انتشار این مقاله


چگونه نانوتکنولوژی در آینده موجب ارتقا سلامت خواهد شد؟

تحقیقات مبتنی بر نانو شامل مولکول‌هایی با یک صدم حجم سلول‌های سرطانی می‌شود که توانایی بهبود سلامتی و زندگی ما را دارد. ۹ تن از برجسته‌ترین دانشمندان نانو با هم به پیش‌بینی اتفاقاتی که در دهه پیش رو می‌توانیم منتظر آن‌ها باشیم پرداختند، و در پایان نتیجه‌گیری کردند که دانش نانو پیشرفت‌هایی در حوزه‌های مختلف، مانند علوم […]

تحقیقات مبتنی بر نانو شامل مولکول‌هایی با یک صدم حجم سلول‌های سرطانی می‌شود که توانایی بهبود سلامتی و زندگی ما را دارد. ۹ تن از برجسته‌ترین دانشمندان نانو با هم به پیش‌بینی اتفاقاتی که در دهه پیش رو می‌توانیم منتظر آن‌ها باشیم پرداختند، و در پایان نتیجه‌گیری کردند که دانش نانو پیشرفت‌هایی در حوزه‌های مختلف، مانند علوم پزشکی، الکترونیک، انرژی، غذا و آب ایجاد خواهد کرد.

Nanotechnology

تاکنون پیشرفت‌های مهمی در دانش نانو به وقوع پیوسته و پیشرفت‌های دیگری می‌تواند رخ دهد که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم.

  • نانو پارتیکل‌ها (ذرات نانو) می‌توانند بیماری‌های عفونی را مورد هدف قرار دهند. مواد نانو می‌توانند ریه‌ها را مورد هدف قرار داده و داروهای مهم ضدالتهاب و آنتی‌بیوتیک‌های مهم را به آن‌ها تحویل دهند.
  • نانوپارتیکل‌ها می‌توانند در درمان بیماری‌های عصبی، مانند پارکینسون و آلزایمر، و همچنین آرتروز‌ موثر باشند.
  • از دیگر فواید نانوپارتیکل‌ها آن است که می‌توانند به صورت انتخابی به گیرنده‌های بیش‌فعال تومور‌ها متصل شده و تغییراتی در آن‌ها ایجاد کنند، هرچند که این روش با چالش‌های علمی رو به روست.
  • صنعت نانوالکترونیک دهه‌هاست که به تولید قطعات در اندازه نانو می‌پردازد. صنعتی که درآمد سالیانه آن حدود ۵۰۰ میلیارد دلار در سال است. محققین می‌گویند هنوز حوزه‌های زیادی برای پیشرفت در این صنعت باقی مانده است.
  • نانوتکنولوژی می‌تواند در تولید، تبدیل و ذخیره انرژی مؤثر باشد و می‌تواند در آینده به  تولید انرژی کافی و پاک برای رفع نیاز‌های روزافزون جهانی بپردازد.
  • هم اکنون نانوتکنولوژی در تصفیه و نمک‌روبی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آینده می‌تواند به فراهم کردن آب پاک در سطح جهانی کمک کند.
  • به احتمال زیاد با وجود دستگاه‌های هوشمند وابسته به نانو تکنولوژی در زمینه‌هایی مانند اطلاعات و مخابرات پیشرفت خواهد کرد.
  • پیشرفت‌های نانو منجر به امنیت و کیفیت غذا خواهد شد. سنسورهایی طراحی خواهند شد که تغییرات موجود در سطح سازه‌های نانو را تشخیص داده و مانع از گسترش بیماری‌ها خواهند شد. این سنسور‌ها حتی می‌توانند در کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرند.

محققین در مورد اهمیت به کارگیری دانش نانو و ایده‌های موجود برای این موضوع بحث کردند. آن‌ها همچنین از دیگران محققان خواستند تا ایده‌های خود را در فضای عمومی منتشر کنند.

دانش نانو می‌تواند موجب پیشرفت‌هایی فراتر از آنچه که تاکنون بررسی شده شوند. عصر حاضر، عصر نانوتکنولوژی و دانش نانو است.

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید