انتشار این مقاله


با ۱۰ روش آسان، استرس امتحان را از خود دور کنید!

هر دانش‌آموزی که قصد دارد بهترین نتیجه را در امتحان به دست بیاورد، استرس قبل از آن را مسلما تجربه خواهد کرد. این استرس یک بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی دانشجویی است و به خاطر دلایلی وجود دارد. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید از آن به عنوان نقطه ضعف و یا نقطه‌ی قوت برای بهبود بخشیدن به […]

هر دانش‌آموزی که قصد دارد بهترین نتیجه را در امتحان به دست بیاورد، استرس قبل از آن را مسلما تجربه خواهد کرد. این استرس یک بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی دانشجویی است و به خاطر دلایلی وجود دارد. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید از آن به عنوان نقطه ضعف و یا نقطه‌ی قوت برای بهبود بخشیدن به کارتان استفاده کنید.
برای مقابله با استرس امتحان، ابتدا باید دلایل این اضطراب شدید را بفهمید. سپس می توانید روش‌هایی برای کاهش فشارهایی که احساس می‌کنید بیابید. محققان برخی از عوامل مشترک استرس امتحان را یافته اند؛

  • انگیزه پایین
  • عدم داشتن آمادگی و برنامه
  • انتظارات بالای دیگران
  • مسابقه همتایان

دانش آموزان قابل تحسین مکث می‌کنند و مسیری را انتخاب می کنند که به آن‌ها کمک می‌کند تا در مواجهه با فشارها غلبه کنند، نه فقط منتظر بمانند تا موجی از استرس آن‌ها را در بر بگیرد.

در ادامه برخی از روش های غیرمنتظره‌ای آورده شده که این احساسات منفی را در یک طرف قرار می‌دهند و شما را بر اهداف یادگیری متمرکز می‌کنند.

۱. گوش دادن به موسیقی کلاسیک

گوش‌دادن به موسیقی با بهترکردن خلق و خوی شما، می تواند محیط مثبت و سازنده‌ای را ایجاد کند و به شما کمک کند تا به طور موثرتر و طولانی‌تر مطالعه کنید. موسیقی کلاسیک به عنوان بهترین نوع موسیقی برای تقویت قدرت مغز شما توصیه می‌شود، اما انواع دیگر موسیقی نیز می‌تواند موثر باشد. پس لیست پخش خود را چک کنید، تا به راحتی آن‌چه را که برای شما مفید است پیدا کنید.

۲.پیاده‌روی سریع

بسیاری از دانش آموزان احساس می‌کنند که باید قبل از امتحان تمام وقت خود را با کتاب‌های باز و قلم‌های درگیرشان بگذرانند درحالی که تحقیقات ثابت کرده است ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی می‌توانند حافظه و قدرت مغز شما را افزایش دهد.
تصاویر زیر که نتایج مطالعات دکتر چاک هیلمن از دانشگاه ایلینوی است، به وضوح نشان می دهد که ورزش می‌تواند در فعالیت مغز موثر باشد. حال تصور کنید چگونه این می تواند عملکرد امتحان شما را بهبود بخشد!

۳.برنامه‌ی مطالعه منظم

البته این روش تعجب‌آور نیست. اما آن چه که جالب است، تعداد دانشجویانی است که از مزایای ایجاد طرح مطالعه شخصی بهره‌مند شدند. با کمی تلاش های ابتدایی، می‌توانید هر روز با درک پیشرفت‌های یادگیری خود، به هر دلیلی به کارآیی و انگیزه خود پی ببرید. ابزار موجود در این منبع به نام GoConqr calendar به شما کمک می‌کند تا اهداف خود را با مطالعه روزانه خود هماهنگ کنید.

۴. بازی با پلاستیک‌های حبابی و توله سگ ها 

بسیاری از دانشگاه‎ها “اتاق توله سگ” نصب کرده‌اند که به کاهش استرس و اضطراب دانشجویان کمک می‌کند. حیوانات خانگی نیز در حین تحصیل می‎توانند به شما کمک کنند؛ اما توصیه نمی‎شود که با حیوان خانگی‎تان به کتاب خانه بروید! ترکاندن پلاستیک‎های حبابی نیز می تواند در تسکین استرس موثر باشد.

۵. خواب کافی

مزایای یک خواب شبانه مناسب را هرگز نباید دست کم گرفت. مهم‌تر از همه، خواب به مغز شما کمک می‌کند که دانش جدید را به حافظه بلند مدت خود جذب کند تا بتوانید آن را در روز آزمون به یاد بیاورید. کسانی که بر روی نیمی از خواب شبانه تمرکز دارند، می‌توانند به بهبود تمرکز با خواب بهتر و کامل‌تر شهادت دهند. 

۶. استفاده از برنامه های موبایل

برنامه‌های تلفن همراه طراحی شده مختلفی برای بهبود کیفیت زندگی شما وجود دارد. ما حتی برنامه‌های تلفن همراه خود را برای iOS و Android راه‌اندازی کردیم تا بتوانید بیشتر از وقت خود، بدون توجه به جایی که هستید، استفاده کنید. دانلود برنامه ها باعث دسترسی شما به بیش از ۲ میلیون منابع آموزشی از سراسر جهان را می‌شود.

۷. به ذهن خود فضا بدهید

مدیتیشن یکی از موثرترین راه‌ها برای استراحت و مشاهده استرس تان از زوایای مختلف است. تمرین مدیتیشن یکی دیگر از روش‌های حفظ تمرکز است که بهبود سلامت روحی و جسمی را برای کاهش استرس قبل از امتحان افزایش می‌دهد.


مقاله‌ی مرتبط: آیا مدیتیشن واقعا استرس ما را کاهش می‌دهد؟


۸. شکلات تلخ

چه باور کنید، چه نکنید، این ۱۰۰٪ درست است که خوردن شکلات تیره که بیش از ۷۰٪ آن کاکائو است، هورمون استرس امتحان یا همان کورتیزول مقابله می‌کند و اثر آرامش‌بخش بر روی بدن دارد. به علاوه شکلات اندورفین‌ها را آزاد می‌کند که به عنوان یک جنگنده طبیعی استرس عمل می کنند.

۹. بیایید آن را رها کنیم

گاهی اوقات شما فقط باید با کسی صحبت کنید یا لازم است از روی پشت بام و از ته دلتان فریاد بزنید. آنچه که احساس می‌کنید را مشخص کنید و سپس آن را بیرون بکشید. صحبت کردن با یک عضو خانواده یا  یک دوست می‌تواند تصویر بزرگ‌تری را برای شما برجسته کند و شما را از استرس امتحان دور کند.

۱۰. از حواس پرتی دوری کنید

شرط می‌بندم که حتی نمی‌فهمد که چند بار فیس بوک، اینستاگرام یا هر چیز دیگری را بررسی می‌کنید! هنگامی که تمام این دفعات را با هم جمع کنید، متوجه می‌شوید که چقدر از زمان خود را تلف کرده‌اید. خارج کردن زندگی از مطالعه می‌تواند دشوار باشد اما حفظ هدف و چارچوب زمانی در ذهن فرآیند یادگیری را تسهیل می‌کند. 

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *