انتشار این مقاله


۹۲ درصد از جمعیت جهان در مناطقی با آلودگی هوای غیرقابل تحمل زندگی می‌کنند!

مدل جدیدی از کیفیت هوا که توسط سازمان بهداشت جهانی ارائه شده است: ۹۲% جمعیت جهان در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که کیفیت هوا در آن‌ها زیر حداقل قابل قبول است! این مدل با اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای، مدل‌های انتقال هوا و ایستگاه‌های زمینی در بیش از ۳۰۰۰ نقطه‌ی دنیا طراحی شده است؛ هم مکان‌های شهری و هم روستایی. […]

مدل جدیدی از کیفیت هوا که توسط سازمان بهداشت جهانی ارائه شده است:
۹۲% جمعیت جهان در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که کیفیت هوا در آن‌ها زیر حداقل قابل قبول است!

این مدل با اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای، مدل‌های انتقال هوا و ایستگاه‌های زمینی در بیش از ۳۰۰۰ نقطه‌ی دنیا طراحی شده است؛ هم مکان‌های شهری و هم روستایی.

WHO heat map shows the highest (red) and lowest (green) levels of air pollution worldwide-virtualdr.ir
این نقشه‌ی دمایی آلوده‌ترین (قرمز) و سالم‌ترین مناطق را از لحاظ آلودگی هوا نشان می‌دهد. (تصویر متعلق به سازمان بهداشت جهانی WHO است)

عوارض آلودگی هوا بر روی سلامت انسان

در سال ۲۰۱۲ تخمین زده شد که ۶.۵ میلیون مرگ در سراسر جهان بر اثر آلودگی‌ هوا اتفاق می‌افتد؛ آلودگی‌های داخل و بیرون! این مرگ‌ها بیشتر مربوط به کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته بود. آلودگی هوا  خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را مثل سکته‌های مغزی، انسداد ریوی مزمن و سرطان ریه افزایش می‌دهد. در حقیقت یکی از لازمه‌های سلامت تنفس هوای سالم از آغاز تا پایان زندگیست.
منابع اعظم تولیدکننده‌ی این آلودگی، مدل‌های نامناسب حمل‌و‌نقل، سوخت‌های اسراف شده در خانه‌ها و فعالیت‌های صنعتی است ولی همه‌ی چیز هم زیر سر انسان‌ها نیست؛ طوفان‌های گردوغبار می‌تواند اثرات زیادی بر سلامت کسانی که نزدیک بیابان‌ها زندگی می‌کند داشته باشد.

اطلاعات آلودگی هوا بهبود یافته است

برای طراحی مدل جدید از ماهواره‌ها و ایستگاه‌های زمینی به صورت همزمان استفاده شد تا قابل اعتمادتر باشند. سپس مناطق ۱۰۰ کیلومترمربعی مورد بررسی قرار گرفتند. شاید این اطلاعات برای جلوگیری از یک نهم کل آمار مرگ‌و‌میر جهان مفید واقع شوند!
مدل جدید اندازه‌های سولفات، نیترات و کربن سیاه را نیز تعیین می‌کند که بیشترین صدمات را به سیستم قلبی-عروقی و تنفسی انسان می‌زنند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید