انتشار این مقاله


چهار راه برای کنترل بهتر تغییرات ایجاد شده در زندگی

فرد به‌دنبال ایجاد تغییرات در زندگی دچار استرس می‌شود که در این مقاله به ۴ راه برای مقابله با این مشکل می‌پردازیم.

آیا تا کنون درباره‌ی علت داشتن استرس از خود سوال کرده‌اید؟

من باید خوشحال و سرزنده باشم! من تغییر بسیار خوبی در زندگیم ایجاد خواهم کرد! پس چرا این‌همه استرس دارم؟؟؟

هر تغییری در زندگی فرد منجر به بروز استرس می‌شود. این تغییر می‌تواند مثبت ، منفی ، تغییر قابل انتظار و یا حتی یک تغییر ناگهانی باشد. طی تحقیقات انجام شده توسط توماس هولمز و ریچارد راهه که بر روی ۵۰۰۰ مریض بیمارستانی انجام شده بود مشخص شد که هر دو نوع تغییرات( خوشحال کننده و ناراحت کننده) می‌توانند منشا استرس در فرد باشند. طبق نتایج این تحقیق، بیشترین عوامل ناراحت کننده‌ی استرس زا شامل موارد زیر می‌شود:

  • مرگ یکی از نزدیکان
  • طلاق
  • زندانی شدن
  • ناراحتی‌های فردی مانند بیماری

از عوامل مثبت استرس‌زا نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • ازدواج
  • حاملگی
  • تغییر شغلی
  • بازنشستگی
  • به‌دنیا آمدن فرزند

همانطور که اشاره شد تمام تغییرات در زندگی می‌توانند منجر به استرس شوند پس باید گفت که توانایی کنترل این تغییرات نقش بسیار مهمی در آینده‌ی فرد خواهد داشت.

محققان معتقدند که هنگامی که زندگی فرد روال عادی داشته و اتفاق متفاوتی در آن رخ نمی‌دهد او به این روال عادت کرده و از چیزی نگران نیست اما هنگامی که تغییرات قابل ملاحظه‌ای رخ دهد فرد دچار استرس شده زیرا خود را توانا در برابر کنترل تغییرات جدید نمیداند. به‌عنوان مثال می‌توان فردی مجرد را در نظر گرفت که در هنگام مجردی نسبت به خود شناخت کامل داشته و از این بابت مطمئن است اما هنگامی که متاهل می‌شود در خود تغییراتی احساس می‌کند بدین معنا که دیگر از بابت شناخت نسبت به خود مطمئن نیست.

مانند مورد اشاره شده تغییرات دیگری از جمله تغییر شغل، خانه، شهر و بچه‌دار شدن نیز می‌توانند استرس را در فرد برانگیزانند. اما می‌توان با کنترل شرایط همه‌چیز را به نفع خود تغییر داده و دچار استرس نشویم. یکی از عامل‌های سلامتی فرد را می‌توان قدرت انعطاف‌پذیری او حین مواجهه با مشکلات دانست.

در ادامه به بیان ۴ روش متفاوت برای کنترل شرایط و رهایی از استرس می‌پردازیم:

۱. همیشه به خود علت ایجاد تغییر را یادآوری کنید؛

به‌عنوان مثال شما علاقه دارید که به شهر بزرگتری مهاجرت کنید اما هنگامی که این اتفاق در حال وقوع است دچار استرس می‌شوید و از انجام آن وحشت دارید. بهتر است در این مواقع از خود بپرسید که علت علاقه به ایجاد این تغییر را چه می‌دانید؟ و یا اهدافتان از ایجاد این تغییر چیست؟ چه اقداماتی را لازم برای رسیدن به هدفتان می‌دانید؟

محققان معتقدند که ایجاد یک هدف جدید برای زندگی و تلاش برای رسیدن به آن هدف، می‌تواند ظرفیت مغزی و توانایی‌های فرد را افزایش دهد. بدین معنی که با ایجاد تغییرات در زندگی خود به مغز و سیستم عصبی‌تان اجازه‌ی برقراری ارتباطات جدید می‌دهید.

۲. با دیگران در ارتباط باشید؛

انسان یک موجود اجتماعی بوده و برای زندگی بهتر بایستی با هم‌نوعان خود ارتباط برقرار کند البته این موضوع بدین معنا نیست که حتما با طرف مقابل دوست بسیار صمیمی باشید تا بتوانید ارتباط برقرار کنید! تحقیقات نیز نشان داده‌اند که انسان منزوی بیشتر دچار استرس می‌شود.
به‌عنوان مثال فردی را در بیمارستانی بستری کرده که باید عمل جراحی برای او انجام گیرد. فرد دچار استرس شدید بوده اما بعد از برقراری ارتباط با سایرین و ایجاد حس درک متقابل به آرامش می‌رسد.
برای مقابله با استرس بهتر است با نزدیکان، فامیل و دوستان خود ارتباط برقرار کنید. در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کرده و از منزوی بودن به‌شدت دوری کنید. بعد از انجام این کارها مطمئنا متوجه ایجاد حس آرامش در خود خواهید شد.

۳. به‌دنبال راه‌هایی که شما را آرام می‌کند باشید؛

کتلین اسمیت معتقد است که مراقبت از خود یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای کنترل تغییرات است. اگر دیدن تلویزیون و یا راه رفتن شما را آرام می‌کند پس می‌تواند در کنترل شرایط و عبور از سختی‌ها نیز به شما کمک کند.

اگر خود را درگیر بعضی از این نوع کارها احساس کردید (مانند غذا خوردن و یا خوابیدن زیاد، مصرف داروها و الکل) بایستی برای مدتی از انجام این کارها دوری کرده و به فکر سلامتی خود باشید. برای مقابله با انجام این نوع کارها می‌توانید از افراد دیگر نیز کمک بگیرید.

۴. درباره‌ی خود قضاوت نکنید؛

ایجاد استرس در هنگام وجود تغییرات و همینطور کنترل کردن شرایط یک امر بسیار عادی و نرمال است حتی اگر تغییر به‌وجود آمده نقش بسیار مثبتی در زندگی‌تان داشته باشد! اما در این مواقع بهترین کار اعتماد به خود و  تشویق خود برای عبور از این موانع خواهد بود.

باید بدانید که تغییرات بخشی از زندگی فرد بوده که در بعضی از مواقع فرد خود خواستار ایجاد این تغییرات و یا ناگهانی رخ می‌دهند. بهتر است وجود این تغییرات را به عنوان فرصتی برای رشد و بلوغ ذهنی و فکری خود بدانید. رشد فکری حاصل از این تغییرات در کنترل شرایط و تغییرات آینده شما را بهتر یاری خواهد کرد.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید