انتشار این مقاله


چرا برای برخی از ما، رفتن به تعطیلات بغرنج‌تر تمام می‌شود؟

تعطیلات با همه خوبی‌هایش اگر با استرس کارهای عقب‌افتاده همراه باشد، می‌تواند باعث آسیب های روحی و روانی‌ شود.

تازه از تعطیلات بازگشته‌اید و خورشید تازه طلوع کرده، اما زمانی‌که با اینباکس یا همان پوشه پیام‌های روی هم انباشته‌یتان، که در غیاب شما رشد کرده و حجیم شده است، روبرو می‌‌شوید احساسی ناخوشایند به رنگ اظطراب گریبانتان را می‌گیرد.

اگر این موضوع برای شما آشنا به نظر می‌‌رسد، بدانید که شما در این وادی تنها نیستید! بر اساس گفته‌‌های دکتر جاش کلاپوو، که یک روانشناس بالینی بوده و در برنامه رادیویی “تارنما (the web)” سخن می‌گفت، این موضوع عادی است که شما پس از بازگشت از تعطیلات با همچین شرایط استرسزایی دسته و پنجه نرم بکنید.
دکتر جاش کلاپوو در این مورد بیشتر توضیح می‌دهد: “بازگشتن و در جریان سرعت همیشگی زندگی قرار گرفتن، کارهای انباشته، مسؤلیّت‌ها و و خیل عظیم باید‌ها، در اغلب اوقات خالق احساساتی مظطرب‌‌کننده‌، ترس، یا حتی نارحتی‌اند که می‌توانند تمام منفعت و زیبایی سفر و تعطیلات را برای فرد به تلی از خاکستر تبدیل کنند!”

این فرایند از شاخص‌ترین شرایطی است که بیشتر کسانی که در ایالات متحده مدتی به بهانه تعطیلات از کار خود فاصله می‌گریند با ان مواجه شده و ان را احساس می‌کنند. این موضوع زمانی بیشتر خود را نشان خواهد داد که فرد عادت به این دست از تعطیلات نداشته باشد و نتواند به صورتی کارآمد با عواقب احساسی روانی آن کنار بیاید. بر اساس مطالعه‌ای که بر جایگاه تعطیلات در آمریکا، در سال ۲۰۱۷، صورت گرفت، ۵۴ درصد از آمریکایی‌ها خانه مربوط به تعطیلات استفاده نشده در سال ۲۰۱۶ را خالی گذاشتند، درحالی که ۴۳ درصد از کارمندان دلیل این کار را “حجم عظیم کارها” در زمان بازگشت از این دست فعالیت‌ها دانسته‌اند!

ترس از مواجهه و غوطه‌ور شدن در خیل عظیم وظایف عقب‌افتاده می‌تواند دلیلی بر عدم استفاده از تعطیلات باشد. بر اساس گفته‌های دکتر کلاپوو، گاهاً اظطراب ناشی از عواقب احتمالی رفتن به تعطیلات می‌تواند افراد را از رفتن به آن دلسرد کند. مشکل در وحله‌ی اول خود تعطیلات مشکل اصلی نیست، مشکل اصلی خواست شماست، کلاپوو در این باره می‌گوید: “اگر به درستی با ان تا کنید، تعطیلات می‌تواند حتی از استرستان نیز بکاهد و هوشیاری وسلامت روانی  و جسمیتان را بالا ببرد و کمکتان کند که بهتر و کارامد تر در سر کار حاضر شوید.”

راهکار اصلی  برای داشتن سفری توأم با ارامش و لذت، در آماده‌ساری خلاصه می‌شود. کلاپوو دراین مورد می‌گوید: “جلوگیری از استرس پسا-تعطیلات درست به اندازه ای که پس از تعطیلات خود را نشان می‌دهد می‌تواند در قبل از شروع آن هم مورد تغییر و باز نگری قرار گیرد.”


مقاله مرتبط: استرس‌های روزمره‌ی حیات، مغز را پیر می‌کند!


راهکار‌های زیر را دانبال کنید تا به بهترین شکل ممکن از تعطیلات لذت برده و پس از ان راحت‌تر به زندگی روتین خویش باز گردید:

قبل از رفتن

در روزهای منتهی به موعد سفر، هدف‌گذاری کنید که تقریباً همه یا حداقل بیشتر وظایفی را که ممکن است شما را پس از سفر، دچار استرس کنند، انجام داده باشید. این کار ها می‌تواند شامل مواردی چون پاسخ گویی به ایمیل های انباشته شده یا برنامه ریزی برای دیدن دندانپزشک است! کلاپوو همچنین برای این بازه‌ی زمانی توصیه می‌کند که “لیستی از کارهایی که باید بعد از بازگشت انجام دهید” را قبل از رفتن تهیه کرده و در برنامه قرار دهید. ایجاد چنین لیستی به شما کمک می‌کند که پس از بازگشت از تعطیلات، بهتر و سازنده‌تر به امور خود رسیدگی کرده و اظطراب و استرس را از خویش دور کنید. همچنین می‌توانید این لیست را هر جایی که می‌روید در گوشی هوشمند خود داشته و در صورت به یاد آوردن موارد دیگر آن‌ها را به لیست اضافه کنید.

راهکار دیگر آماده‌سازی برای سفر: کلاپوو بیان می‌کند: “مطمئن شوید که افراد مهم در محل کار و خانواده از این که شما در حال استراخت و مرخصی هستید آگاهی دارشته باشند، این گزینه بسیار مهم است! آن هم در زمانه ای که هرکسی ۲۴ ساعته در دسترس است.”

به افرادی که به نوعی خدمت‌گیر یا مخاطب شما هستند ایمیل فرستاده و یا تماس بگیرید و آن‌ها را از نبود خود در بازه‌ی زمانی خاص آگاه کنید. دکنار این خبر به آن‌ها بگویید که چه زمانی آن‌ها می‌توانند ارتباط خود را با شما از سر بگیرند. کلاپوو در این باره می‌گوید: “اگر این کار را نکنید، افراد به راحتی به خود اجازه می‌دهند که برای شما مسئولیت تراشی کرده و بر وظایفتان بیفزایند!”

در طول تعطیلات

برای درو کردن تمام منافع تعطیلاتتان، سعی کنید که از فضای کار و زندگی روزمره دور شوید! هشدارک‌های خود را غیرفعال کنید، بدون گوشیان به صرف شام بروید و سعی کنید از اطراف خود و از فضای جدید لذت برده و خود را درگیر فعالیت‌های جدید کنید. اگر براستی برای شما جدا شدن از کار، به معنای واقعی کلمه مقدور نیست، زمان‌های کاری‌ای را برای خود تعریف و برنامه ریزی کنید. برای مثال، ۳۰ دقیقه در صبح، ۳۰ دقیقه در عصر برای چک کردن ایمیل‌ها، تماس‌های ضروری و تماس با منزل اختصاص دهید.
این کار به شما اجازه می‌دهد که بدون هیچ‌گونه‌ آسیبی به تعطیلاتتان، شما در کارآمد‌ترین حالت ممکن در شغل و حرفه خویش قرار داشته باشید. اگز باز هم ناخوداگاه خود را درحال ساخت و پرداخت کارهایی می‌یابید که باید بعد از بازگشت انجام دهید، لیست اولویت‌ها را بیرون آورده  و بر ان افزوده و یا کم کنید در کل هر چه می‌خواد را در همان لیست اعمال کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد که اظطراب را سرکوب کرده و آن‌ را به جایگاه مناسب‌تری هدایت کنید.


مقاله مرتبط: یک روز بدون هشدارک بودن، رفتارتان را دو سال تغییر می‌دهد


بعد از تعطیلات

اگر برایتان ممکن است برنامه‌ریزی کنید که یک تا دو روز زود‌تر از زمان مقرر حضور در محل کار و مسائل روزانه، بازگشته باشید. کلاپوو بیان می‌کند که این کار کمک خواهد کرد که شما زمان بیشتری برای رسیدگی به اموری چون کارهای منزل، خشکشویی، بازکردن بارو بندیل سفر و… داشته باشید که این خود به شما آرامش خاطر خواهد بخشید.
برای جلوگیری از هرگونه اختلال و خدشه به روند استراحت خویش، بهتر است برای دوستان، آشنایان و خانواده خود توضیح دهید که شما به زمانی برای استراخت نیاز دارید استراحتی که قرار است شما را از هرگونه استرسی برهاند؛ با این کار شما با گفتن خود محدودیت‌هایی را بر رفتار اطرافیان خود ایجاد خواهید کرد.

قرار دادن این دست از انتظارات بر رفتارهای شخصیتان نیز می‌تواند مؤثر باشد، بگذارید روراست باشم، شما نمی‌توانید بر هر آنچه که در زندگیتان می‌گذرد به معنای واقعی کلمه تسلط داشته باشید و این کاملا عادی است و اصلا مشکلی در آن نیست! هر زمانی که اساس پریشانی کردید، لیست اولویت‌های واقع‌بینانه خود را نوشته و نگاهی بر آن بیاندازید، این کار باعث می‌شود که راحت‌ترین اولویت‌ها و مسیر‌ها را در ذهن خود داشته و از برنامیه‌ریزی شده بودن سفر خود اطمینان حاصل کنید.

از همه این‌ها گذشته، بخطر داشته باشید که نفس بکشید! کلاپوو در این ورد پیشنهاد می‌‌دهد که سعی کنید در طول روز به مدتی را بدور از هر گونه فکر و دغدغه‌ای به تماشای تصاویر گرفته شده خود، اختصاص دهید. این کار کمکتان خواهد کرد که احساسات خویش را به سفرتان گره زده و از اظطراب خود بکاهید.

 

با ما بمانید!

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید