انتشار این مقاله


چگونه گوشی هوشمند شما موجب اختلال در خوابتان می‌شود

صفحه‌ی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های ما بسیار قدرتمند هستند. نور این صفحه ها به حدی روشن هستند که امکان دیدن آنها را حتی در نور خورشید فراهم می‌کنند. در شب نیز به میزان کافی روشنایی دارند به طوری که آن‌ها را به “پنجره ای که نور خورشید از آن عبور می‌کند” تشبیه می‌کنند. به […]

صفحه‌ی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های ما بسیار قدرتمند هستند.

نور این صفحه ها به حدی روشن هستند که امکان دیدن آنها را حتی در نور خورشید فراهم می‌کنند. در شب نیز به میزان کافی روشنایی دارند به طوری که آن‌ها را به “پنجره ای که نور خورشید از آن عبور می‌کند” تشبیه می‌کنند. به همین دلیل نگاه کردن به صفحه ی گوشی قبل از خواب ایده‌ی خوبی نخواهد بود.

بدن انسان دارای چرخه‌ای است که به او کمک می‌کند در طول روز بیدار باشد و فعالیت‌های روزانه را انجام دهد و در شب نیز به استراحت و خواب بپردازد. اما هنگامی که می‌خواهیم برای خوابیدن آماده شویم، نگاه کردن به صفحه این گوشی‌ها چرخه‌ی خواب را به هم میزند.

این نور بسیار شبیه به نور خورشید است که باعث می‌شود مغز ما تولید هورمون ملاتونین را که مسئول ایجاد پیام‌های خواب است متوقف کند و باعث شود که به خواب رفتن برای فرد مشکل شود. این فرآیند در دراز مدت می‌تواند موجب مشکلات سلامتی جدی‌تری برای فرد شود.

smatphone_virtuald-ir
برای رفع این مشکل، طراحان برنامه های گوشی و کامپیوتر اقدام به طراحی برنامه‌هایی کرده‌اند که نور صفحه را تنظیم می‌کنند و از میزان این اثر می‌کاهند.

اما حتی در صورت اثربخش بودن این برنامه‌ها نیز کارکردن با گوشی قبل از خواب می‌تواند اثرات زیانبار دیگری برای فرد داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که جز در موارد ضروری هنگام خواب با گوشی های خود کار نکنید.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید