انتشار این مقاله


چگونه رژیم غذایی پرچرب، ریسک سرطان کولورکتال را افزایش می‌دهد؟

مطالعه‌ای جدید توجیهی علمی برای واکنش‌های مولوکلی منجر به سرطان کولورکتال در طی مصرف رژیم‌های غذایی پرچرب ارائه‌ داده‌است. علی‌رغم وجود شواهد محکم دال بر ارتباط مصرف غذای سالم و سرطان کولورکتال، مکانیسم آن برایم دت‌ها ناشاخته بوده‌است. با این حال، به نظر می‌رسد تحقیقات اخیر توجیه مناسبی برای آن یافته باشند. محققان کلینیک Cleveland […]

مطالعه‌ای جدید توجیهی علمی برای واکنش‌های مولوکلی منجر به سرطان کولورکتال در طی مصرف رژیم‌های غذایی پرچرب ارائه‌ داده‌است.

علی‌رغم وجود شواهد محکم دال بر ارتباط مصرف غذای سالم و سرطان کولورکتال، مکانیسم آن برایم دت‌ها ناشاخته بوده‌است. با این حال، به نظر می‌رسد تحقیقات اخیر توجیه مناسبی برای آن یافته باشند.

محققان کلینیک Cleveland از ایالت اوهایو ایالات متحده؛ مسیری به نام JAK2-STAT3 را برای سیگنال‌دهی مولکولی کشف کرده‌اند که در پاسخ به رژیم‌های پرچرب، منجر به رشد سلول‌های بنیادی سرطانی در کولون می‌شود. آن‌ها متوجه شدند با بلوکه‌کردن این مسیر در موش‌هایی که غذای چرب مصرف می‌کردند، رشد سلول‌های سرطانی در کولون متوقف می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: چگونه یک رژیم غذایی پرچرب سبب پیشرفت سرطان می‌شود


دکتر Matthew Kalady کمک‌دبیر مطالعه و متصدی برنامه‌ی Comprehensive Colorectal Cancer در کلینیک کلیولند و همکارانش اخیراً یافته‌های خود را در ژورنال Stem Cell Reports منتشر کرده‌اند.

مقدمه‌ای برای ارائه روش‌های درمانی جدید

محققان با استفاده‌ از تکنیک آنالیز میکروآرایه‌ها به ارزیابی تومورهای اولیه و متاستاتیک کولورکتال در موش‌ها پرداختند و به عنوان نتیجه مشخص‌شد رژیم غذایی پرچرب، رشد سلول‌های بنییادی در کولون، که محرک اصلی برای رشد تومورهای متاستاتیک هستند را افزایش داده و برعکس، بلوکه کردن مسیر JAK2-STAT3 در جوندگان روند افزایشی رشد آن‌ها را نقض می‌کند. این‌ یافته‌ها امیدی برای توسعه‌ی داروها و روش‌های جدید درمان سرطان کولورکتال که در حال حاضر از شایع‌ترین سرطان‌ها محسوب می‌شود می‌باشد.

” در قدم بعدی مطالعات قصد داریم تا از این اطلاعات برای توسعه‌ی روش‌های درمانی جدید با هدف بلوکه کردن این‌مسیر و کاهش تاثیر منفی رژیم پرچرب بر سرطان کولورکتال استفاده کنیم.”

-Dr. Matthew Kalady

مکانیسم تاثیر JAK2-STAT3

خارج‌شدن مسیر JAK2-STAT3 (Janus kinase 2–signal transducer and activator of transcription 3) از حالت طبیعی، با پاتوژنز سرطان کولورکتال (CRC) به شیوه‌های مختلف مانند القای آپوپتوز (مرگ سلولی) مرتبط است. اما عملکرد دقیق آن مشخص نشده‌است. برای بررسی نقش JAK2 و STAT3 در مکانیسم پایه‌ای آپوپتوز کولورکتال دانشمندان JAK2 را با استفاده از AG490 مهار، و STAT3 را به کمک DNAی مداخله‌ای کوچکی تخلیه‌کردند. نتایج نشان‌داد که مهار سیگنال‌دهی JAK2-STAT3 آپوپتوز CRC را از طریق تنظیم ژن‌های خانواده‌ی Bcl-2، ترویج ازبین‌رفتن پتانسیل غشایی میتوکندریایی (Δψm) و افزایش گونه‌های واکنش‌پذیر اکسیژن را تحریک می‌کند. علاوه‌براین، براساس اطلاعات جمع‌آوری پس از تخریب مسیر JAK2-STAT3 تغییراتی از جمله جابجایی Cytocrome C (Cyt C)، فعال‌شدن کاسپاز و شکسته‌شدن poly (ADP-ribose) polymerase (PARP) در سلول‌های آپوپتوتیک CRC مشاهده‌شد. همچنین مهار سیگنال‌دهی JAK2-STAT3، رشد تومورهای زنوگرافت کولورکتال را سرکوب می‌کند. یافته‌ها حاکی از این است که در چنین حالتی فعالیت ژن‌های هدف JAK2-STAT3 کاهش و در عین حال، واکنش‌های آبشاری کاسپاز در سلول‌های توموری فعال شده‌اند.


مقاله‌ی مرتبط: سلول‌های روده پس از دریافت غذای پرچرب تغییرشکل می‌دهند


به عنوان جمع‌بندی، باید خاطرنشان‌کرد نتایج تحقیقات اثبات می‌کند که مهار JAK2-STAT3 از طریق مسیرهای آپوپتوتیک میتوکندریایی، مرگ سلولی را تسهیل می‌کند. درنتیجه در آینده می‌توان از این مسیر به‌عنوان یک هدف بالقوه برای درمان CRC استفاده‌کرد.

منابع

  1. PubMed
  2. Medical News Today
سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید