابطه‌ی بین زندگی نزدیکِ خطوط نیرو و ایجاد عارضه‌ی مذکور است. این مورد تازه مورد بررسی قرار گرفته و شواهدی به جز اطلاعات آماری آن را پشتیبانی نمی‌کند و به همین دلیل نمی‌توان راجع به مکانیسم آن صحبت کرد.

تحقیقات راجع به این عواملِ احتمالی در مراحل اولیه‌ی خود است و نمی‌توان با اتکا به این موارد به مردم گفت که قرار گرفتن در معرض آن‌ها موجب زوال عقلشان خواهد شد ولی بسیار محتمل به نظر می‌رسد که حتی اگر زوال عقل هم مورد بحث نباشد، هیچ کدام از عوامل نامبرده بی‌تأثیر در سلامت نمی‌باشند. باز این به دولت و نهادهای مردمی مربوط می‌شود که چقدر به سلامتی شهروندان اهمیت می‌دهند!

با این حال این خود مردم هستند که در درجه‌ی اول باید به فکر سلامتیشان باشند. کسانی که مغزشان را دوست دارند (!) بهتر است با خوردن غذاهای سالم، فعالیت بدنی کافی و دوری از دخانیات از آن حفاظت کنند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید