انتشار این مقاله


استرس پس از سانحه تغییرات متفاوتی در مغز دختران و پسران ایجاد می‌کند

مطالعات انجام شده در میان جوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه؛ تفاوت‌های ساختاری را بین دو جنس در بخش اینسولا (بخشی از مغز که احساسات و همدلی را پردازش می‌کند) نشان می‌دهد. اینسولا به ادغام احساسات شخص، اعمال و چندین توابع دیگر مغز کمک می‌کند. Victor Carrionk، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد […]

مطالعات انجام شده در میان جوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه؛ تفاوت‌های ساختاری را بین دو جنس در بخش اینسولا (بخشی از مغز که احساسات و همدلی را پردازش می‌کند) نشان می‌دهد. اینسولا به ادغام احساسات شخص، اعمال و چندین توابع دیگر مغز کمک می‌کند.

Victor Carrionk، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه استفورد، اظهار دارد:

به نظر می رسد اینسولا نقش کلیدی در توسعه PTSD  دارد . تفاوت مایی که بین مغز پسران و دخترانی که آسیب‌های روانی را تجربه کرده‌اند مشاهده کرده‌ایم، چون می‌تواند توضیحی برای تفاوت علائم تروما در دو جنس باشد، اهمیت دارد.

اینسولاهای کوچکتر در دختران دچار آسیب های روانی

از میان جوانان که در معرض استرس پس از سانحه قرار گرفته اند، در برخی PTSD توسعه یافته ظاهر می‌شود در حالی که در برخی دیگر این پدیده مشاهده نمی‌شود. افراد مبتلا به PTSD ممکن است فلش‌بک‌هایی از وقایع آسیب زا را تجربه کنند یا از مکان ها، افراد و چیزهایی که آنها را به یاد واقعه می‌اندازد اجتناب کنند و یا از انواعی مشکلات دیگر از جمله اجتماع گریزی ، مشکلات خواب و تمرکز رنج ببرند.
تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که احتمال ابتلا به PTSD در دختران و پسرانی که تروما هستند، متفاوت است؛ اما دانشمندان قادر به تعیین علت نبوده‌اند.

تیم تحقیقاتی از مغز ۵۹ نفر از شرکت کنندگان این مطالعه، در سنین ۹-۱۷ اسکن MRI انجام داده‌است. سی نفر از آن‌ها، شامل ۱۴ دختر و ۱۶ پسر، دارای علائم تروما بودند؛ ۲۹نفر دیگر، شامل ۱۵ دختر و ۱۴ پسر، گروه کنترل را تشکیل می‌دادند. شرکت‌کنندگان دچار آسیب‌های روانی و بدون آسیب روانی؛ سنین و ضریب هوشی مشابه داشته‌اند. از شرکت‌کنندگان آسیب دیده، پنج نفر یک قسمت از تروما را تجربه کرده بودند، در حالی که ۲۵ باقی مانده دو یا چند قسمت را تجربه کرده بودند و یا به تروما مزمن مبتلا بودند.

محققان بیان می‌کنند بین ساختار مغز دختران و پسران در گروه شاهد تفاوتی وجود ندارد. در حالی که میان پسران و دختران مبتلا به تروما، در بخشی از اینسولا به نام شیار دایره‌ای قدامی، تفاوت‌هایی دیده می‌شود. این منطقه مغز در پسران مبتلا به تروما حجم و سطح بزرگتری از پسران در گروه شاهد داشت؛ اما حجم و سطح این منطقه در دختران مبتلا به تروما کوچک‌تر از دختران گروه شاهد بود.

این یافته‌ها می‌تواند به پزشکان کمک کند

Megan Klabunde، نویسنده اصلی این پژوهش، اشاره دارد:

مهم این است که افرادی که با جوانان مبتلا به تروما کار می‌کنند تفاوت های مربوط به جنسیت ان‌هارا در نظر بگیرند، یافته‌های ما نشان می‌دهد که دختران و پسران می‌تواند علائم مختلفی برای بیماری تروما بروزدهند و احتمالا باید از روش‌های مختلف برای درمان بهره‌مند شوند.

 

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید