انتشار این مقاله


جداسازی موفق دوقلوهای به‌هم‌چسبیده؛ این بار در کالیفرنیا

دوقلوهای دختری که بسیاری از ارگان‌های پایینی بدنشان به هم متصل بود، پس از یک جراحی ۱۷ ساعته از هم جدا شدند. با توجه به گزارشی از جانب بیمارستان کودکان لوسیل پاکارد کالیفرنیا، بیمارستانی که عمل جراحی در آن انجام گرفت، اریکا و اوا ساندوال، دختران دو ساله ای هستند که در قسمت های پایین‌تر […]

دوقلوهای دختری که بسیاری از ارگان‌های پایینی بدنشان به هم متصل بود، پس از یک جراحی ۱۷ ساعته از هم جدا شدند.

با توجه به گزارشی از جانب بیمارستان کودکان لوسیل پاکارد کالیفرنیا، بیمارستانی که عمل جراحی در آن انجام گرفت، اریکا و اوا ساندوال، دختران دو ساله ای هستند که در قسمت های پایین‌تر از سینه‌ از قبیل کبد، مثانه و یک پا با هم مشترک بودند. بر طبق این گزارش هرکدام از آن‌ها دارای قلب، شش‌ها و معده‌ی مجزایی بودند، اما برخی ازقسمت‌های سیستم گوارشیشان با هم مرتبط بود.

عمل جراحی جهت جدا کردن این دوقلو ها را یک تیم ۵۰ نفره شامل پزشک‌ها، پرستارها و کادر اتاق عمل از ظهرششم دسامبر شروع کردند و صبح روز هفتم دسامبر دوقلوها با موفقیت از یکدیگر جدا شدند. حال دوقلوها در وضعیت ثابتی هستند و انتظار می‌رود دو هفته را تحت مراقبت‌های ویژه و دوهفته را نیز به صورت مراقبت عمومی، قبل از رفتن به خانه، در بیمارستان بگذرانند.

آیدا ساندوال، مادر دوقلوها، در مصاحبه‌ای گفت:

“این که این دخترها چقدر قوی بودند و عملکرد فوق العاده تیم جراحی واقعا شگفت‌آور است. حال با دیدن آن‌ها در ICU به این فکر می‌کنم که آن‌ها هرکدام نیمه دیگر خود را از دست داده‌اند، ولی خوب همه‌ی ما این را می‌دانیم که این کار لازم بود، چرا که آن‌ها باید مستقل باشند و هرکدام این شانس را داشته باشند که جداگانه در مسیر اهداف زندگی خودشان گام بردارند.”

عمل جراحی، نیازمندِ آماده‌سازی‌های ویژه شامل اسکن‌های CT و MRI بود. این اسکن‌ها برای تهیه‌‌ی مدل سه بعدی از استخوان‌های لگن و عروق خونی دوقلوها انجام گرفت. علاوه بر این آماده‌سازی، تیم جراحی برای هرگونه غافل‌گیری احتمالی آماده بود، این را دکتر گری هارتمن، رهبر تیم جراحی دوقلوها، گفته است. به طور مثال وی گفت که تیم جراحی متوجه شد که برخی از قسمت‌های روده بزرگ متعلق به اوا از بدن اریکا خون‌رسانی می‌شد و این موضوع موجب انجام آزمایشهای بیشتر برای روشن‌تر شدن این ارتباط‌ها بود.

حال دخترها از یکدیگر جدا شده‌اند و هرکدام یک‌سوم معده خود را از دست داده‌اند. هرکدام از آن‌ها یک کلیه و یک پا دارند چرا که جراحان مجبور شدند پای سوم را حذف کنند. پا‌ی سوم از نظر آناتومیک شرایطی داشت که برای هیچ کدام از دو خواهر قابل استفاده نبود. از ماهیچه‌ها و پوست این پا برای بستن دیوار شکمی اریکا استفاده شد.

با گذشت زمان تیم تعیین خواهد کرد که آیا جراحی‌های بیشتری جهت بازسازی ارگان‌ها آن‌ها لازم خواهد بود یا خیر. دکتر هارتمن در این‌باره می‌گوید:

“اگر همه چیز خوب پیش برود و ارگان‌ها به خوبی ترمیم شوند، نیازی به عمل جراحی بیشتر نخواهد بود. نتایج بسیار خوب و طبق پیش بینی ما هستند.”

دوقلوهای به‌هم‌چسبیده بسیار نادر هستند و با توجه به آماری از جانب دانشگاه علوم پزشکی مریلند از هر ۲۰۰۰۰۰ تولد، تنها یک بار این اتفاق مشاهده می‌شود. از میان دوقلوهای به‌هم‌چسبیده‌ای که زنده به دنیا می‌آیند در حدود نیمی از آن‌ها بیش از ۲۴ ساعت زنده می‌مانند.

سالانه پنج عمل‌ جراحی برای جداسازی دوقلوهای به‌هم‌چسبیده در ایالات متحده انجام می‌شود. در اکتبر همین سال نیز جراحان در نیویورک موفق شدند دوقلوهای پسری را که از سر به هم چسبیده بودند از هم جدا کنند.

اوا و اریکا سومین مورد جداسازی دوقلوهای به‌هم‌چسبیده است که در بیمارستان کودکان پاکارد انجام گرفته است. دو مورد قبلی در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ انجام شده بودند.

حسام شاه‌محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید