انتشار این مقاله


ربات دندانپزشک اولین عمل دندانپزشکی بدون کمک انسان را به انجام می‌رساند

دو دندان چاپ شده به وسیله پرینتر سه بعدی به کمک ربات با موفقیت در داخل دهان بیمار جایگذاری شد. یک ربات بدون کمک انسان  یک عمل دندانپزشکی را برای اولین بار تکمیل کرده و عمل جراحی ایمپلنت را روی یک بیمار در چین انجام داده است. اگر چه کارکنان پزشکی در جریان یک ساعت […]

دو دندان چاپ شده به وسیله پرینتر سه بعدی به کمک ربات با موفقیت در داخل دهان بیمار جایگذاری شد.

یک ربات بدون کمک انسان  یک عمل دندانپزشکی را برای اولین بار تکمیل کرده و عمل جراحی ایمپلنت را روی یک بیمار در چین انجام داده است.

اگر چه کارکنان پزشکی در جریان یک ساعت عمل جراحی در شهر شان، استان شانشی حضور داشتند، اما نقش فعالی نداشتند.

خبر صبحگاهی جنوب چین گزارش داد که دو دندان جدید که توسط پرینتر سه بعدی ایجاد شده اند، به صورت موفقیت آمیز در داخل دهان زن گذاشته شده اند.

این دستگاه توسط دانشگاه Beihang در پکن و بیمارستان دندانپزشکی چهارم دانشگاه پزشکی طراحی و توسعه داده شد.

دکتر ژائو ییمین، که در بیمارستان کار می‌کند، به روزنامه گفت که ربات برای انجام امور دندانپزشکی طراحی شده و از خطاهای انسانی جلوگیری می کند.

ربات مجموعه ای از دستورات پیش برنامه ریزی شده را برای  اینکه ایمپلنت‌ها را به دهان بیمار برساند دنبال می‌کرد، اما می توانست تنظیمات را با حرکت زن تغییر دهد.

این ربات برای کمک به مقابله با کمبود دندانپزشکان شایسته چین ساخته شد. کارشناسان هشدار داده‌اند که هنگ کنگ و سنگاپور نیز با کمبود دندانپزشک مواجه هستند.

بیماران نیز در معرض خطر جراحی ضعیف انجام گرفته توسط دندانپزشکان نامناسب هستند که می تواند منجر به عوارض بیشتر شود.

نتیجه‌گیری

براساس گزارش، حدود ۴۰۰ میلیون بیماردر چین نیاز به دندان های جدید دارند.

کارشناسان می گویند جراحی به وسیله ربات یا جراحی با کمک ربات اجازه می‌دهد تا پزشکان جراحی های پیچیده را با دقت بیشتری انجام دهند، اما برخی از سوالها همچنان باقیست که مثلا آیا این عمل ها امن هستند.

در سال ۲۰۱۵، یک مطالعه در ایالات متحده در مورد ایمنی جراحی روبوتیک، ۱۴۴ مورد مرگ و میر بیمار را به استفاده از دستگاه مرتبط کرده است، هرچند این تنها نشان دهنده یک نسبت کوچک از کل عمل جراحی رباتیک است.

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید