انتشار این مقاله


کودکان؛ آسم یا سرماخوردگی؟

چه تفاوتی میان سرماخوردگی معمولی و آسم وجود دارد؟ چرا داروهای آسم بزرگسالان در کودکان جواب نمی‌دهد؟

نشانه‌های سرماخوردگی را می‌شناسید؟ چه تفاوتی میان سرماخوردگی معمولی و آسم وجود دارد؟ چرا داروهای آسم بزرگسالان در کودکان جواب نمی‌دهد؟

برای خیلی از ماها، سرفه کردن در سرماخوردگی یکی از زجرآورترین نشانه‌ها است. این نشانه بیشتر از چیزی که ما انتظار داریم باقی می‌ماند.(مدت زمان میانگین سرفه کردن ۱۸ روز است!) ولی در نهایت این نشانه از بین می‌رود. در کودکان، سرفه کردن و خس خس کردن سینه مزمن همیشه به معنی سرماخوردگی ساده یا آلرژی نیست بلکه می‌تواند مربوط به یک پروتئین خاص نیز باشد.

ابتدا در مورد داستان متوجه شدن این پروتئین می‌پردازیم؛ محققین نمی‌‎فهمیدند که چرا کودکانی که با ویروس syncytial تنفسی(RSV) آلوده شده‌اند، علائم سرفه و خس خس مرتبط با آسم را شنان می‌دهند. این در حالی است که داروهایی که برای آسم بزرگسالان نیز تجویز می‌شود هم تاثیری در کودکان ندارد. RSV ویروسی رایج است که می‌تواند علائمی مانند سرماخوردگی متوسطی را از خود بروز بدهد.

در نهایت مشخص شد که یک پروتئین خاص پشت این درمان نشدن کودکان وجود دارد. در تحقیقی که در اکتبر سال ۲۰۱۷ در مجله آلرژی و ایمونولوژی چاپ شدن، بیان کرد که پروتئین TRPV1 در این کودکان موجب این اختلاف شده است؛ این پروتئین بر روی سطح سلول‌های آلوده شده به ویروس RSV بیان می‌شود و نقش گیرندگی دارد، اما در بزرگسالان این پروتئین یا بیان نمی‌شود یا به مقدار کمی تولید می‌شود.

این مسئله زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم همین پروتئین TRPV1 عامل تمام بدبختی‌هایی است که زمانی که سرما می‌خوریم؛ مانند سرفه کردن، باریک شدن مجاری تنفسی، خلط و موکوس و همین‌طور ریفلاکس.

فهمیدن این مسئله که فعال شدن TRPV1 به معنی واکنش‌های آلرژیک نیست، دروازه برای پیدا کردن درمان و داروهایی است که بتوانیم کودکان مبتلا به این ویروس که علائمی مانند آسم دارند را درمان کنیم.

نتایج این مطالعه زمانی ارزش زیادی پیدا می‌کند که به اعلامیه‌ای که اخیرا سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) توجه کنیم که در آن بیان می‌کند که استفاده از داروهای استروئیدی و مخدر در کودکان در موارد سرفه، مزایایش خیلی کمتر از مضرات این داروها است.

جالب است که بدانید

بسیاری از درمان‌هایی که برای سرفه انجام می‌شود، در واقع واکنش بدن که سرفه کردن است را تنها از بین می‌برد و عامل اصلی( بیماری) را از بین نمی‌برد؛ این داروها واکنش‌های بدن در قبال بیماری را سرکوب می‌کنند تا شما از این واکنش‌های آزرده نشوید! اگر بتوانیم راه درمان یا دارویی پیدا کنیم که بتواند عامل اصلی بیماری را از بین ببرد می‌توانیم به صورت ریشه‌ای این نشانه را از بین ببریم و مدت زمان ۱۸ روزه را کوتاه‌تر بکنیم.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید