انتشار این مقاله


نقش باکتری‌های روده در بروز آلرژی

محققان به تازگی متوجه شده‌اند که باکتری‌های روده می‌توانند در پیشگیری از بروز آلرژی مفید باشند.

باکتری‌های روده نقش مهمی در محافظت از بدن دربرابر آلرژی ناشی از غذاها دارند.

هنگامی که محققان باکتری های روده‌ی کودک را به بدن موش فاقد این میکروب‌ها انتقال دادند، مشاهده کردند که این موش‌ها دچار آلرژی ناشی از شیر گاو نشدند که در مقایسه با آن‌ها موش‌هایی که سالم بودند و به آن‌ها باکتری‌های روده‌ی کودک مبتلا به آلرژی ناشی از شیر گاو انتقال داده شده بود نیز تحت بررسی قرار گرفت که نتیجه‌ی آن ابتلای موش‌ها به آلرژی بود!

آلرژی به شیر گاو یکی از رایج‌ترین مشکلات غذایی موجود در کودکان است.

محققان معتقدند که نتایج این تحقیق می‌تواند رابطه‌ای بسیار دقیق بین باکتری‌های روده و احتمال بروز آلرژی غذایی بدست آید در حدی که می‌توان با ایجاد تغییرات در این باکتری‌ها از بروز آلرژی پیشگیری کرد.

آلرژی غذایی و پیشگیری از آن:

آلرژی نوعی واکنش شدید و سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل خارجی بوده که این عوامل در بیشتر افراد تهدید کننده نیستند. بیشترین مواد رایج در بروز آلرژی گرده‌ها و برخی مواد غذایی هستند.

با اینکه بیشتر آلرژی‌ها خطرناک نیستند اما برخی از آن‌ها به علت ایجاد مشکل در گردش خون و سیستم تنفسی فرد، می‌توانند خطرناک باشند. شر گاو، تخم‌مرغ، گندم و برخی از آجیل‌ها بیشترین مشکل را در زمینه‌ی آلرژی برای کودکان ایجاد می‌کنند. مواد آلرژی‌زا در بزرگسالان می‌تواند شامل ماهی، نرم‌تنان صدف‌دار ،آجیل‌ها و بادام‌زمینی باشد.

بیشتر آلرژی‌ها در دوران کودکی و در دو سال اول زندگی خود را نشان می‌دهند. میزان پیشگیری از بروز آلرژی در سنین ۰-۱۷ سال در آمریکا به تدریج در حال افزایش است بدین صورت که این میزان در بین سال‌های ۱۹۹۷-۱۹۹۹، ۳.۴% که در بین سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۱۱ به ۵.۱ % افزایش یافت.

میکروب‌های روده، سلامتی، بیماری‌ها:

با در نظر گرفتن مساحتی به میزان ۲۰۰ الی ۲۵۰ متر مربع، مسیر معده‌ای-روده‌ای یا روده یکی از بزرگترین خط اتصال بین بدن انسان و محیط بیرون است. به‌طور میانگین در حدود ۶۰ تن ماده‌ی غذایی در طول مدت عمر یک فرد از این مسیر عبور می‌کند که این بدان معناست که با این راه هزاران میکروب می‎توانند سلامتی روده را تهدید کنند.

بیشتر از ۱۰۰۰ سال است که کلنی‌های متنوعی از باکتری‌ها در روده‌ی انسان زندگی کرده و فواید بسیاری در ارتباط پیچیده‌ی موجود در بین بدن و این میکروب‌ها رد و بدل شده است. در نتیجه این باکتری‌های روده نقش بسیار مهمی در سلامتی و بروز بیماری دارند به عنوان مثال این باکتری‌ها در هضم غذاها، ذخیره‌ی انرژی ، محافظت در برابر پاتوژن‌ها و کنترل سیستم ایمنی نقش قابل توجهی دارند.

ار بین رفتن تعادل و بالانس موجود در بدن می‌تواند برای باکتری‌ها مشکل زا بوده و در نتیجه باکتری‌های روده ناتوان از انجام وظایفی مانند محافظت از بدن در برابر پاتوژن‌ها مانده و فرد بیمار شود.

آلرژی

بدن شما دوستان زیادی در نواحی پایین دارد! باکتری‌های موجود در روده بدن شما را در برابر ویروس‌ها با اطلاع دادن وجود آن‌ها به سیستم ایمنی محافظت می‌کنند.

با توجه به پیشرفت علم و همینطور تکنولوژی، محققان ارتباط بیشتری بین این باکتری‌ها و سلامت انسان کشف کردند که نه تنها مربوط به روده است بلکه به بخش‌های دیگر بدن نیز می‌تواند مرتبط باشد.

به عنوان مثال می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • باکتری‌های روده می‌توانند در کبد نقش محافظتی در برابر سرطان را داشته باشند.
  • این باکتری‌ها بدن را در مقابل سپسیس محافظت می‌کنند.

باکتری‌های روده متاسفانه  به عنوان هدف در بیماری مالتیپل اسکلروزیس شناخته می‌شوند.

 آلرژی به شیر گاو و باکتری‌های روده:

سال‌ها قبل محققان متوجه شدند که باکتری‌های روده‌ی کودکان سالم با باکتری‌های روده‌ی کودکانی که به شیر گاو آلرژی داشتند متفاوت است. این یافته محققان را به بررسی رابطه‌ی موجود بین این تفاوت و بروز آلرژی بیشتر جلب کرد.

برای بررسی، محققان مدفوع ۸ کودک را تهیه کرده که ۴ نفر از آن‌ها دچار آلرژی به شیر گاو شده بودند. محققان باکتری‌های روده‌ی موجود در نمونه‌ها را استخراج کرده و به موش‌های فاقد باکتری تزریق کردند.

به موش‌های مورد آزمایش همان مواد غذایی که به کودکان داده شده بود ، تجویز شد. این برای این بود که محققان مطمئن شوند که همه‌ی باکتری‌ها( چه در بدن کودکان و چه در بدن موش‌ها) مواد غذایی را به میزان یکسان دریافت کرده‌ و درنتیجه به یک میزان رشد کنند.


مقاله‌ی مرتبط:

مکیدن پستانک فرزندتان احتمالا از دچار شدنش به آلرژی جلوگیری می‌کند

مصرف پروبیوتیک‌ و روغن ماهی در دوره بارداری بروز آلرژی در فرزند را کاهش می‌دهد

سندرم خستگی مزمن با باکتری‌های مختلف روده ارتباط دارد!


محققان متوجه شدند که موش‌هایی که باکتری‌های موجود در بدن کودکان مبتلا به آلرژی را دریافت کرده‌اند، بعد از خوردن شیر مبتلا به آنافیلاکسی و شرایط بسیار شدیدی و خطرناک شده که ناشی از آلرژی است. نتیجه‌ی جالب توجه این است که این اتفاق در موش‌هایی که فاقد هرگونه باکتری در روده‌ی خود بودند( گروه کنترل) نیز اتفاق افتاد.

گروهی از موش‌ها که باکتری‌ها را از بدن کودکان سالم دریافت کرده‌بودند، با خوردن شیر مشکلی برای آن‌ها پیش نیامد طوری که انگار بدن آن‌ها کاملا در برابر آلرژن‌های شیر مقاوم بود.

این نتایج منجر شد که محققان تفاوت‌های ژنتیکی موجود در این باکتری‌ها را در بین موش‌های بروز دهنده‌ی آلرژی و موش‌های فاقد این باکتری‌ها بررسی کنند.

محققان متوجه وجود نوعی باکتری خاص به نام آنااِروستیپس کاکائی ( Anaerostipes caccae) شدند. به نظر می‌رسد که وجود این باکتری در پیشگیری از بروز آلرژی بسیار مهم و حیاتی است.

یک نوع باکتری همراه با فواید زیاد:

باکتری کاکائی در خانواده‌ی کلاستر‌یدیاها قرار دارد. این باکتری می‌تواند نقش خیلی مهمی در پیشگیری از بروز آلرژی در برابر آجیل‌ها داشته باشد که تحقیقات دیگر نشان داده است که این محافظت قابل تعمیم به سایر مواد آلرژی‌زا نیز می‌تواند باشد.

باکتری کاکائی یک رشته‌ی کوتاه از اسید‌های چرب به نام بوتیرات می‌سازد. این اسید چرب به روده کمک می‌کند تا روده بتواند گروهی از باکتری‌های مفید را در خود جای دهد.

در نهایت این تحقیق نشان داد که می‌توان محصولات متابولیکی ساخته شده توسط این باکتری‌ها و میکروب‌های مفید از این قبیل را تبدیل به قرص کرده و به منظور پیشگیری از بروز آلرژی غذایی استفاده شود.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید