انتشار این مقاله


آسم ناشی از طوفان؛ پدیده‌ای نادر و خطرناک

آسم ناشی از طوفان و رعد‌و‌برق پدیده‌ای جدی و خطرناک می‌باشد که به تازگی در استرالیا جان ۴ نفر را گرفته است. دوشنبۀ گذشته، در پی بروز پدیده‌ای نادر و خطرناک در استرالیا موسوم به “تنگی نفس ناشی از طوفان و رعد‌و‌برق” (Thunderstorm Asthma)، دو هزار نفر گرفتار مشکلات تنفسی شده و ۴ نفر نیز جان خود را […]

آسم ناشی از طوفان و رعد‌و‌برق پدیده‌ای جدی و خطرناک می‌باشد که به تازگی در استرالیا جان ۴ نفر را گرفته است.

دوشنبۀ گذشته، در پی بروز پدیده‌ای نادر و خطرناک در استرالیا موسوم به “تنگی نفس ناشی از طوفان و رعد‌و‌برق” (Thunderstorm Asthma)، دو هزار نفر گرفتار مشکلات تنفسی شده و ۴ نفر نیز جان خود را از دست دادند. تغییرات آب‌و‌هوایی ناشی از بروز طوفان‌ها در پاره‌ای از موارد منجر به حملات گستردۀ آسمی در جمعیت منطقۀ درگیر طوفان می‌شود.

گیاه چاودار (Ryegrass).
گیاه چاودار (Ryegrass).

این پدیده بسیار نادر است اما در صورت بروز می‌تواند کشنده باشد. تجمع دانه‌های ریز گرده در هوای مرطوب و انتشار‌شان از طریق جریان بادهای قوی، باعث ایجاد چنین وضعیت خطرناکی می‌شود. در حدود ۸۰ درصد از جمعیت استرالیا که این مشکل تنفسی را تجربه کردند نسبت به تب یونجه (Hay Fever) نیز حساس‌اند. تب یونجه نوعی واکنش آلرژیک به گردۀ چاودار (Ryegrass) است؛ این دانه‌های گرده خود حاوی ذرات ریز نشاسته هستند. یک دانۀ گردۀ چاودار می‌تواند تا سقف ۷۰۰ عدد گرانول نشاسته (Granule: ریزدانه) به قطر ۰/۶ تا ۲/۵ میکرومتر داشته باشد؛ که به اندازۀ کافی جهت رسیدن به انتهای مجاری تنفسی ریز هستند. در هوای مرطوب و یا بارانی، این دانه‌های گرده با جذب آب متورم گشته و پاره می‌شوند و در نهایت گرانول‌های خود را در هوا آزاد می‌کنند. این ذرات ریز در مسیر جریان باد منتقل شده و صدها تا هزاران نفر را در مسیر خود گرفتار مشکلات تنفسی می‌کنند.

علایم تب یونجه به همراه عامل ایجادکننده.
علایم تب یونجه به همراه عامل ایجادکننده.

آخرین مورد از این پدیده بعد از ظهر روز دوشنبه (۲۱ نوامبر) در شهر ملبورن و سایر بخش‌های ویکتوریا به وقوع پیوست. سازمان هواشناسی پیش از بروز این پدیده، خبر از نزدیک‌شدن طوفان‌های شدید به این مناطق داده بود. این طوفان در هوای گرم ۳۸ درجه‌ای روز دوشنبه، با بیشینه سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ملبورن (Melbourne) را گرفتار کرد. با این که آسیب خاصی به ساختمان‌ها و تأسیسات نرسید؛ این طوفان حامل آسیب بیولوژیکی خطرناک‌تری بود. سرویس‌های اورژانس در این رور بیش از ۲۰۰۰ تماس تلفنی دریافت کردند (که ۷ برابر تعداد تماس‌های متوسط در طول یک روز عادی است) که عمدتاً مربوط به حملات آسم و مشکلات تنفسی می‌شدند.

بخش اورژانس بیمارستان‌ها تمام توان خود را به کار گرفتند و با استفاده از ۶۰ دستگاه آمبولانس، انتقال و کمک‌رسانی به افراد آسیب‌دیده را – که شامل ۳۰ مورد با وضعیت وخیم می‌شد – پوشش دادند.
متأسفانه ۴ نفر در پی بروز این حادثه، جان خود را از دست دادند: عمر مجلد ۱۸ ساله (Omar Moujalled) که فقط دو روز تا اتمام دورۀ دبیرستان فاصله داشت؛ و هوپ کارنوالی ۲۰ ساله (Hope Carnevali) دانشجوی حقوق که در حین انتظار برای رسیدن آمبولانس جان خود را از دست داد. (اطلاعات دو مورد فوت دیگر در متن گزارش آورده نشده است).

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید