انتشار این مقاله


سنسور تنفسی فوق حساس برای تشخیص بیماری‌ها

برای بسیاری از بیماری‌ها، تشخیص سریع فاکتوری کلیدی برای درمان و پیشگیری از آن خواهد بود. اما تشخیص وجود بیماری ویا عفونت پیش از ظهور نشانه‌های آن بسیار دشوار است.برای غلبه بر این مشکل، دانشمندان کره‌ای اقدام به توسعه دیوایسی فوق حساس به عنوان سنسور گاز‌های تنفسی کرده‌اند. این دستگاه با بررسی گاز‌های تنفسی به […]

برای بسیاری از بیماری‌ها، تشخیص سریع فاکتوری کلیدی برای درمان و پیشگیری از آن خواهد بود. اما تشخیص وجود بیماری ویا عفونت پیش از ظهور نشانه‌های آن بسیار دشوار است.برای غلبه بر این مشکل، دانشمندان کره‌ای اقدام به توسعه دیوایسی فوق حساس به عنوان سنسور گاز‌های تنفسی کرده‌اند. این دستگاه با بررسی گاز‌های تنفسی به تشخیص بیماری‌های احتمالی می‌پردازد.

گرچه ایده ساخت این وسیله بسیار خام به نظر می‌رسد، با این‌حال روش تشخیصی اصلی آن ناشی از گاز‌های تنفسی انسان که حاوی مواد شیمیایی جریان خون (VOCs) می‌باشد، است. در واقع VOCها به عنوان بیومارکر‌‌های طبیعی عمل کرده و با توجه به غلظت‌شان می‌توانند نشان‌دهنده‌ی انواع بیماری‌ها باشند.

بطور مثال، استون، H2S، آمونیاک و تولوئن به عنوان نشانگر‌هایی برای سنجش دیابت، نارسایی کلیوی، سرطان ریه و سایر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سنجش‌ها بر مبنای پدیده تبادل گاز‌های VOC بین خون و هوای تنفسی می‌باشد. تفاوت غلظت مواد اشاره شده عاملی برای شناسایی بیماری‌ها خواهد بود.

دستگاه جدید از چندین سری از نیمه رسانا‌ها و سنسور‌های نانوفیبر‌ی بر پایه اکسید فلزات تشکیل شده و از منظر فنی بسیار پیچیده به نظر می‌رسد. اما بطور کلی از اجزایی برای تشخیص تک‌تک بیومارکرهای هوای تنفسی تشکیل شده است.

محققین پروژه برای تست دستگاه خود به بررسی بیماری‌هایی از قبیل دیابت، سرطان ریه و نارسایی‌های کلیوی در طی ۳ سال گذشته پرداخته‌اند.

بطور مثال، مقدار بسیار ناچیز تولوئن در هوای بازدمی (۳۰ پی‌پی‌ام) نشانه‌ای بسیار ابتدایی مرتبط با سرطان ریه شناخته می‌شود. نکته قابل توجه در مورد این دستگاه ابعاد بسیار کوچک آن و توانایی هماهنگی با سایر ابزار‌های الکترونیکی از جمله تلفن‌های همراه می‌باشد.

در آینده‌ای نزدیک ممکن است این روش تشخیصی جایگزین بسیاری از متد‌های سنتی از جمله MRI، CT Scan، Endoscope و پرتو‌های ایکس، در تشخیص بسیاری از عارضه‌ها گردد.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید