انتشار این مقاله


ریزش مو در آقایان

ریزش موی الگویی در آقایان، بنیانی ژنتیکی داشته و به احتمال زیاد به بیش از یک ژن مرتبط است. این ارتباط تنها وابسته به ژن‌های مادری نیست. همچنین تغییرات هورمونی می‌تواند موجب ریزش مو در آقایان گردد. طاسی با الگوی اندروژنی در آقایان به سبب ترشح هورمون دی‌هیدروتسترون ایجاد شده و موجب جایگزینی مو‌های سر با […]

ریزش موی الگویی در آقایان، بنیانی ژنتیکی داشته و به احتمال زیاد به بیش از یک ژن مرتبط است. این ارتباط تنها وابسته به ژن‌های مادری نیست. همچنین تغییرات هورمونی می‌تواند موجب ریزش مو در آقایان گردد. طاسی با الگوی اندروژنی در آقایان به سبب ترشح هورمون دی‌هیدروتسترون ایجاد شده و موجب جایگزینی مو‌های سر با مو‌های کوتاه‌تر و نازک‌تر می‌گردد.

روند این ریزش از مو‌های جلوی سر آغاز می‌گردد. در مطالعه صورت گرفته در سال ۲۰۱۱، معلوم شد که کاهش توانایی سلول‌های بنیادین در پوست سر برای تولید سلول‌های سازنده مو با افزایش سن مرتبط است.

درمان‌های طاسی

با وجود عدم اثبات تأثیرگذاری بسیاری از درمان‌های طاسی، روش‌هایی برای جلوگیری ویا کاهش سرعت ریزش مو وجود دارد:

  • مو‌ها را در مدل‌های کشیده و تنگ قرار ندهید.
  • به آرامی مو‌ها را شانه کنید.
  • مو‌ها را بیش‌از اندازه شامپو نزنید، همچنین مو‌ها را به شدت با حوله خشک نکنید.
  • از روش‌های شیمیایی و داغ برای مدل دادن به مو‌ها استفاده نکنید.

هر دو ماده Rogaine و Propecia توانایی جلوگیری از ریزش مو را دارند. کاشت ویا پیوند مو نیز از شهرت بسیاری برخوردار است. با این حال لازم به ذکر است که زنان و مردان هر دو با افزایش سن دچار ریزش مو شده و این مورد لزوماً منفی نمی‌باشد.

حقیقت مبنای ژنتیکی ریزش مو نشان از وجود مزیت‌های تکاملی برای این پدیده دارد. در واقع ریزش مو در آقایان ممکن است نشانه‌ای مبنی بر سپری شدن دوره‌ی فعالیت عمیق جنسی باشد. این مورد موجب آگاهی سایر نر‌ها به‌منظور عدم نزاع و جنگ با این گروه از افراد می‌گردد. در واقع با ریزش مو شانس زنده ماندن برای فرد به علت کاهش رقابت با نر‌های جوان افزایش می‌یابد.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید