انتشار این مقاله


استرس‌های روزمره‌ی حیات، مغز را پیر می‌کند!

شرایط استرس‌زای فراوانی در سراسر زندگی وجود دارند که سلامت ما را دستخوش تغییر خواهند کرد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند، رویداد‌های پر استرس زندگی چون، مرگ نزدیکان، طلاق، از دست دادن یک شغل می‌تواند سن عقل را حداقل چهار سال را بیشتر کرده و آن را پیر کنند.

کارشناسان دانشکده پزشکی و سلامت دانشگاه ویسکانزین در آمریکا، ۲۷ رویداد استرس‌زای زندگی را یافتند که می‌توانند پایه‌گذاران اصلی اُفت کارکرد ذهن در سال‌های آخر حیات باشند. حتی روبه‌‌رو شدن با یکی از این رویدادهای استرس‌زا در زندگی نیز کافیست که تا حدی این تغییر عملکرد اتفاق بیافتد.

محققان داده‌های متفاوتی را در ۱۳۲۰ نفر،از افرادی که از قبلا بررسی‌های عصبی از جمله حافظه بر آن‌ها انجام‌شده‌بود، مورد آزمایش قرار‌دادند. ۱۲۳۲ نفر از این افراد سفید پوست و ۸۲ نفرد سیاه پوست بودند. همه این افراد لحظات مخاطره‌انگیزی را در گذشته پشت‌سر نهاده‌بودند و میانگین سنی آن‌ها ۵۸ سال بود.

مطالعه نشان داد که افراد سیاه پوست در طول زندگی خود به میزان ۶۰ درصد بیشتر از افراد سفید پوست با مخاطره و یا بهتر بگویم، شرایط استرس‌زا رو‌به‌رو می‌شوند. این مطالعه، مقوله‌ی زوال عقل را فراموشی را مورد بررسی قرار‌‌‌‌ نداده‌است هر چند که تاثیر‌گذاری این شرایط بر نغز می‌تواند، موجب ایجاد آن در سال‌های آخر زندگی شود! تحقیق دیگری، ارتباطاتی منطقی را میان استرس و التهاب‌های مزمن نشان‌داده‌است، که این خود می‌‌تواند عاملی بر سرعت بخشیدن به زوال عقل در سنین پیری باشد.

دکتر ماریا کاریلو، رییس مرکز مجمع آلزایمر انگلستان گفت: شرایط استرس‌زایی که افراد را درگیر می‌کند طیف گسترده‌ای از مرگ عزیزان، سوء استفاده جنسی، بد رفتاری، طلاق تا ازدست دادن شغل، فقر، و زندگی در شرایط نامنسب دارد. ور افزود برای برخی از بچه‌ها حتی به مدرسه‌رفتن هم می‌تواند استرس‌آور و آسیب‌زا باشد.

دکتر دوگ براون، مسئول بخش تحقیق و توسعه مجمع آلزایمر بیان کرد: ما می‌دانیم که استرس‌های طولانی مدت بر سلامتی جسمی و روحی ما تاثیر‌گذارند، پس هیچ جای تعجبی نخواهد‌بود که تحقیق انجام‌شده، شامل رویداد‌هایی باشد که ما نیز تجربه‌کرده‌ایم، رویداد‌هایی که برما و تفکرمان در آینده تاثیر نهاده‌اند. اما به هر حال زمان لازم است که اثبات‌‌‌شود که یک واقعه خاص در زندگی، چگونه در ایجاد زوال عقل در آینده سهیم خواهد‌شد.

دکتر براون اضافه کرد: مطالعه‌ی تاثیر و نقش استرس، مقداری پیچیده‌است، یافته‌ها نشان می‌دهند که “بیشتر باید بر افرادی کار شود، که در شرایط بد محیطی به سر می‌برند و در معرض عوامل استرس‌زای بیشتر هستند”.

۲۷ شرایط استرس‌زایی که محققان یافته‍اند

۱. تکرار یک سال تحصیلی

۲. فرستاده‌شدت به خانه، بخاطر انجام کاری نادرست

۳. بیکاری پدر یا مادر

۴. یکی یا هر دوی والدین سوءمصرف الکل دارند

۵. یکی یا هر دوی والدین سوءمصرف مواد دارند

۶. رفوزه‌شدن در مدرسه

۷. اخراج یا تعلیق از مدرسه

۸. شکست در تحصیلات‌عالی

۹. اخراج‌شدن از شغل

۱۰. بیکار‌ بودن برای مدت‌طولانی

۱۱. از دست‌دادن یکی از والدین

۱۲. طلاق والدین از هم

۱۳. رابطه نامشروع همسر یا شریک‌زندگی 

۱۴. مشکلات‌ جدی با خانواده‌های همسر یا شوهر

۱۵. از دست‌دادن یکی‌از خواهر‌ و برادران

۱۶. ازدست‌‌دادن فرزند

۱۷. تجربه تلخ و مرگ اور در کودکی

۱۸. از دست‌دادن خانه و کاشانه در آتش‌سوزی، سیل و سایر حوادث‌طبیعی

۱۹. حمله فیزیکی یا مورد حمله قرار‌گرفتن

۲۰. سوءاستفاده جنسی

۲۱. مشکلات قانونی جدی

۲۲. به زندان‌رفتن

۲۳. اعلام ور‌شکستگی

۲۴. شوک از دست‌دادن مال و دارایی

۲۵. مدد‌جو بودن

۲۶. وارد شدن به نیروی‌نظامی

۲۷. تجربه جنگ

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید