انتشار این مقاله


سلول‌های روده پس از دریافت غذای پرچرب تغییرشکل می‌دهند

تحقیق جدید انجام شده در دانشگاه کارنجی نشان می‌دهد چگونه شکل سلول‌های روده در پاسخ به تری‌گلیسیریدها و اسید‌های چرب تغییر می‌کند. انتروسیت‌ها سلول‌های تخصص یافته‌ای هستند که در سطح روده‌ها وجود دارند. سطح روده‌ها مانند یک مسواک با برآمدگی‌ها و پرز‌های فراوان است که مواد مغذی را از غذای هضم شده جذب می‌کند. این […]

تحقیق جدید انجام شده در دانشگاه کارنجی نشان می‌دهد چگونه شکل سلول‌های روده در پاسخ به تری‌گلیسیریدها و اسید‌های چرب تغییر می‌کند.

انتروسیت‌ها سلول‌های تخصص یافته‌ای هستند که در سطح روده‌ها وجود دارند. سطح روده‌ها مانند یک مسواک با برآمدگی‌ها و پرز‌های فراوان است که مواد مغذی را از غذای هضم شده جذب می‌کند. این سلول‌ها چربی‌ها را جذب کرده و آن‌ها را به سراسر بدن می‌فرستند. واضح است که این سلول‌ها برای حفظ سلامت بدن بسیار مهم هستند، چرا که چربی‌ها برای بسیاری از فعالیت‌های بدن لازم هستند.

18aa1g0g5y3myjpg

وقتی که چربی می‌خوریم، بدن ارتباطی بین اندام‌های گوارشی، سیستم عصبی و میکروب‌های موجود در روده برقرار می‌کند. با بررسی ‌ای که روی سلول‌های روده انجام شد نشان داد که غذاهای چرب باعث تغییر شکل اندامک‌های داخلی سلول‌های روده می‌شود. سلول‌ها مانند کارخانه‌های کوچکی هستند که کارهای مختلفی توسط اندامک‌های تخصص یافته در آن انجام می‌شوند. در انتروسیت‌ها بسیاری از این در پاسخ به حجم زیاد چربی دریافتی دچار تغییر می‌شوند. یکی از این تغییرها در هسته اتفاق میفتد. این تغییر برای ما مهم است چرا که ماده ژنتیکی در آن قرار گرفته و می‌تواند در پاسخ به محرک‌های خارجی، مانند حضور اسید‌های چرب روشن و خاموش شوند.

پس این تیم این موضوع را بررسی کرد و فهمید تغییر شکل هسته با فعال شدن ژن‌هایی که در دسته‌بندی و پخش لیپید‌ها نقش دارند کمک می‌کند. این تیم همچنین توانست زمان فعال شدن این پروسه، که یک ساعت بعد از خوردن غذای پرچرب است را حساب کند. به نظر می‌رسد که تغییر شکل هسته با کمک شبکه اندو صورت می‌گیرد. وقتی که تیم تحقیقاتی با استفاده از داروهایی یکی از رشته‌های شبکه را غیرفعال کرد، بسیاری از ژن‌های کلیدی نیز غیرفعال شدند. این نشان می‌دهد که حضور چربی در کنار شبکه درون سلولی برای شوع پاسخ به غذای پرچرب لازم است.

محمد امین صحابی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید