انتشار این مقاله


سکته مغزی در ۴ ساعت اولیه قابل درمان است

دکتر بابک زمانی، رئیس انجمن سکته مغزی ایران گفت: امکان درمان بیماری که دچار سکته مغزی شده، در چهار ساعت اول امکان پذیر است. به گزارش دکتر مجازی و به نقل از سلامت نیوز، دکتر زمانی ابراز داشت: مهم ترین نکته در این زمینه این است که مردم به این باور برسند که امکان درمان […]

دکتر بابک زمانی، رئیس انجمن سکته مغزی ایران گفت: امکان درمان بیماری که دچار سکته مغزی شده، در چهار ساعت اول امکان پذیر است.

به گزارش دکتر مجازی و به نقل از سلامت نیوز، دکتر زمانی ابراز داشت: مهم ترین نکته در این زمینه این است که مردم به این باور برسند که امکان درمان سکته مغزی نیز وجود دارد و به آن ایمان قلبی داشته باشند و این انجمن نیز یکی از اهدافی که دارد این می باشد که این باور را به وجود بیاورد.

ایشان افزودند: متاسفانه خیلی از مردم این مطلب را نمی دانند و اگر بدانند هم باوری به آن ندارند و در صورت دچار شدن به این عارضه خیلی از آنها دیگر کار را تمام شده به حساب می آورند در حالیکه باید بیماری که دچار سکته مغزی شده است را در عرض سه الی چهار ساعت به مراکز درمانی منتل نمایند که متاسفانه در کشور ما این اقدام خیلی به تاخیر می افتد.

دکتر زمانی در ادامه عواملی که موجب پیشرفت  در درمان بیماران سکته مغزی می شود، گفتند:

علاوه بر اقدامات گفته برای پیشرفت در این زمینه عوامل زیادی نیز دخیل هستند که تاثیر زیادی در درصد اثربخشی درمان دارند و از جمله آنها می توان به سیستم حمل و نقل و آمادگی مراکز درمانی و اعتماد مردم اشاره کرد.

۵۵ بیمارستان تخصصی سکته مغزی در سراسر کشور داریم

مسعود مهرپرور نیز توضیحاتی درباره تجهیزات مورد نیاز برای درمان این بیماری و باور های غلطی که در مورد این عارضه وجود دارد ابراز داشت.

دبیر انجمن سکته مغزی در ادامه گزارش افزودند: « سکته مغزی رتبه دوم در عوامل مرگ و میر و اول عامل نارسایی را در ایران دارد. به همین دلیل هم برای خانواده و هم جامعه تبعات زیادی را به همرا خواهد داشت. بنابراین به شدت نیازمند این می باشیم که این بیماری را در کشور کنترل کنیم. » مهرپرور افزود: برای درمان این بیماری باید قبل از همه ی اقدامات این عارضه آن را شناخت و قدم بعدی اقدام سریع اورژانس بعد از اطلاع از بیماری فرد و انتقال آن به مراکز درمانی مجهز می باشد و مرحله نهایی نیز توانبخشی و اقدامات موثر خود بیمار در جهت درمان می باشد و خوشبختانه انجمن در این زمینه به نتیجه های خوبی رسیده و با همکاری وزارت بهداشت تمامی تلاش خود را می کند تا این مراحل را تحت پوشش قرار دهد ولی باید دستگاه های دیگر نیز همکاری های لازم را انجام دهند زیرا به تنهایی انجمن نمیتواند به موفقیت بزرگی دست یابد.

ایشان در ادامه افزودند: در زمان حال ۵۵ بیمارستان تخصصی در این زمینه در حال انجام خدمات برای هموطنان گرامی است که تا سال آینده این پیش بینی را داریم که به ۱۰۰ عدد برسد.

مهرپرور ضمن اشاره به اقدامات انجمن در حوزه درمان، در مورد باورهای غلط در جامعه گفت:

نقش مهمی که انجمن سکته مغزی ایران در این زمینه برای خود قائل است این است که باور های غلط از جمله اینکه این بیماری قابل پیشگیری نیست و درمان خاصی نیز برای آن وجود ندارد را از بین ببرد.باور غلط دیگری نیز که باید از بین برود این است که اکثر افراد فکر می کنند سکته مغزی برای افراد مسن است در حالیکه طبق آمار یک چهارم بیماران سکته مغزی زیر ۵۵ سال، سن دارند که باید این موضوع نیز مورد توجه مسئولین قرار بگیرد. مهرپرور در آخر با بیان اینکه سکته مغزی نیز مانند سکته قلبی است، اظهار داشت: اکثر عواملی که باعث سکته قلبی و مغزی می شود یکسان بوده و در بروز هر دو موثر هستند. بنابراین باید همانند سکته قلبی با این بیماری برخورد کرد.

قابل ذکر است که موثرترین عواملی که باعث بروز این بیماری می شود اکثرأ در اثر سبک زندگی غلط خود افراد می باشد و عبارتند از:

☑ فشار خون

☑ بیماری های قندی

☑ سیگار کشیدن

☑ چربی خون بالا

☑ چاقی

☑ …

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید