انتشار این مقاله


دوقلوهای به هم چسبیده که از سر جدا شدند؛ دلیل این عارضه چیست؟

پسران ۱۳ ماهه با نام هایMcDonald Jadon وAnias McDonald در شرایطی به دنیا آمدند که به آن Craniopagus می گویند. یعنی آن ها قسمتی از جمجمه و غشای مغز را به اشتراک گذاشته بودند! عمل جراحی با حضور ۴۰ متخصص انجام شد و در ساعت ۲:۱۵ بامداد ۱۴ اکتبر (امروز) با موفقیت در بیمارستان کودکان […]

پسران ۱۳ ماهه با نام هایMcDonald Jadon وAnias McDonald در شرایطی به دنیا آمدند که به آن Craniopagus می گویند. یعنی آن ها قسمتی از جمجمه و غشای مغز را به اشتراک گذاشته بودند!
عمل جراحی با حضور ۴۰ متخصص انجام شد و در ساعت ۲:۱۵ بامداد ۱۴ اکتبر (امروز) با موفقیت در بیمارستان کودکان Montefiore در نیویورک به پایان رسید. به گزارش CNN دکتر جیمز گودریچ Dr.James Goodrich متخصص جراحی اعصاب رهبر این عمل جراحی بعد از عملیات گفت: ” بله ما توانستیم! ”
دوقلو های به هم چسبیده دو نوزاد دقیقا مشابه می باشند که روند طبیعی جدا شدن آن ها قبل از زمان مقرر به پایان می‌رسد و کامل از هم جدا نمی‌شوند (به گفته‌ی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند)

mcdonaldtwins-virtualdr-ir
مطابق با Mayo Clinic، روند جدا شدن دوقلوها از هم در زمان حاملگی از روز هشتم تا دوازدهم می‌باشد و اگر این زمان به تعویق بیافتد و این روند از روز سیزدهم تا پانزدهم به وقوع بپیوندد چسبیدگی دو قلوها اتفاق می‌افتد.
البته در این مورد اختلاف‌نظر وجود دارد به صورتی که بیمارستان کودکان سیاتل می‌گوید: ” این دوقلو ها از هم جدا می شوند اما دوباره به هم می‌چسبند. ”
از لحاظ آماری دوقلوهای به هم چسبیده با احتمال ۱ در ۲۰۰۰۰۰ تولد به دنیا می‌آیند و بسیاری از آن ها زنده نمی‌مانند. (آماردانشگاه مریلند) محققان می‌گویند تنها ۴۰ تا ۶۰ درصد آن ها زنده می‌مانند.
دوقلوهای به هم چسبیده Craniopagus بسیار نادر می‌باشند به طوری که تنها ۲ درصد کل به هم چسبیده‌ها را شامل می‌شود.
از سال ۱۹۵۲ تا به امروز این جراحی پنجاه و نهمین جراحی موفق از این نوع بوده است.
Montefiore گفت: آن ها هنوز راه طولانی در ریکاوری پیش‌رو دارند.

مبین مويد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید