انتشار این مقاله


آیا آلرژی ژنتیکی است؟

بر اساس اطلاعات به دست آمده از خانواده‌ای در ایالت شیکاگو که همه اعضای آن نسبت به ماده غذایی حساسیت داشتند؛ محققان می‌خواستند بفهمند که آیا آلرژی از والدین به فرزندان منتقل می‌شود یا نه؟

با بررسی انجام شده بر روی ۱۵میلیون آمریکایی مشخص شد که آلرژی به مواد غذایی، یک  کودک از  هر ۱۳ کودک و دو دانش آموز زیر ۱۸ سال را در هر کلاس درس  درگیر کرده است. داشتن یک برادر یا  خواهر و یا یکی از والدین مبتلا به آلرژی، می تواند فرد را تحت تاثیر قرار دهد. لذا بعضی از والدین کودکانی که دچار آلرژی هستند می پندارند که خود آن ها نیز مبتلا به آلرژی هستند.

حساسیت به مواد غذایی اخیرا به یک معضل سلامتی تبدیل شده است. این آلرژی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن در برابر بعضی مواد غذایی پاسخ ایمنی ایجاد می کند. این پاسخ گاهی می تواند وخیم و حتی کشنده باشد مثل شوک آنافیلاکسی (anaphylaxis). به طور خلاصه سیستم ایمنی که معمولا وظیفه حفاظت از بدن را دارد، گاهی به اشتباه ماده غدایی را به عنوان آنتی ژن تلقی کرده و به آن پاسخ می دهد.

در آمریکا ۸ نوع ماده غذایی، بیشترین درصد آلرژی را باعث می شوند که شامل شیر، تخم مرغ، ماهی، سویا، بادام زمینی، صدف دریایی، گندم و آجیل درختی (مثل فندق و بادام درختی ) است.

حساسیت به نوع خاصی از ماده غذایی را می توان در نمونه خونی یا نمونه برداری از پوست آزمایش کرد. با این وجود  نتایج به طور قطعی وجود آلرژی را مشخص نمی‌کند مگر اینکه واکنش ایمنی قبلا در فرد ایجاد شده باشد.

با مطالعات جدیدی که در ژورنال  Annals of Allergy, Asthma and Immunology  منتشر شد؛ بر اساس اطلاعات به دست آمده از خانواده‌ای در ایالت شیکاگو که همه اعضای آن نسبت به ماده غذایی حساسیت داشتند؛ محققان می‌خواستند بفهمند که آیا آلرژی از والدین به فرزندان منتقل می‌شود یا نه. محققان دریافتند که فقط نتایج آزمایشات ۲۸% از والدین  دارای فرزندانی با آلرژی، مثبت شده است. دکتر Melanie Makhija یکی از اعضای  ACAAI اظهار دارد:

والدین کودکانی که  آلرژی دارند نسبت به افراد دیگر تست خون و پوستشان مثبت است. ولی از ۲۴۷۷ والدین بررسی شده، فقط ۲۸% از آنها که خودشان ادعای آلرژی داشتند، نتیجه آزمایش مثبت دارند. لذا افرادی که مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند ولی معتقدند که آلرژی دارند و یا به طور نامناسبی موردآزمایش قرار گرفته اند، اصلا آلرژی ندارند. تست آلرژی همیشه قابل اطمینان نیست و نتایج آزمایش خطا دارد.

تیم تحقیقاتی تصمیم گرفتند از خانواده‌های دیگر در کلیلنیک یا در جامعه که  فرزند ۲۱-۰ سال مبتلا به آلرژی دارند برای ادامه تحقیقات خود استفاده کنند. فرزندانی که تست پوستشان مثبت شود و علائم متداول آلرژی را دو ساعت بعد از مصرف ماده غذایی نشان دهند دچار آلرژی هستند. علائم عبارتند از کهیر، تنگی نفس، خس‌خس کردن، تنگ شدن گلو و مشکل تنفسی، مشکل در بلع، استفراغ و غش کردن.

بادام زمینی، شیر و تخم مرغ آلرژن‌های متداول در کودکان

از بین افرادی که مورد آزمایش قرار گرفتند ۲.۱ % به شیر، ۲.۱ % به بادام زمینی، ۲.۱ % به آجیل درختی، ۳.۶ % به صدف دریایی،۱.۴ % به ماهی، ۱.۱ % به تخم مرغ، ۰.۹ % به گندم و ۰.۳% به کنجد حساسیت نشان دادند.

۱۴.۵% از مادران و ۱۲.۷ پدران که  گزارش ابتلا به آلرژی داده بودند، در فرزندان آن‌ها بیشترین آلرژن مربوط به بادام زمینی (۳۷.۵%) و شیر (۲۹%) و تخم مرغ (۲۲.۱%) بود.

به گفته دکتر Rachel Robison متخصص آلرژی:

مطالعات قبلی فقط برروی افراد بالغ صورت گرفته است. نتیجه تست مثبت در والدین افراد مبتلا به آلرژی معمول‌تر است ولی مقادیر مثبت تست خونی که به صفر نزدیک‌تر می‌باشد نادرست به نظر می‌آید. به همین دلیل انجام تست دقیق برای شناسایی آلرژی به مواد غذایی بسیار مهم است.

درحالی که تست پوست حساسیت به بعضی مواد را نشان می‌دهد ولی حساسیت به یک آلرژن لزوما بدین معنی نیست که شما مبتلا به آلرژی هستید! در تشخیص آلرژی آزمایش‌هایی که از راه دهان صورت می‌گیرند گرچه به صورت مستقیم می‌باشند، ولی نسبت به آزمایش خونی از اعتبار کمتری برخوردار هستند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید