انتشار این مقاله


اهمیت قدردانی کردن در کودکان!

قدردانی کردن یک پیش نیاز برای خوشبختی واقعی است. اگر شما می خواهید به افزایش شادی کودکتان کمک کنید، پس قدردانی کردن باید جزو آموزش های خانواده‌ی شما باشد. البته صحبت ما صرفا بر سر گفتن عبارت “متشکرم” نیست، اما حتما این عبارت کمک کننده است. در واقع هدف ما ایجاد احساس سپاسگزاری در یک خانواده، […]

قدردانی کردن یک پیش نیاز برای خوشبختی واقعی است. اگر شما می خواهید به افزایش شادی کودکتان کمک کنید، پس قدردانی کردن باید جزو آموزش های خانواده‌ی شما باشد.

البته صحبت ما صرفا بر سر گفتن عبارت “متشکرم” نیست، اما حتما این عبارت کمک کننده است.

در واقع هدف ما ایجاد احساس سپاسگزاری در یک خانواده، چه در مقابل اتفاقات خوشحال کننده‌ی بزرگ و چه مسائل کوچک است.

چگونه به رشد حس قدردانی کمک کنیم؟

فراموش نکنید قدردانی به سادگی کلمات نیست. ما به همه عبارت “متشکرم” را میگوییم؛ اما آیا میتوانید آخرین باری را به یاد بیاورید که از فرط خوشحالی و سپاسگزاری، اشک از چشمانتان جاری شده؟

در اینجا ۳ راهکار ساده برای تقویت احساس شکرگزاری به شما پیشنهاد شده است:

۱. رز و خار!

شما میتوانید هنگام شام خوردن، با این پرسش بحث را آغاز کنید: “گل رز” امروزت چیست؟ (بهترین بخش از روز) و “خار” امروز تو چیست؟ (اتفاقی در آن روز که چالش برانگیز بوده است)

 این تمرین بسیار ساده است و میتواند کودکان را به حرف زدن ترغیب کند. همچنین میتواند شما را تا حدودی از اتفاقات رخ داده در مدرسه آگاه کند. ما پیشنهاد میکنیم که تأکیدتان بر گل های رز بیشتر و فقط ۱ خار در روز باشد.

“وقتی که من ۱۰ ساله بودم، از دوستم پرسیدم که ۳ گل رز آن روزش را نام ببرد. او گفت: بازی کردن در بیرون از خانه، تمام شدن مدرسه، و داشتن یک دوست مثل من! “

کودکان با این روش می توانند یاد بگیرند که بر روی قسمت های مثبت زندگی‌شان (افراد، اشیاء، و لحظات) تمرکز کنند و تاحدودی به داشتن روحیه‌ی سپاسگزار هدایت شوند.

۲. فیلم قدردانی!

از تکنولوژی به عنوان ابزاری برای رشد احساس قدردانی در کودکان استفاده کنید. این کار می تواند بسیار موثر و سرگرم کننده و البته بسیار ساده باشد.

میتوانید به مدت ۵ دقیقه به تماشای فیلم کوتاه Gratitude که توسط Louis Schwartzberg و فرزندانش تهیه شده، نگاه کنید و ببینید که چطور فکر می کنند. یا شاید یک ایده خلاقانه تر! فیلم  Gratitude (=قدردانی) را با اعضای خانواده خود بسازید!

۳. پروژه‌ها

درگیر کردن مستقیم کودکان برای کمک به افراد دیگر می تواند به تقویت قدردانی آنها کمک کند.

کارهایی از قبیل آوردن قوطی سوپ به یک آشپزخانه سوپ، اهدای اسباب بازی های قدیمی به کودکان نیازمند، توزیع ساندویچ به بی خانمان های محلی _البته همراه با شما_ و اینگونه تجربه‌های مستقیم کمک کردن به دیگران، به آنها یاد میدهد تا ببینند که چه نعمت‌هایی در دست دارند و باید شکرگزار باشند.

آنچه که برای ما مورد اطمینان است؛ اینست که پرورش دادن احساس قدردانی و سپاسگزاری در کودکان، به شاد زیستن آنها کمک میکند.

دقیقا شبیه به یک عضله پرورش یافته در یک باشگاه ورزشی، احساس قدردانی تنها به طور منظم و تناوبی رشد میکند. بنابراین پیشنهاد ما این است از این کار لذت ببرید.

فاطمه جوادی فريد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید