انتشار این مقاله


کاربران فیس‌بوک بیشتر عمر می‌کنند!

ارتباط با دوستان از جمله فاکتورهای ارتقادهندۀ سلامت روانی محسوب می‌شود. ارتباط مجازی با دوستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. یافته‌های یک مطالعۀ جدید نشان می‌دهد که دوستی‌های آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند همانند دوستی‌های آفلاین بر سلامت روانی فرد تأثیرات مثبت داشته باشند؛ البته به شرطی که درست استفاده شوند. در دهکدۀ جهانی […]

ارتباط با دوستان از جمله فاکتورهای ارتقادهندۀ سلامت روانی محسوب می‌شود. ارتباط مجازی با دوستان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

یافته‌های یک مطالعۀ جدید نشان می‌دهد که دوستی‌های آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند همانند دوستی‌های آفلاین بر سلامت روانی فرد تأثیرات مثبت داشته باشند؛ البته به شرطی که درست استفاده شوند.

در دهکدۀ جهانی امروز نسبت به گذشته، تعداد افرادی که دور از خانه و خانوادۀ خود زندگی می‌کنند رو به افزایش است. این پدیده در برخی موارد می‌تواند موجب گسستگی پیوندهای اجتماعی و سیطرۀ احساس انزوا و تنهایی بر فرد شود.
مدت زمان مدیدی است (از اواخر دهۀ ۷۰ میلادی) که ارتباط “داشتن دوستان نزدیک” با “طول عمر” اثبات شده است. نتایج یک مطالعۀ ۹ ساله در آن دوران نشان داد که افراد فاقد روابط اجتماعی و دوستانه نسبت به افراد اجتماعی در حدود ۲/۸ برابر بیشتر گرفتار مرگ‌های زودهنگام می‌شوند. از آن زمان تاکنون مطالعات پرشماری در این زمینه انجام شده است که همگی به یک نتایج مشابهی منتهی شده‌اند.

facebook-2-virtual-dr

فراتحلیلی (Meta-Analysis) که بر روی نتایج ۱۴۸ مطالعۀ مختلف انجام شده است حاکی از تأثیر ۵۰ درصدی روابط اجتماعی در شانس بقا می‌باشد. تنهایی یکی از فاکتور‌های خطر مرگ‌و‌میر (Mortality Risk Factor) محسوب شده و می‌تواند به اندازۀ استعمال الکل و دخانیات در کاهش طول عمر مؤثر باشد.

آیا دوستی‌های مجازی واقعاً به افزایش طول عمر کمک می‌کنند؟

یافته‌های یک مطالعۀ جدید خبر از تأثیر فیس‌بوک بر افزایش طول عمر دارد. البته بنا به اظهارات محققان، این تأثیر تنها در صورتی اعمال می‌شود که ارتباطات مجازی باعث تقویت شدن ارتباطات آفلاین و حضوری شوند (نه این که فرد صرفاً از طریق یک شبکۀ مجازی با دوستانش ارتباط برقرار کرده و انتظار چنین تأثیری را داشته باشد).
این مطالعه توسط پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا-سن‌دیگو (University of California-San Diego)، ویلیام هابز (William Hobbs) و جیمز فاولر (James Fowler)، بر روی ۱۲ میلیون کاربر فیس‌بوک انجام شده است. نتایج مؤید وجود تأثیرات مشابه دوستی‌های آفلاین در انواع آنلاین می‌باشد.

خوش‌بختانه وجود یک ارتباط مستقیم بین استفادۀ متعادل و کاهش شانس مرگ برای تقریباً تمام کاربران فیس‌بوک اثبات شده است. با این حال، تعداد لایک‌های فیس‌بوک تأثیر چندانی بر افزایش طول عمر ندارد.

نتایج این مطالعه در ژورنال Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است. در این مقاله تجربۀ کاربران فیس‌بوک ایالت کالیفرنیا با پرونده‌های موجود در “دپارتمان بهداشت عمومی کالیفرنا” (California Department of Public Health) تطبیق داده شده است.

نتیجه این که: کاربران فیس‌بوک نسبت به افراد آفلاین، بیشتر عمر می‌کنند. یک کاربر معمولی فیس‌بوک در یک سال معین (مثلاْ ۲۰۱۶)، نسبت به یک فرد آفلاین در حدود ۱۲ درصد شانس مرگ کم‌تری دارد.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید