انتشار این مقاله


هفت عادت برای داشتن قلبی سالم

در سراسر جهان، بیماری قلبی و سکته‌، علت اصلی مرگ است. آنها همچنین قاتلان اصلی آمریکایی ها هستند، که یکی از هر سه مورد مرگ در ایالات متحده به‌خاطر‌ آن است. اما خبرهای خوبی هم هست. حدود ۸۰ درصد از همه‌ی بیماری‌های قلبی‌عروقی قابل پیشگیری است. شما می‌توانید با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی خود، […]

در سراسر جهان، بیماری قلبی و سکته‌، علت اصلی مرگ است. آنها همچنین قاتلان اصلی آمریکایی ها هستند، که یکی از هر سه مورد مرگ در ایالات متحده به‌خاطر‌ آن است. اما خبرهای خوبی هم هست. حدود ۸۰ درصد از همه‌ی بیماری‌های قلبی‌عروقی قابل پیشگیری است. شما می‌توانید با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی خود، از جمله انجام برخی کارها که آسان، ساده و حتی لذت‌بخش هستند، به میزان قابل توجهی ریسک این بیماری‌ها را کاهش دهید. (دو مورد از آنهایی که ما دوست داریم عبارتند از نوشیدن شراب قرمز و داشتن یک سگ). در اینجا آنچه که باید درباره‌ی سلامت قلب بدانید، همراه با برخی از بهترین راه های بهبود و محافظت از قلب‌تان آمده است.

کنترل را به دست بگیرید.

خبر خوب این است که کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی انجام دهید.
در سال ۲۰۱۰، یک کمیته از کارشناسان انجمن قلب آمریکا یک برنامه استراتژیک برای کاهش بیماری قلبی عروقی در ایالات متحده تهیه کردند. این کمیته بر مقالات علمی تمرکز کردند و هفت تا از مهمترین رفتارهایی را که مردم برای محافظت از سلامت قلب و عروق خود می‌توانند انجام دهند را شناسایی کردند.

  • ورزش کردن
  • تغذیه‌ی مناسب
  • پایین آوردن فشارخون
  • پایین آوردن کلسترول
  • دانستن قند خون خود
  • حفظ وزن سالم
  • پرهیز از سیگار
    “آنچه که افراد از انجام این هفت مورد به بهترین شکل به دست می‌آورند، بسیار شگفت انگیز است – مانند چشمه ی جوانی .” دکتر دانالد لویید جونز، یک متخصص قلب و عروق در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث‌وسترن، و مدیر انجمن قلب، گفت. “آن‌ها بسیار سالم‌تر هستند و کیفیت زندگی آن‌ها به طور قابل‌توجهی بهتر است.” بنابراین، اصلی‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید چیست؟

فقط حرکت کنید.

ورزش منظم تقریبا هر جنبه ای از سلامت شما را بهبود می‌بخشد.

دکتر مایکل امری، متخصص کاردیولوژی ورزش، به بیماران خود می‌گوید که یک قرص جادویی وجود دارد که می‌تواند تقریبا هر جنبه ای از سلامت و تندرستی شما و به‌ویژه سلامت قلب و عروق شما را بهبود بخشد. دکتر امری، استادیار پزشکی بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا، گفت: “فقط موضوع این است که نمی‌توانید آن را قورت دهید، و باید آن را بدست آورید.” این قرص جادویی ورزش است.

دانشمندان از مدت‌ها قبل در مورد توانایی ورزش برای حفظ سلامت قلب اطلاع داشته‌اند. برخی از اولین نشانه‌ها در دهه ۱۹۵۰ ظاهر شد، زمانی که مطالعات نشان داد که هدایت‌کنندگان اتوبوس‌های دوطبقه لندن میزان بیماریهای قلبی عروقی کمتری نسبت به رانندگان دارند و پستچی های انگلیس، کمتر از اپراتورهای تلفن همراه در همان شرکت به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند. از آن زمان مطالعات بزرگی رابطه قوی و معکوس بین فعالیت بدنی و بیماری قلبی پیدا کردند. کارآزمایی‌های بالینی، دلایل دقیق اینکه ورزش قلب را تقویت می‌کند، را روشن کرده است:

  • سیستم قلبی تنفسی را تقویت می‌کند.
  • کلسترول HDL را افزایش می‌دهد.
  • تری‌گلیسیرید، نوعی چربی که در خون جریان می‌یابد، را کاهش می‌دهد.
  • فشار خون و ضربان قلب را کاهش می‌دهد. التهاب را کم و قند خون را کنترل می‌کند.
  • حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد.
  • و بهتر از همه، ورزش نوعی دارو است، که حتی در دوز کم سودمند است.

هدف چیست؟

هر چیزی بهتر از هیچی است. اما دوز ایده‌آل ورزش برای بزرگسالان، به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، به شرح زیر است:

  • ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی متوسط ​​در هفته.
  • ۲ جلسه در هفته ورزش مقاومتی، هر کدام ۳۰ دقیقه.

شما می توانید ورزش هوازی، مثل دویدن، شنا، پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، بسکتبال، تنیس، و انجام کار های حیاط را هر جور که دوست دارید در طول هفته پخش کنید، مثلا، ۳۰ دقیقه پنج روز در هفته یا ۵۰ دقیقه سه بار در هفته.

در مورد فعالیت‌های قدرتی، ایده‌آل این است که شما باید حداقل دو روز در هفته برای ۳۰ دقیقه روی گروه های عضلانی اصلی مانند پاها، پشت، شانه‌ها و بازوها تمرین کنید. چه چیزهایی تمرینات قدرتی محسوب می‌شوند؟ وزنه‌برداری، استفاده از باند های مقاومت، انجام ورزش هایی که از وزن بدن استفاده می‌کنند مانند یوگا، push ups و sit ups، و حتی باغبانی سنگین با حفاری و بیل زدن بسیار.

و اگر آمادگی تمرین شدید‌تر را دارید:

  • ۷۵ دقیقه ورزش هوازی شدید در هفته.
  • ۲ جلسه‌ی حداقل ۳۰ دقیقه‌ای در هفته از ورزش مقاومتی.

ورزش شدید ضربان قلب شما را تا ۷۰ تا ۸۵ درصد بالا می‌برد. نمی‌دانید این یعنی چی؟ نحوه‌ی محاسبه‌ی آن این‌گونه است.

ورزش هایی مثل دویدن، شنا، بسکتبال یا دوچرخه‌سواری سریع گزینه‌های خوبی هستند. اگر این مقادیر، خیلی بیشتر از آنچه شما انجام می‌دهید است، به‌خاطر داشته‌باشید که تنها نیستید. فقط نیمی از آمریکایی‌ها هر هفته میزان توصیه شده‌ی ورزش های هوازی را هر هفته انجام می‌دهند و تنها ۲۰ درصد افراد از هم تمرین های هوازی و هم مقاومتی را اجرا می‌کنند. اما مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که هر هفته تنها ۵۰ دقیقه تمرین هوازی شدید (به جای ۷۵ دقیقه‌ی توصیه شده) انجام می‌دهند، همچنان خطر ابتلایشان به بیماری قلبی عروقی را به نصف کاهش می‌دهند در مقایسه با افرادی که به کلی از تمرینات پرهیز می‌کنند. افرادی که مقادیر اندکی از تمرینات متوسط ​​دستورالعمل را انجام می‌دهند نیز از مزایا بهره‌مند می‌شوند.
دکتر امری گفت: “هر میزانی از ورزش ابتلا و مرگ و میر قلبی‌عروقی را بهبود می‌بخشد، حتی اگر در حد بلندشدن از صندلی و کمی راه‌رفتن باشد” حتی اگر نمی‌توانید به “نقطه ایده‌آل” دست یابید، به گفته ی او “دلیلی وجود ندارد که این کار را انجام ندهید، زیرا باز هم از نشستن روی صندلی و کاری نکردن برایتان مفید‌تر است”.

لازم نیست زمان زیادی را اختصاص دهید.

اگر آن‌قدر سرتان شلوغ است، که احساس می‌کنید زمان لازم برای انجام تمرین توصیه شده در هر هفته را ندارید. یا اینکه صرفا از ورزش متنفرید؛ یک راه حل وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که حتی چند دقیقه تمرین هم مفید است و فقط باید شدت آن را زیاد کنید. ستون نویس ورزشی ما، گریچن رینولدز، در مورد علم رو به رشد تمرین در فواصل کوتاه نوشته است نوشته است.

شما می توانید ۷ دقیقه تمرین علمی را امتحان کنید، که تمرین هایی شدید شامل تنها ۱۲ تمرین با وزن بدن است و تنها نیازمند یک صندلی و دیوار است. مطالعه دیگری نشان داد که فقط یک دقیقه تمرین شدید یا در غیر اینصورت ۱۰ دقیقه تمرین آسان نیز می تواند مزایای قلبی عروقی را نیز فراهم کند. نکته این است که هر مقدار تمرین، مهم نیست که چقدر کوتاه باشد، بهتر از هیچ چیز است. حتی اگر آن را انجام چند دور تمرین با وزن بدن در حین تماشای Netflix یا پرش از چند پله باشد. این به خصوص اگر شما در حال حاضر نوعی بیماری قلبی دارید صادق است. ده ها کارآزمایی بالینی نشان داده اند که بیماران قلبی که در برنامه های ورزش شرکت دارند، بسیار طولانی تر از بیمارانی که در این برنامه ها شرکت نمیکنند زنده میمانند. یک آنالیز نشان داد که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی که در برنامه های ورزش شرکت میکردند، ۲۵ درصد کمتر مجددا در بیمارستان بستری شدند. تحقیق دیگری نشان داد که بازماندگان حمله قلبی که در برنامه های توانبخشی ورزشی شرکت داشتند، نسبت به سایر بیماران، ۲۵٪ مرگ و میر کمتری داشتند.

فشار خون خود را چک کنید.

مطمئن شوید که قلب شما سخت‌تر از آنچه که باید کار نمی‌کند.

از فشار خون بالا پرهیز کنید.

فشار خون بالا، که به عنوان پرفشاری خون نیز شناخته می‌شود، فشار مکانیکی بر روی دیواره‌های شریان‌ها ایجاد می‌کند، و باعث می‌شود که تنگ و سفت شوند. استرس می‌تواند باعث گسترش پلاک شود و درنهایت باعث می‌شود که عضله قلب شما در گذر زمان ضعیف‌تر و ضخیم‌تر شود. همچنین می‌تواند باعث پارگی رگ‌های خونی مغز شما، و درنتیجه سکته‌مغزی شود. در حالت ایده‌آل فشار خون شما نباید بالاتر از ۱۲۰/۸۰ باشد. شماره بالا فشار سیستولیک شماست، یعنی فشار زمانی که قلب شما در حال انقباض است و عدد پایینی فشار “دیاستولیک” شما است، یعنی زمانی‌که قلب شما در حالت استراحت است. چک کردن این اعداد حیاتی است. فشار خون بالا یک علت مهم حملات قلبی و مهمترین عامل خطر سکته مغزی است. تقریبا یک سوم از بالغین در ایالات متحده فشارخون بالا دارند، اما حدود ۲۰ درصد از آنها نمی‌دانند.

شما بیشتر در معرض فشارخون هستید اگر:

  • مسن هستید. شیوع این بیماری به شدت با سن افزایش می‌یابد، از ۷/۳ درصد، بین افراد ۱۸ تا ۳۹ ساله تا ۶۵ درصد در افراد ۶۰ ساله و بالاتر.
  • سیاه‌پوست هستید. حدود ۴۰ درصد از بزرگسالان سیاه‌پوست این وضعیت را دارند، در مقایسه با ۲۸ درصد در سفیدپوستان غیر اسپانیایی، ۲۵ درصد در آمریکایی های آسیایی و ۲۶ درصد در بالغین اسپانیایی.
  • دیابت دارید. دو سوم از بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ دارای فشار خون بالا هستند.
  • شرایط پیچیده‌ی دیگر مثل آپنه خواب، بیماری کلیوی، چاقی، سطوح بالای استرس و مصرف الکل بالا دارید.

هنگامی که فشار خون شما به بالاتر از ۱۲۰/۸۰ برسد، ممکن است پیش-فشارخون داشته باشید. اگر فشار خون شما به بیش از ۱۴۰/۹۰ برسد، فشار خون بالا دارید. فشار خون در طول روز تغییر می‌کند. و می‌تواند در پاسخ به کافئین، استرس، الکل و یا حتی آخرین وعده‌ی غذایی که خوردید؛ افزایش یابد یا کاهش یابد. بنابراین شما باید حداقل دو یا چند بار فشارخون را اندازه‌گیری کنید تا بتوانید به‌درستی فشار خون متوسط ​​خود را بدست آورید. اگر فشارخون شما مرتبا بالا باشد، به شدت مهم است که فشار خون خود را کاهش دهید.
مطالعه‌ی بزرگی که سال گذشته در The Lancet منتشر شد، نشان داد که به ازای هر  ۱۰ واحد کاهش در فشار خون سیستولیک، خطر ابتلا به سکته مغزی، ۲۷ درصد، خطر ابتلا به نارسایی قلبی به میزان ۲۸ درصد و خطر ابتلا به بیماری قلبی به میزان ۱۷ درصد، کاهش می‌یابد.

اگر پزشک شما متوجه شود که فشار خون شما نیاز به درمان با دارو دارد، چندین گزینه وجود دارد. بعضی از داروهای در دسترس شامل مهارکننده های ACE، مسدود کننده‌های کانال‌های کلسیمی، دیورتیک‌ها و بتا بلوکرها هستند. دکتر ساموئل مان، متخصص پرفشاری خون و استاد پزشکی بالینی در کالج پزشکی Weill Cornell در شهر نیویورک، متوجه شده‌است که بسیاری از مردم به برخی از داروها به خوبی پاسخ می‌دهند و به برخی دیگر نه. اغلب به عوامل شرکت‌کننده در فشارخون بالای آن‌ها، بستگی دارد.

چگونه فشارخون خود را کاهش دهید؟

اگر فشار خون بالا دارید، کارهایی وجود دارد که میتوانید برای بهبود فشار خونتان انجام دهید:

  • وزن تان را کم کنید. تحقیق مشهور و طولانی مدت قلب Framingham نشان می‌دهد که اضافه وزن مسئول بیش از ۲۶ درصد موارد ابتلا به فشار خون بالا در مردان و ۲۸ درصد از موارد در زنان است. داشتن اضافه وزن باعث افزایش کاری می‌شود که قلب شما باید برای پمپ کردن خون به تمام بدن انجام دهد.
  • مصرف الکل خود را متعادل کنید. مصرف بیش از حد می‌تواند فشارخون را افزایش دهد. بنابراین سعی کنید اگر مرد هستید بیش از دو نوشیدنی در روز،و اگر زن هستید بیش از یک نوشیدنی مصرف نکنید.
  • ورزش کنید. تعجبی ندارد. درسته؟ یک متاآنالیز از کارآزمایی‌های تصادفی کنترل‌شده که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده‌است نشان داد که هم تمرینات ورزشی هوازی و هم تمرینات مقاومتی به طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را پایین می‌آورند.
  • مراقب نمک و شکر مصرفی خود باشید. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند برای کاهش فشارخون، میزان مصرف نمک خود را تا حداکثر پنج گرم در روز نگه دارید. میانگین مصرف در بسیاری از کشورها دو برابر این مقدار است. مطالعات نشان داده‌است که مصرف قند بالا نیز با فشارخون مرتبط است.

کلسترول خود را بدانید.

در حالی که کلسترول تنها چیزی نیست که برای سلامت قلب شما اهمیت دارد، مهم است که حواستان به سطح کلسترول باشد.
کلسترول تنها پیش‌ران بیماری قلبی نیست. اما نقش مهمی دارد و شما باید بدانید که آیا سطح کلسترول شما، شما را در معرض خطر قرار می‌دهد؟ انجمن قلب توصیه می‌کند سطح کلسترول، هر چهار تا شش سال اندازه‌گیری شود.
آنچه که باید دنبال آن باشید:

HDL کلسترول:
یک فاکتور محافظت‌کننده در نظر گرفته می‌شود. سطح HDL بالاتر با سلامت قلب و عروق بهتر ارتباط دارد.

LDL کلسترول:
LDL بالا به شدت با بیماری قلبی مرتبط است. LDL پایین برای سلامت قلب و عروق بهتر است.

تری گلیسیرید: نوعی چربی که در خون شما جریان دارد. میزان آن باید پایین باشد. افزایش تری‌گلیسیریدها، هم با بیماری‌های قلبی و هم با دیابت مرتبط است.

چه موقع Statins نیاز دارید؟

در گذشته توجه بیش ازحدی به کلسترول وجود داشت. پزشکان به طور معمول داروهای کاهش کلسترول مانند استاتین ها را تنها بر اساس میزان کلسترول LDL فرد تجویز می‌کردند. اما دستورالعمل‌های اخیر از پزشکان خواسته‌اند رویکرد جامع تر و شخصی تر داشته‌باشند؛ و کلسترول را عاملی در کنار عواملی مانند سن، جنس، نژاد، فشار خون و سابقه مصرف سیگار در هنگام تعیین خطر قلبی عروقی فرد ببینند.

در حقیقت، اگر شما ۴۰ سال یا بیشتر دارید، می‌توانید از عدد سطح کلسترول، فشار خون و سایر اطلاعات شخصی خود برای تعیین خطر ۱۰ ساله‌ی حمله قلبی یا سکته مغزی خود، از ماشین حساب محاسبه ی خطر کالج قلب آمریکا استفاده کنید. با این حال، هشدار داده می‌شود، ماشین محاسبه‌ی خطر بی‌نقص نیست. برخی از مهم‌ترین متخصصان قلب معتقدند که در بعضی موارد ممکن است خطر را بیش از حد ارزیابی کند، و باعث شود بسیاری از افراد به اشتباه فکر کنند که نیاز به استاتین دارند.

اگر کلسترول بالا دارید، باید با پزشک خود صحبت کنید. تغيير رژيم غذايي، ورزش و تغيير سبك زندگي مي‌تواند سطح کلسترول شما را بهبود بخشد اما ممکن است کافی نباشد. و زمانی‌که این‌طور است، پزشک می‌تواند با تفسیر آزمایشات، سابقه خانوادگی و خطر شخصی شما، تعیین کند که آیا به استاتین نیاز دارید یا نه. دکتر لویید جونز گفت: “این موضوع خیلی مهم است. من فکر می‌کنم استاتین ها فوق‌العاده موثر و امن هستند. اما برای همه به یک اندازه مناسب نیستند. ما به هنگام تصمیم گیری باید از آن‌ها در موقعیت درست استفاده کنیم. ”
چیزهایی بخورید که کلسترول را کاهش میدهند.

غذاهای زیادی وجود دارد که می‌توانید بای بهبود سطح کلسترول بخورید. از جمله:

ماهی چرب، که LDL و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد.

گردو، بادام و آجیل، HDL را افزایش و LDL را کاهش می‌دهند.

سویا، توفو و شیر سویا می‌توانند کمی LDL را کاهش دهند.

سیب، توت فرنگی و مرکبات حاوی پکتین هستند که به کاهش LDL کمک می‌کنند.

روغن زیتون و سایر چربی‌های اشباع نشده.

لوبیا، سبزیجات و دانه کتان، که حاوی مقدار زیادی فیبر محلول هستند، و می‌توانند LDL را کاهش دهند.

اگر تری‌گلیسیرید شما بالا ست، یک تغییر ساده غذایی می‌توانید انجام دهید، کاهش کربوهیدرات های بد است. برای اکثر مردم، تری‌گلیسیرید عمدتا توسط مصرف کربوهیدرات‌ها کنترل می‌شود. حذف شکر، نان، ماکارونی، آب میوه ها و سایر کربوهیدرات های فرآوری شده از رژیم غذایی تان، باید باعث کاهش تری‌گلیسیرید شما شود.

سطح قند خون خود را بدانید.

چک کردن قند خون ناشتا به طور مرتب می‌تواند به شما در مدیریت ریسک فاکتور دیگری از بیماری قلبی کمک کند.

چطور قند خون خود را پایین بیاورید؟

اگر میزان قند خون تان بالا باشد چه باید بکنید؟ اولین کاری که باید انجام دهید این است که با پزشک خود مشورت کنید تا تعیین کنید که آیا مشکل پزشکی دارید یا خیر. اما علاوه براین می‌توانید برای بهبود کنترل قند خون خود، کارهایی را انجام دهید که خیلی آشنا هستند: ورزش و تغذیه هوشمندانه.

همچنین موارد شگفت‌آوری وجود دارد که می‌توانند در افزایش مزمن قند خون نقش داشته باشند. برخی از آنها که باید از آن‌ها آگاه باشید:

خواب کافی نداشتن.
اضافه وزن یا چاقی.
مصرف الکل یا کافئین.
قرصهای ضدبارداری، داروهای ضد افسردگی، ضد احتقان بینی و داروهای دیگر.
تغییرات هورمونی در طول دوره‌های قاعدگی.
استرس مزمن یا بیماری.

تست‌های روتین شما باید نه تنها کلسترول و تری گلیسیرید، بلکه سطح قند خون ناشتا را اندازه‌گیری کند. به این دلیل که بسیاری از مطالعات دقیق نشان داده‌اند که قند خون بالا باعث افزایش مرگ و میر و افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی می‌شود. سطح بالای قند خون ناشتا همچنین می‌تواند نشانه ای از دیابت نوع ۲ یا پیش از آن، پیش-دیابت باشد. و افراد دیابتی چهار برابر بیشتر، از بیماری قلبی می‌میرند.

سطح قند خون شما باید بعد از اینکه شما حداقل هشت ساعت در طول شب ناشتا بوده‌اید، اندازه گیری شود. به گفته کلینیک کلیولند، باید این موارد را بدانید:

سطح قند خون ناشتا در حالت نرمال کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است. سطح قند خون ناشتا بین ۱۱۰ و ۱۲۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر پیش-دیابت در نظر گرفته می‌شود. اگر شما دو تست قند خون جداگانه داشته باشید که بالاتر از ۱۲۶ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، ممکن است دیابت نوع ۲ داشته باشید.

یکی از ایرادات آزمایش قند خون ناشتا این است که سطح قندخون شما را تنها در یک لحظه نشان می‌دهد. آزمایش دیگری که نشانگر قند خون متوسط شما در طول زمان می‌باشد، تست A1C است. این تست مقدار هموگلوبین گلیکوزه را در خون شما اندازه گیری می‌کند که نشان‌دهنده میزان قند خون متوسط شما در سه ماه گذشته است. آزمایش A1C اغلب برای تشخیص دیابت استفاده می‌شود.

چیزهایی که شما باید بدانید:

نمره A1C زیر ۵.۷، طبیعی است.

A1C در محدوده ۵.۷ تا ۶.۴ نشان دهنده پیش دیابت است.

نمره ۶.۵ یا بالاتر نشانه‌ی دیابت است.

رژیم غذایی سالم قلب

با مطالعات متضاد در مورد بهترین غذاها خودتان را گیج نکنید – مسائل را ساده نگه دارید.

تغذیه و اثرات آن بر سلامت قلب، بحث داغی است. مشکل این است که بسیاری از ادعاها مبنی بر اینکه کدام غذاها و رژیم‌ها برای شما مناسب اند بر پایه‌ی شواهدی ضعیف هستند. دکتر داریوش مظفریان، متخصص قلب و رئیس دانشکده علوم تغذیه و سیاست Tufts friedman، گفت: “اما راهی برای ساده کردن مسائل وجود دارد که تمام جنجال‌ها و سردرگمی‌ها را برطرف می‌کند.”

دکتر مظفریان مطالعات متعددی درباره غذاها و خطرات قلبی عروقی منتشر کرده‌است و مواد غذایی را مطرح کرده است که پشتوانه‌‌ای از اطلاعات محکم از مطالعات بالینی دقیق دارند. در نهایت او یافته است که بیشتر غذاها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • آن‌هایی که برای قلب شما مفید هستند.
  • آن‌هایی که برای شما بد است.
  • آن‌هایی که اساسا بی طرف هستند.

غذاهایی که باید به دنبال آن‌ها باشید و بیشتر بخورید:

مواد گیاهی، مانند آجیل، دانه، حبوبات، غات کامل، لوبیا و آوکادو.

میوه‌ها و سبزیجات بدون افزودنی‌های قندی یا نگهدارنده‌ها.

غذاهای دریایی، از جمله سخت‌پوستان و خصوصا ماهی های روغنی مانند سالمون وحشی، ساردین و ماهی ماکرل. (سطوح جیوه در بعضی از انواع ماهی‌ها ممکن است بالا باشد، بنابراین مطلع باشید کدام گونه ها بیشتر نگران‌کننده هستند.)

مواد غذایی تخمیری مانند ماست، کیمچی و تِمپه.

چربی‌های سالم مانند روغن زیتون.

میبینید که رده‌ی “خوب” بسیاری از غذاهای گیاهی را شامل می‌شود.

دکتر مظفریان گفت: “این‌ غذاها حاوی مواد شیمیایی زیستی گیاهی هستند که برای کمک به حفاظت از زندگی جدید گیاهان وجود دارند.” “آن‌ها چیزهایی دارند که بدن ما با افزایش سن، به آن‌ها نیاز دارد. ما به مواد ضد التهابی، فیتوکمیکال‌های کمک‌کننده به سلامتی و مواد مغذی آن‌ها نیاز داریم. این دسته اول همچنین حاوی برخی مواد غذایی دیگر است که در مطالعات قانع‌کننده نشان داده شده‌است که بسیار مفید هستند مانند ماهی، که شامل اسیدهای چرب امگا ۳ و ماست است که پروبیوتیک‌هایی دارد که سلامت روده را پشتیبانی می‌کنند.

غذاهایی که باید از آن‌ها پرهیز کنید:

غذاهای دارای شکر اضافه شده، مانند نوشابه، آبمیوه و آب نبات.

کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند غلات صبحانه، گرانولا، نان سفید، شیرینی‌ها، کراکر ها و ماکارونی.

گوشت‌های فرآوری شده، مانند گوشت گاو، سالامی، هات داگ و ژامبون.

مواد غذایی بسته‌بندی شده دارای نمک، شکر، چربی ترانس، مواد نگهدارنده و سایر افزودنی‌ها و ترکیبات مصنوعی. مثل غذاهای یخ زده، چیپس سیب زمینی، ناگت مرغ، گرانولا، وعده های غذایی قابل مایکروویو، کنسروهای سوپ، نودل‌های فوری و میان وعده های بسته‌بندی شده.

به گفته‌ی دکتر مظفریان، این مواد غذایی‌ که در دسته‌ی “بد” قرار دارند، باید محدود شوند، زیرا شواهد قوی وجود دارد که تاثیر منفی بر سلامت قلب و عروق دارند. این شامل سه گروه است: نشاسته و قند، گوشت‌های فراوری‌شده و غذاهای بسته بندی شده. اکثر مردم می‌دانند که نوشیدنی‌های شیرین و سایر موادغذایی دارای شکر افزوده می‌توانند مضر باشند. اما دکتر مظفریان از کربوهیدراتهای تصفیه‌شده مانند شیرینی و ماکارونی به‌عنوان “قند پنهان در مواد غذایی” یاد می‌کند چون حاوی زنجیره‌های طولانی از گلوکز هستند که در بدن اساسا مانند شکر عمل می‌کنند (شکر حاوی گلوکز و فروکتوز است). او گفت: “و در مواد غذایی نشاسته پنج برابر بیشتر از شکر وجود دارد.”

غذاهایی که باید در حد اعتدال استفاده شوند:

کره

پنیر

گوشت قرمز

شیر

تخم‌مرغ

به گفته دکتر مظفریان این گروه نهایی شامل غذاهایی است که شما نباید از آنها اجتناب کنید، اما باید در حد اعتدال استفاده شوند، مثل کره. اشکالی ندارد که با آن غذا درست کنید. اما لزومی ندارد که آن را در هر وعده غذایی داشته باشید. و روغن زیتون یک جایگزین خوب است. او گفت: “اطمینان حاصل کنید که غذاهای خوب را می‌خورید، و غذاهای بد را به حداقل برسانید، و سپس از این غذاهای دیگر می توانید برای پرکردن بقیه‌ی رژیم غذایی خود استفاده کنید.” “ما نمی‌توانیم فقط چیزهای خوب را بخوریم. در این صورت رژیم غذایی شما خسته کننده خواهد شد.” این غذاها حاوی چربی اشباع‌شده هستند که مدت‌ها ست مورد اتهام اند. اما تحقیقات دکتر مظفریان و دیگران نشان داده است که چربی اشباع، که مدت‌ها یک هیولای غذایی تصور می‌شد نیست. به عنوان مثال، در یک مطالعه مهم در Annals of Internal Medicine که دکتر مظفریان با همکاری دانشمندان بین‌المللی در سال ۲۰۱۴ انجام داده است، هیچ شواهدی مبنی بر این‌که چربی اشباع باعث افزایش حملات قلبی و سایر عارضه‌های قلبی شود، یافت نشد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای را امتحان کنید.

بهترین مثال از یک رژیم غذایی سالم برای قلب یک رژیم دنبال‌کننده رویکردهای مدیترانه‌ای است. یک کارآزمایی بالینی بزرگ که در مجله پزشکی نیوانگلند در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است نشان داد در افرادی که برای‌ آن‌ها رژیم غذایی مدیترانه‌ای تعیین شده‌بود، حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی به طور قابل توجهی کمتری نسبت به گروهی که برای آن‌ها پیروی از یک رژیم غذایی کم چربی معمولی معین شده‌بود؛ وجود داشت. غذاهایی که بخش عمده ای از رژیم غذایی مدیترانه ای را تشکیل داده‌اند، چیزهایی مانند روغن زیتون، آجیل، غذاهای دریایی، میوه‌ها، مرغ، لوبیا و سبزیجات بود.

موسسه ملی سلامت دارای یک کتاب آشپزی رایگان است که می‌توانید آن را با ده ها دستور‌العمل خوشمزه که برای ارتقای سلامت قلب طراحی شده است دانلود کنید. برخی از دستورالعمل‌ها الهام گرفته از رژیم مدیترانه‌ای هستند. اما تعداد زیادی غذاهای لاتین، آمریکایی و آسیایی نیز وجود دارد.

خودتان را در وزن سالم نگه دارید.

موضوع فقط چربی بیش از حد نیست، بلکه نوع چربی اضافی که باعث آسیب به قلب شما می‌شود نیز مهم است.

دلیل دیگر برای کاهش وزن

مشکل چربی بیش از حد بدن فقط وزن نیست. سلول‌های چربی بسیاری‌از مواد را تولید می‌کنند که باعث افزایش التهاب می‌شوند، مقاومت در برابر انسولین را افزایش می‌دهند و به آترواسکلروز، سخت شدن سرخرگ‌ها کمک می‌کنند. بنابراین تعجبی ندارد که چاقی یکی از علل عمده مرگ و میرِ قلبی عروقی است. به ویژه در افرادی که دارای چربی احشایی زیادی هستند، نوعی از چربی که در عمق شکم شما در اطراف اعضای داخلی شما تجمع می‌کند. چربی احشایی بسیار خطرناک‌تر از چربی زیر جلدی است، نوعی چربی که درست زیر پوست شما قرار دارد (شما می‌توانید چربی زیر جلدی خود را با انگشتان نیشگون بگیرید). علت کاملا روشن نیست اما چربی احشایی برای بدن شما و به‌ویژه برای سیستم قلب و عروق شما بسیار سمی‌تر و خطرناک‌تر است. یک روش آسان برای فهمیدن میزان چربی احشایی شما و خطر آن برای شما با اندازه‌گیری دور کمر شماست. بر اساس دانشکده پزشکی هاروارد، این روش چگونگی تفسیر دورکمر است برای تعیین اینکه آیا شما در محدوده سالم هستید.

برای خانم‌ها

ریسک کم: ۳۱.۵ اینچ یا کمتر
خطر متوسط: ۳۱.۶ تا ۳۴.۹ اینچ
ریسک بالا: ۳۵ اینچ یا بیشتر

برای مردان

ریسک پایین: ۳۷ اینچ یا کمتر
خطر متوسط: ۳۷.۱ تا ۳۹.۹ اینچ
ریسک بالا: ۴۰ اینچ یا بیشتر

چرا B.M.I. همیشه کارآمد نیست؟

شاخص دیگری که می‌توانید برای تعیین میزان چربی احشایی خود استفاده کنید، شاخص توده بدنی، و یا B.M.I است. این محاسبه، چربی بدن شما را بر اساس قد و وزن شما تعیین می‌کند. شما می‌توانید BMI خود را با استفاده از N.I.H.’s B.M.I. calculator محاسبه کنید.

انجمن قلب آمریکا، BMI ایده‌آل را کمتر از ۲۵ تعریف می‌کند، که آستانه‌ی اضافه وزن است. اما به یاد داشته باشید که B.M.I. یک ابزار هوشمند نیست. به عنوان مثال، افرادی که دارای توده عضلانی زیادی هستند ممکن است دارای B.M.I. بیش از ۲۵ باشند حتی اگر درصد چربی بدن کم باشد. و افرادی که لاغر هستند اما دارای مقدار زیاد چربی احشایی هستند ممکن است دارای B.M.I. کمتر از ۲۵ باشند، حتی اگر از نظر فنی ریسک بالایی داشته باشند.

داشتن یک B.M.I طبیعی نقطه شروع خوبی است اما لزوما به این معنی نیست که شما کاملا سالم هستید. دکتر جینا لاندبرگ، استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه Emory و مدیر بالینی مرکز قلب زنان اِموری، گفت که بیمارانی دارد که “لاغرِ چاق” هستند: آن‌ها B.M.I طبیعی دارند. اما فشار‌خون‌شان بالا است، تن عضلانی‌شان کم است و کلسترول‌ آن‌ها و دیگر عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی خوب نیست. دکتر لاندبرگ گفت که داشتن یک B.M.I طبیعی به این معنا نیست که شما لازم نیست که نسبت به سلامت خود هشیار باشید. او افزود: “فقط به این دلیل که کسی ظاهرا سالم به نظر می‌رسد لزوما به این معنی نیست که سالم است.” او اضافه کرد “آن‌ها هنوز هم باید به دکتر بروند و معاینه و ارزیابی شوند.”

از توتون و تنباکو پرهیز کنید.

سیگار کشیدن و استفاده از فرآورده‌های تنباکو نه تنها برای ریه‌های شما، بلکه برای قلب شما نیز بد است.

فقط سیگار نکش!

این یکی نیازی به فکر کردن ندارد. اما هنوز یک علت بسیار شایع بیماری‌های قلبی است. در واقع، انجمن قلب آمریکا دریافتند که بسیاری از کارشناسان برتر، سیگار کشیدن و استفاده از محصولات تنباکو را مهمترین ریسک فاکتور بیماری قلبی عروقی می‌دانند. میزان مصرف دخانیات در ایالات متحده بیش از نیم قرن پیش در اوج بود، زمانی‌که تقریبا یک نفر از هر دو نفر بزرگسال سیگاری بودند. دهه‌ها تلاش‌ بهداشت عمومی به کاهش قابل‌توجه این تعداد کمک کرده‌است. اما امروز تقریبا ۳۶.۵ میلیون آمریکایی – معادل ۱۵ درصد جمعیت – همچنان به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند. که هنوز تعداد زیادی از مردم را شامل می‌شود.

به این دلیل سیگار کشیدن بزرگترین دلیل قابل پیشگیری از مرگ و بیماری در کشور است. در سراسر کشور، هر ساله یکی از هر ۵ مرگ ناشی از آن است. اگر شما جزو افرادی هستید ‌که سیگار یا تنباکو می‌کشند، حتی گاها، کاهش این عادت می‌تواند به طرز چشمگیری سلامت شما را بهبود بخشد. سیگار کشیدن موجب آمفیزم، سرطان، بیماری لثه و آسیب در تقریبا هر عضوی از بدن شما می‌شود. و به خصوص برای قلب سمی است. دود تنباکو به عروق آسیب می‌رساند، فشار خون را افزایش می‌دهد، کلسترول HDL شما را کاهش می‌دهد و باعث بیماری‌های عروق محیطی و آترواسکلروز می‌شود. در سیگاری‌ها در مقایسه با غیرسیگاری‌ها، خطر ابتلا به حمله قلبی دو برابر و خطر ابتلا به سکته مغزی سه برابر است. سیگارهای برقی نیز در تحقیقات اولیه با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی مرتبط بوده اند.

ترک کردن سریعا ریسک را کاهش خواهد داد. مطالعات نشان داده است که افراد سیگاری که بیماری قلبی دارند، به هنگام ترک، ۵۰ درصد کمتر دچار حملات قلبی و یا مرگ قلبی نگهانی می‌شوند.

سعی کنید ترک کنید.

برای پیدا کردن منابعی که می‌تواند به شما یا سایر دوستان یا اعضای خانواده کمک کند تا تک کنید، می‌توانید با گروه‌های بهداشتی زیر تماس بگیرید:
انجمن سرطان آمریکا تلفن رایگان: ۱-۸۰۰-۲۲۷-۲۳۴۵
انجمن ریه آمریکا تلفن رایگان: ۱-۸۰۰-۵۸۶-۴۸۷۲
موسسه ملی سرطان تلفن رایگان: ۱-۸۷۷-۴۴۸-۷۸۴۸

یا از این وبسایت‌ها یا برنامه‌ها استفاده کنید: انجمن قلب آمریکا “آماده شدن برای ترک سیگار”
صفحه “Create My Quit Plan” در smokefree.gov
 QuitGuide: یک برنامه رایگان است که به شما انگیزه می‌دهد، راهنمایی‌ها و راه های مقابله با میل شدید را ارائه میکند و به شما کمک می‌کند پیشرفت خودرا مدیریت کنید.
quitSTART: این برنامه رایگان به شما راهنمایی‌های سفارشی و الهام بخش می‌ده تا شما را از سیگار کشیدن باز دارد. همچنین به شما کمک می‌کند تا میل خود را مدیریت کنید و .پس از لغزش،بتوانید به عقب برگردید.

موارد مهم

کار کردن برای جلوگیری از بیماری قلبی به معنای تمرکز بر روی چیزهای بزرگ نیست. بسیاری‌از چیزهای دیگر وجود دارد که می‌توانید انجام دهید – برخی کوچک، برخی  سرگرم کننده، برخی عجیب و غریب و برخی پیش پا افتاده اند -‌ که می‌توانند سلامت قلبی و عروقی شما را افزایش دهند.

یک حیوان خانگی بگیرید.

چند سال پیش گروهی از کارشناسان قلب اطلاعات ده‌ها سال را مربوط به مزایای قلبی عروقی نگهداری حیوانات خانگی را مورد بررسی قرار دادند. آنها نتیجه گرفتند که شواهد موجود در هر دو مطالعات بزرگ مشاهده‌ای و مطالعات بالینی کوچک نشان می‌دهد که داشتن حیوانات خانگی، خصوصا سگ‌ می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند. چرا؟ علت می‌توانست خیلی چیزها باشد. مثلا، افرادی که سگ دارند بیشتر احتمال دارد که از خانه خارج شوند و پیاده روی کنند. اما همچنین مطالعات نشان داده است که صاحبان سگ و گربه، آن‌قدر پیوندهای قوی با حیوانات خانگی خود ایجاد می‌کنند که در کنار آن‌ها ضربان قلب‌شان کاهش می‌یابد و پاسخ صاحبان به شرایط پر استرس را کاهش می‌دهد.

استرس را کم کنید.

استرس طبیعی و بخشی از زندگی است و حتی در دوزهای کوچک ممکن است برای شما مفید باشد. برای مثال ورزش یک نوع استرس کوتاه مدت است که سلامتی را بهبود می‌بخشد. اما استرس مزمن، به خصوص نوع ذهنی و احساسی آن، می‌تواند روی قلب شما تاثیر بگذارد. می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را کاهش دهد، خطر ابتلا به پرفشاری‌خون را افزایش دهد و در نهایت به حمله قلبی و سکته مغزی کمک کند. در حالی‌که استرس در زندگی مدرن اجتناب‌ناپذیر است، نباید شما را بیمار سازد.

خوابتان را بهبود بخشید.

آیا خروپف می‌کنید؟ آیا در طول روز خسته می‌شوید؟ آیا اختلال تمرکز، تحریک پذیری و کاهش هشیاری دارید؟ آیا فکر می‌کنید بدون نوشیدن مداوم کافئین نمی‌توانید روز را به پایان برسانید؟ این ها برخی از نشانه هایی است که نشان می‌دهد شما ممکن است اختلال خواب داشته باشید، مسئله ای که حدود یک سوم از کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اختلال خواب نه تنها می‌تواند کیفیت زندگی شما را مختل کند، بلکه به شدت بر سلامت قلبی و عروقی اثر می‌گذارد. به ویژه آپنه خواب – وضعیتی که فرد در طول شب تنفسش متوقف می‌شود – به شدت با بیماری‌های قلبی ارتباط دارد. طبق گفته دانشکده پزشکی هاروارد، آپنه‌ی درمان نشده، می‌تواند خطر مرگ در اثر بیماری‌های قلبی را تقریبا پنج برابر افزایش دهد.

دکتر لاندبرگ در Emory گفت که اهمیت داشتن یک خواب خوب برای محافظت از قلب، اغلب نادیده گرفته می‌شود. او گفت: “اگر شما هنگام بیدار شدن احساس شادابی و نشاط نمی‌کنید و یا شریک زندگیتان می‌گوید که خروپف می‌کنید، این مسئله باید توسط دکتر ارزیابی شود”. “این می‌تواند باعث مشکلات جدی قلب شود.”

مدبتیشن کنید.

 در دهه‌های اخیر، در بسیاری از مطالعات، تأثیر مدیتیشن بر ریسک فکتور‌های قلبی و عروقی بررسی شده‌است. در حالی‌که تحقیق قطعی نیست، شواهدی وجود دارد که مدیتیشن می‌تواند فشارخون را کاهش دهد و پاسخ بدن به استرس را خنثی کند. بهترین بخش در مورد مدیتیشن این است که یادگیری آن آسان است و هیچ عارضه جانبی ندارد. همچنین می تواند به بسیاری از جنبه‌های دیگر سلامت (از جمله خواب) کمک کند. پس چرا امتحانش نکنیم؟

با دندانپزشک خود آشنا شوید.

اکثر مردم فکر نمی‌کنند ارتباطی بین سلامت دهان و سلامت قلب و عروق آنها وجود داشته‌باشد. اما اشتباه می‌کنند. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که بیماری لثه احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. یک سیستماتیک ریویو و متاآنالیز منتشر شده در The Journal of General Internal Medicine نشان می دهد که بیماری پریودنتال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را ۲۴ تا ۳۴ درصد افزایش می‌دهد. یک دلیل ممکن است وجود باکتری‌های مضر در دهان باشد که نه تنها باعث ایجاد بیماری‌های لثه می‌شود بلکه باعث التهاب سیستمیک در سراسر بدن می‌شود. هر مکانیسمی که وجود دارد، خوب است که بررسی‌های منظم دندانپزشکی را انجام دهید.

چای بنوشید.

خوردن گیاهان به وضوح برای قلب شما مفید است. اما نوشیدن آنها در قالب چای نیز خیلی بد نیست. بسیاری از مطالعات بزرگ، مصرف چای معمولی را به مزایای قلبی عروقی مرتبط می‌کنند. مطالعات کوچکتر نشان داده‌است که ممکن است به‌خاطر ترکیبات ‌قوی و منحصر‌به‌فرد چای باشد، به ویژه گونه هایی مانند چای سبز، اولانگ و چای گیاهی. به عنوان مثال، محققان دریافتند که در چای ترکیباتی وجود دارد که التهاب راکاهش می‌دهد، از سلول‌های اندوتلیالی که شریان ها را می‌پوشاند محافظت می‌کند و اثرات مطلوبی بر چربی‌های خون دارند. اگر عادت به نوشیدن نوشیدنی های شیرین یا رژیمی در طول روز دارید، این نوشیدنی ها را با چای غیرشیرین جایگزین کنید.

شراب را به آبجو (یا سایر نوشیدنی های الکلی) ترجیح دهید.

در سال ۲۰۱۵، یک کارآزمایی بالینی که در Annals of Internal Medicine منتشر شد، و مسئله‌ای که بسیاری از متخصصان سلامت مدت زیادی به‌آن مشکوک بودند را تایید کرد: نوشیدن شراب در حد اعتدال می‌تواند سلامت قلبی را بهبود بخشد. این مطالعه بیش از دو سال انجام گرفته و ۲۲۴ نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ را شامل می‌شود. در طول آزمایش، افراد به طور تصادفی موظف شدند تا شبانه همراه با شام یک لیوان آب معدنی، شراب سفید یا شراب قرمز بنوشند. در پایان تحقیق، افرادی که شراب خصوصا شراب قرمز نوشیده بودند، در مقایسه با افرادی‌که تنها آب نوشیده بودند؛ در کلسترول، HDL و سایر عوامل خطر متابولیک قلبی کمی بهبود مشاهده شد. اکثر تحقیقات در مورد الکل نشان می‌دهد که شراب مفید‌ترین نوع است، شاید به دلیل آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات گیاهی که در آن وجود دارد. اگر شما الکل مصرف می‌کنید، اعتدال را رعایت کنید. این تعادل به گفته انجمن قلب آمریکا، به معنای یک نوشیدنی در روز برای زنان و دو نوشیدنی و نه بیشتر برای مردان است.

در جنگل پیاده روی کنید.

ژاپنی‌ها اصطلاحی دارند به نام shinrin-yoku که ترجمه‌ی سطحی آن “حمام جنگلی” است. و شامل بازدید آرام از یک جنگل و راه رفتن در میان درختان و گیاهان است؛ و به عنوان راهی برای رسیدن به آرامش ترویج می‌شود. آنها همچنین معتقدند که ترکیبات گیاهی که در هوای جنگل پخش می‌شوند، مزایای زیادی برای سلامتی دارد. این موضوع در طول سال‌ها در بسیاری از مطالعات به آزمایش گذاشته شده‌است و دانشمندان شواهدی را یافته‌‌اند که پیاده روی در طبیعت می‌تواند برای قلب و عروق مفید باشد، مانند کاهش فشارخون و هورمون های استرس، و کاهش ضربان قلب. این که علت آن بخاطر ورزش هوازی است، یا آرامش ذهنی، و یا ترکیبات گیاهی در هوا – یا ترکیبی از هر سه – ناشناخته است؛ اما پیاده روی در پارک قطعا برای قلب شما مفید است.

و اما، علائم را بشناسید.

حتی اگر شما دارید همه تلاشتان را برای جلوگیری از بیماری قلبی عروقی انجام می‌دهید، هنوز باید بدانید که چگونه علائم حمله قلبی یا سکته مغزی را تشخیص دهید.

علائم کلاسیک یک حمله قلبی درد یا ناراحتی غیرقابل تحمل در مرکز قفسه سینه است که چندین دقیقه طول می‌کشد و به صورت موج می‌آید و می‌رود. که همچنین به عنوان حمله قلبی هالیوود شناخته می‌شود، که در فیلم‌ها به شکل کسی که قفسه سینه خود را چنگ زده و روی زمین می‌افتد نشان داده ‌می‌شود‌. اما نشانه هشدار همیشه این نیست. در حقیقت به گفته انجمن قلب آمریکا، بسیاری از علائم رایج دیگری که باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

  • ناراحتی در بازوها، پشت، معده، گردن یا فک. درد می‌تواند ناگهانی طاهر شود یا می‌تواند به تدریج شروع شود و قطع و وصل شود.
  • تنگی نفس بدون علت مشخص. این می‌تواند اینطور احساس شود که انگار شما طول خیابان را دویده‌اید و نمی‌توانید نفس بگیرید.
  • عرق سرد ناگهانی، تهوع و یا سرگیجه.
  • خستگی غیر قابل توجیه. شما ممکن است به‌قدری احساس خستگی کنید که نتوانید از خواب بلند شوید یا راه بروید حتی اگر کمبود خواب نداشته‌اید یا کار خسته کننده‌ای انجام نداده‌اید.

برای مدت طولانی، پزشکان تصور می‌کردند که مردان و زنان علائم مختلفی را در حمله قلبی تجربه می‌کنند. اما پس از آن کشف شد که مردان و زنان در واقع بسیاری از علائم مشابه را تجربه می‌کنند – به گفته دکتر لاندبرگ آنها فقط توصیف متفاوتی دارند. او گفت: “مردان درست به سینه خود اشاره می‌کنند و می‌گویند درد دارند.” “زنان چیزهای مختلفی می‌گویند. آنها می‌گویند: “احساس فشار و تنگی و یا سوزش در قفسه سینه دارم”. در نتیجه، پزشکان غالبا علائم توصیف شده توسط زنان را با دل‌سوزش یا سوء هاضمه به اشتباه می‌گرفتند. اما متخصصان در حال تلاش اند تا هم پزشکان و هم مردم را برای شناخت تفاوت هایی که در مردان و زنان باید به دنبال ان باشند، آموزش دهند.

به گفته دکتر لاندبرگ”یکی از مهم ترین کارهایی که ما انجام دادیم این بود که دوباره پزشکان را آموزش دادیم تا وقتی که آنها درباره علائم احتمالی با زنان صحبت می‌کنند، سوالاتی بیشتر از اینکه ” آیا درد قفسه سینه دارید؟” بپرسند ” “شما باید بگوئید: “آیا شما احساس تنگی، فشار یا سنگینی در سینه یا تنگی نفس دارید؟” این با “آیا درد قفسه سینه دارید؟” خیلی متفاوت است.

زهرا رئیسی


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید