انتشار این مقاله


روش اصلاح ژنی CRISPR–Cas9 برای اولین بار روی انسان آزمایش شد

گروهی چینی برای اولین بار سلول‌هایی را که با تکنیک اصلاح ژنی متحول‌کننده‌ی CRISPR–Cas9 دست‌کاری شده بودند، به یک فرد تزریق کردند. این تیم به سرپرستی انکولوژیست چینی Lu You، سلول‌های تغییریافته را برای آزمایش‌های کلینیکی به فردی منتقل کرده‌اند که سرطان ریه‌ی تهاجمی دارد. اینگونه روش‌های اصلاح ژنی که اخیراً به صورت بالینی امتحان […]

گروهی چینی برای اولین بار سلول‌هایی را که با تکنیک اصلاح ژنی متحول‌کننده‌ی CRISPR–Cas9 دست‌کاری شده بودند، به یک فرد تزریق کردند. این تیم به سرپرستی انکولوژیست چینی Lu You، سلول‌های تغییریافته را برای آزمایش‌های کلینیکی به فردی منتقل کرده‌اند که سرطان ریه‌ی تهاجمی دارد.

اینگونه روش‌های اصلاح ژنی که اخیراً به صورت بالینی امتحان شده‌ نتایج بسیار جالبی داشته‌اند ولی این مورد اولین آزمایش CRISPR–Cas9 است. این روش که آسان‌تر و مؤثرتر از بقیه‌ی تکنیک‌هاست، احتمالاً شتاب استفاده از اصلاح ژنی و کاربردهای کلینیکی آن‌ها را افزایش خواهد داد. این مورد می‌تواند رقابت‌های بیومدیکال بین چین و ایالات متحده را تحریک کند و از این نظر مهم است که رقابت‌ها معمولاً باعث می‌شود محصول نهایی بهتر و بهتر شود.

همزمان با آزمایش‌های احتمالی آمریکا در ابتدای سال آینده‌ی میلادی که قرار است با استفاده از همین تکنیک اصلاح ژنی روی سلول‌های سه نوع مختلف از سرطان‌ها شروع شود، چینی‌ها نیز برای امتحان آن روی سرطان‌های مثانه، پروستات و کلیه در مارس ۲۰۱۷ آماده می‌شوند. با این حال نه مورد تأیید قرار گرفته‌اند و نه برای آن‌ها زمینه‌چینی شده است.

محققان سلول‌های ایمنی خون فرد گیرنده‌ی را خارج کرده و ژنی را با استفاده از تکنیک CRISPR–Cas9 در آن‌ها غیرفعال نمودند که با همکاری آنزیمی برش‌دهنده‌ی DNA، با راهنمایی مولکولی و با برنامه‌ریزی می‌توان به آن گفت تا دقیقاً کجا را برش دهد. ژن غیرفعال‌شده پروتئین PD-1 را کد می‌کند و این پروتئین معمولاً فعالیت سلول‌ها را در پاسخ ایمنیشان مهار می‌نماید.

پس از انجام این کارها با کشت و افزایش شمار سلول‌ها و تزریق دوباره به بیماری که سرطان ریه‌ی متاستاتیک داشت امید می‌رود بدون وجود پروتئین مذکور  سلول‌های اصلاح‌شده بتوانند بر سرطان غلبه پیدا کنند.

آنطور که به نظر می‌آید پروسه‌ی درمانی به تزریق دوم کشیده و برای حفظ اعتماد به نفس بیماران جزئیات بیشتری ارائه نشده است. ده بیمار برای چندین تزریق انتخاب شده‌ و هر ۶ ماه یکبار کنترل خواهند شد. دیگر انکولوژیست‌ها نیز از ورود تکنیک CRISPR–Cas9 به صحنه‌ی درمان سرطان‌ها ذوق‌زده‌اند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید