انتشار این مقاله


چگونه مهربانی کردن می‌تواند شما را سالم‌تر و شاداب‌تر کند؟

آیا یک مهربانی ساده می‌تواند به سلامتی‌تان کمک کند؟ محققان این تاثیر را حتی بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید، تایید می‌کنند.

آیا مهربانی کردن می‌تواند به سلامتی‌تان کمک کند؟ محققان این تاثیر را حتی بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید، تایید می‌کنند.

همه‌ی ما شاهد این موارد بوده‌ایم: رهگذری که داخل صندوق خیریه پول می‌ریزد، افراد متعددی که هزینه بیمارستان فرد دیگر را پرداخت می‌کنند و افرادی که به آسیب دیدگان طوفان و سایر بلا‌های طبیعی کمک می‌کنند. همه‌ی این رفتار‌ها  حس خوب در فرد ایجاد می‌کند.

مهربانی کردن (loving kindness) از نظر علمی مورد تایید قرار گرفته است. مطالعات نشان می‌دهد مهربانی کردن می‌تواند به شکل قابل توجهی در رفتار، زاویه دید و حتی سلامت فرد تاثیر داشته باشد.

شما می‌توانید مغزتان را دوباره سازمان بندی کنید تا با گشودگی و مهربانی بیشتر رفتار کنید. این سه راهکار ساده می‌توانند به شما در آغاز کار کمک کنند.

۱_ مدیتیشن محبت کردن (LKM)

LKM تمرینی آرام، همراه با تفکر بوده که تمرکز را بر روی قسمت‌های مختلف قلبی متمرکز می‌کند و باعث ایجاد افکاری گرم و خوشایند می‌شود. در یک مطالعه افرادی که به مدت یک ساعت در هفته تمرین LKM را داشته‌اند، احساسات مثبت؛ مانند عشق، رضایت و خوشی بیشتری را در برخورد با دیگران تجربه کردند.

فواید به اثبات رسیده‌ی LKM به قرار زیر است:

  • کاهش درد و فشار ناشی از میگرن
  • کاهش علائم افسردگی
  • کاهش سرعت پیشرفت پیری. مطالعات نشان می‌دهد خانم‌هایی که LKM انجام می‌دهند دارای تلومر‌های بلند‌تری هستند. تلومر‌ها کلاهک‌های انتهایی DNA می‌باشند. هرچقدر طول تلومر کوتاه‌تر باشد، سرعت پیری بالاتر خواهد بود.

خبر خوب این است که حتی تمرین کم LKM نیز می‌تواند کمک کننده باشد. طبق یافته‌های یک مطالعه، حتی تمرین ده دقیقه‌ای نیز می‌تواند به بالا بردن روابط اجتماعی و ایجاد احساس مثبت نسبت به دیگران کمک کند.

۲_ مهربانی کردن

این مورد بسیار ساده است: تصمیم بگیرید نسبت به دیگران مهربان‌تر باشید. نسبت به همکارتان رفتاری با محبت بیشتر داشته باشید. در ارتباط با همسایه‌تان از عبارت‌های بهتری استفاده کنید. آسانسور را برایشان نگه دارید! برای افرادی که دوستشان دارید زمان کافی در نظر بگیرید.

با مهربانی کردن می‌توانید مواردی را تجربه کنید که مطالعات آن‌ها را به اثبات رسانده‌اند:

خیرخواهی می‌تواند مسری باشد!

علت چیست؟ کمک کردن باعث فعال شدن بخش‌هایی در مغز شده که احساس رضایت در فرد ایجاد می‌کند. همچنین هورمونی به نام اکسی توسین ترشح می‌شود که این هورمون روابط اجتماعی و احساسات فرد را به تعادل می‌رساند. هرچقدر سطح این هورمون بالاتر باشد، فرد بیشتر احساس خوشنودی می‌کند.

تغذیه افکار: گفته شده در شهر وینپیگ مانیتوبا یک نفر در صف، صورت حساب ماشین بعدی را حساب کرد و این کار نفر بعدی را نیز تحت تاثیر قرار داد و در نهایت این زنجیر تا ۲۲۶ نفر ادامه پیدا کرد.

در حقیقت یافته‌ها از قانون طلایی تبعیت می‌کند: با دیگران چنان رفتار کن که خواهی با تو چنان رفتار کنند. هر چقد رفتار با محبت‌تری با دیگران داشته باشید، خودتان نیز احساس بهتری خواهید داشت.


مقاله مرتبط:

۳_ سپاس گزار باشید.

آیا قدردان چیز‌هایی که دارید هستید؟ اگر نه، اکنون زمان آغاز است.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که قدردان بودن می‌تواند به بهبود وضعیت خواب، کاهش خستگی، افزایش اعتماد به نفس و کاهش افسردگی کمک کند. یک راهکار خوب ثبت وقایع روزانه است.

یک دفتر داشته باشید که در آن مواردی که قدردانشان هستید را ثبت کنید. این کار به بهبود وضعیت مارکر‌های بیولوژیکی که عملکرد قلب را نشان می‌دهند، کمک می‌کند. اگر داشتن دفترچه یادداشت برایتان دشوار است، می‌توانید از اپلیکیشن‌های متنوع برای به اشتراک گذاشتن لحظات خوش استفاده کنید.

مانند هر چیز دیگر به کمک تمرین می‌توان LKM را بهبود بخشید. نسبت به افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید، مثبت بیندیشید. هر هفته چیز‌هایی که قدردان آن‌ها بوده‌اید را یادداشت کنید و ده دقیقه را به مدیتیشن اختصاص دهید. حتما خودتان را شاد‌تر و سالم‌تر خواهید یافت!

مبینا اولادغفاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید