انتشار این مقاله


لرزیدن اثری مشابه با ورزش کردن دارد!

بررسی‌های محققین حقایق جالبی در ارتباط با پدیده لرزیدن ارائه داده است. فعالیتی که شباهت بسیاری با وقایع حین ورزش دارد! با ما همراه باشید. نتایج این تحقیقات در ژورنال معتبر Cell Metabolism منتشر شده و حاکی از آنست که عضلات انسانی حین لرزیدن هورمونی را ترشح کرده که سبب فعال‌شدن چربی قهوه‌ای به منظور […]

بررسی‌های محققین حقایق جالبی در ارتباط با پدیده لرزیدن ارائه داده است. فعالیتی که شباهت بسیاری با وقایع حین ورزش دارد! با ما همراه باشید.

نتایج این تحقیقات در ژورنال معتبر Cell Metabolism منتشر شده و حاکی از آنست که عضلات انسانی حین لرزیدن هورمونی را ترشح کرده که سبب فعال‌شدن چربی قهوه‌ای به منظور تولید انرژی و گرما می‌گردد.

در صورتی که این پاسخ به وسیله نوعی دارو قابل تقلید باشد، ممکن است روزی دانشمندان قادر به افزایش مصرف انرژی بدون نیاز به فعالیت‌هایی مانند لرزیدن و تعریق باشند.

اثرات لرزیدن

مطالعات متعددی حاکی از پاسخ انسان به کاهش دما به وسیله افزایش مصرف انرژی دارند. به‌نظر می‌رسد هورمونی به نام irisin، نقش اساسی در این پروسه را ایفا می‌کند. با این حال نحوه ارتباط این هورمون و فرآیند مصرف انرژی بطور کامل روشن نشده است.

برای بررسی این موضوع گروهی از محققین به مطالعه افراد، در حین دوچرخه‌سواری با حداکثر توان پرداخته و بیشینه میزان برداشت اکسیژن (VO2) را مورد محاسبه قرار دادند. این موضوع به دانشمندان امکان محاسبه حداکثر میزان مصرف انرژی را می‌دهد. همچنین افراد مورد آزمایش به مدت یک ساعت به فعالیت‌های ورزشی با ۴۰٪ توان خود پرداختند.

بعد از هر دوره فعالیت ورزشی، محققین با دریافت نمونه‌ خون و آنالیز مواد شیمیایی آن، از جمله irisin، دریافتند که افزایش فعالیت ماهیچه‌های اسکلتی موجب تحریک ترشح هورمون irisin می‌گردد.

سپس افراد مورد آزمایش مدتی را به صورت دراز کش در تخت سپری کردند. پس از محاسبه میزان مصرف انرژی، دانشمندان افراد را با پوششی از آب سرد پوشاندند. اغلب شرکت‌کنندگان پس از مدتی کوتاه شروع به لرزیدن کردند. پس از یک ساعت دانشمندان بار دیگر به دریافت نمونه خون و بررسی سطح عناصر درون آن پرداختند.

به کمک لرزیدن افزایشی مشابه با فعالیت ماکسیمم ورزشی در سطح هورمون irisin مشاهده شد. این افزایش معادل با یک ساعت ورزش سخت می‌باشد. با این حال زمان در این فرآیند بسیار کوتاه‌تر و میزان انرژی مصرف شده کمتر از هر دو نوع فعالیت ورزشی ذکر شده بود.

چربی قهوه‌ای

محققین گمان می‌کنند چربی قهوه‌ای، که به طور عمده در حیواناتی با خواب زمستانی مشاهده می‌شود و مقدار اندکی از آن در انسان نیز یافت می‌گردد، نقشی اساسی در این پدیده ایفا می‌کند. برای بررسی صحت این ادعا، در محیط آزمایشگاهی سلول‌های چربی سفید در معرض هورمون irisin قرار گرفتند. پس از مدتی irisin موجب افزایش ترشح مواد شیمیایی‌ای که سبب تولید گرما از چربی قهوه‌ای می‌گردد، گشت.

یافته‌ها پیشنهاد می‌کنند که هر دو پدیده لرزیدن و انقباض عضلات سبب تحریک ترشح هورمون irisin شده که در نهایت موجب تحریک سلول‌های چربی قهوه‌ای و سوختن انرژی به صورت تولید گرما می‌باشد.

با این حال هنوز بسیار زود است تا به آرزوی نشستن در اتاق و سوزاندن انرژی و کاهش وزن تنها به کمک دارویی که اثرات اشاره شده را تقلید می‌کنند، برسیم! اما هیچ‌چیز غیر ممکن نیست.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید