انتشار این مقاله


نقش نوسانات خلقی مادر بر سلامت جنین

افسردگی در هنگام بارداری ممکن‌است با بسیاری از مشکلات و نقص‌های کودکان در هنگام تولد مرتبط باشد؛ درحالت کلی، تغییرات روحی مادر و وضعیت روانی وی تاثیر بسیاری بر سلامت جنین دارند. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم. پژوهش‌های جدید نشان‌ می‌دهند بهترین وضعیت نوزاد درهنگام تولد زمانی است که مادر یک حالت روحی […]

افسردگی در هنگام بارداری ممکن‌است با بسیاری از مشکلات و نقص‌های کودکان در هنگام تولد مرتبط باشد؛ درحالت کلی، تغییرات روحی مادر و وضعیت روانی وی تاثیر بسیاری بر سلامت جنین دارند. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

پژوهش‌های جدید نشان‌ می‌دهند بهترین وضعیت نوزاد درهنگام تولد زمانی است که مادر یک حالت روحی نسبتا ثابت داشته باشد؛ چه شاد و چه غمگین. درحالتی که روحیه و خلقیات مادر دائما در نوسان است، میانگین سلامت نوزاد نیز پایین‌تر خواهد آمد. هم‌چنین نتایج حاکی‌از شناسایی تغییرات فیزیولوژیک بدن مادر، توسط جنین در رحم اند و نشان می‌دهند این تغییرات، روی رشدِ پیش‌از تولد آن‌ها تاثیر فراوانی دارند.

در تحقیق دیگری که روی تغذیه‌ی کودکان در سال ۲۰۰۵ صورت گرفت، مشخص شد کودکانی که در زمان رشد در رحم، با گرسنگی مواجه بوده‌اند، پس از تولد حتی درصورت داشتن برنامه‌ی تغذیه‌ی مناسب، نسبت به کودکانی با شرایط نرمال، بیشتر در معرض ابتلا به سندروم متابولیک‌ هستند.

مراقبت از سلامت روان در هنگام بارداری

زنان باردار باید به منظور پیشگیری از افسردگی دائما تحت مراقبت باشد و یا درصورت بروز نشانه‌های اولیه‌ی آن، بلافاصله تحت درمان قرار گیرند. نکته‌ی مهم دیگری که باید به آن توجه ویژه داشت، رها نکردن مادر در این شرایط است چرا که به مراتب می‌تواند شرایط وی و به تبع، جنین را وخیم‌تر کند.

هم‌چنین با وجود افزایش سطح آگاهی عموم از افسردگی‌های پس‌از بارداری، سایر وضعیت‌های روانی که پیش از بارداری و درحین آن ممکن‌است بروز پیدا کنند، اغلب با بی‌توجهی مواجه می‌شوند در صورتی که می‌توانند تاثیرات مخرب و درمواردی جبران ناپذیر برسلامت جنین داشته‌باشند.
نحوه‌ی آگاهی جنین از وضعیت مادر هنوز به‌طور دقیق مشخص نمی‌باشد اما تمرکز عمده‌ی پژوهشگران روی هورمون‌ها، خصوصا دسته‌ای که درهنگام استرس در بدن مادر ترشح می‌شوند، می‌باشد چرا خون مادر درتماس مستقیم با خون جنین است.

نتایج این تحقیقات در مجله‌ی Psychological Science منتشر خواهند شد.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید