انتشار این مقاله


ایرلندی‌ها به اصلاح قانون سقط جنین رأی آری دادند

جمهوری ایرلند هفته گذشته رأی داد تا قانونی که اکثریت سقط جنین را ممنوع کرده‌‌ است، لغو کنند.

‌‎ایرلندی‌ها رای آری می‌دهند

جمهوری ایرلند هفته گذشته رأی داد تا قانون سقط جنین که اکثریت سقط جنین را ممنوع کرده‌‌ است، لغو کنند. نخست وزیر Leo Varadkar می‌گوید که امیدوار است تا پایان سال ۲۰۱۸ قوانین جدید به اجرا درآید.

بسیاری از زنان در ایرلند برای پایان دادن به بارداری خود به انگلستان، ولز یا اسکاتلند می‌روند یا داروهای سقط جنینی را آنلاین می‌گیرند. این به خاطر اصلاحیه هشتم قانون اساسی ایرلند است، که حق حیات جنین را به اندازه حق حیات زن باردار تلقی می‌کند.

اما مبارزات انتخاباتی برای لغو اصلاحیه‌ی هشتم به طرز محسوسی پیروز‌ شد، با ۶۶.۴ درصد رأی برای لغو این قانون. انتظار می‌رود که قوانین جدید سقط جنین تا هفته ۱۲ بارداری را در همه‌ی موارد و حتی بعد از آن، در برخی موارد خاص، مجاز کند.

‎در انگلستان، ولز و اسکاتلند، اغلب سقط جنین‌ها در ۲۴ هفته اول بارداری انجام می‌شود، و محدودیت زمانی برای سقط جنین در مواردی که خطرات جدی برای مادر یا جنین وجود‌دارد در نظر گرفته نمی‌شود.

‎توجه‌ها اکنون به ایرلند‌ شمالی جلب شده‌ است، جایی که قوانین محدود کننده هستند. در سال ۲۰۱۵، دادگاه عالی Belfast تصریح کرد که این قوانین – که سقط جنین را، حتی زمانی که ناهنجاری‌های جدی دارد و یا مادر از طریق تجاوز جنسی باردار شده‌ است، ممنوع می‌کند- با کنوانسیون اروپایی حقوق بشر ناسازگار است.

‎نخست وزیر بریتانیا، ترزا می، با تماس‌هایی از ۱۶۰ عضو مجلس و موسساتی از جمله کالج سلطنتی ماماها مواجه است که می‌خواهند یک رفراندوم مشابه در ایرلند‌ شمالی برگزار شود. اما دولت بر حمایت‌های حزب اتحادیه دموکراتیک ایرلند‌ شمالی که طرفدار محدودیت سقط جنین است، متکی است.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید