انتشار این مقاله


هیپوگلیسمی (پایین بودن میزان گلوکز خون)

هیپوگلیسمی چیست؟ هیپوگلیسمی یا پایین بودن سطح قند خون، زمانی رخ می‌دهد که میزان گلوکز خون به پایین تر از حد نرمال برسد. این مقدار برای افراد مبتلا به دیابت برابر با کمتر از ۷۰ میلی گرم بر دسی لیتر می‌باشد. این مقدار بسته به افراد می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل بهتر است شخص […]

هیپوگلیسمی چیست؟

هیپوگلیسمی یا پایین بودن سطح قند خون، زمانی رخ می‌دهد که میزان گلوکز خون به پایین تر از حد نرمال برسد. این مقدار برای افراد مبتلا به دیابت برابر با کمتر از ۷۰ میلی گرم بر دسی لیتر می‌باشد. این مقدار بسته به افراد می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل بهتر است شخص با پزشک خود در این زمینه صحبت نماید.

علائم هیپوگلیسمی شامل چه مواردی می شود؟

علائم هیپوگلیسمی معمولا به سرعت بروز می‌کنند و می‌توانند بسته به افراد مختلف، متفاوت باشند. علائم هیپوگلیسمی خفیف شامل گرسنگی، رنگ پریدگی، خستگی و خواب آلودگی و عرق کردن شدید است. گاهی نیز افراد علائمی احساس نمی‌کنند.

درمقابل، هیپوگلیسمی شدید شامل کواردی ایت که افت قند خون فرد به قدری زیاد باشد که نتواند کارهای خود را انجام دهد و به کمک شخص دیگری نیاز داشته باشد. هیپوگلیسمی شدید خطرناک بوده و نیاز به درمان فوری دارد و احتمال آن در افراد مبتلا به دیابت نوع اول بیشتر است.

برخی از علائم هیپوگلیسمی هنگام خواب شامل موارد زیر می‌باشند:

  • گریه بلند یا دیدن کابوس در حین خواب
  • عرق شدید به حدی که لباس هایتان خیس شوند
  • احساس خستگی و منگی پس از بیدار شدن از خواب

علت وقوع هیپوگلیسمی در افراد مبتلا به دیابت چیست؟

علت هیپوگلیسمی می‌تواند مربوط به عوارض جانبی انسولین یا سایر داروهای دیبات که موجب افزایش ساخت انسولین در بدن می‌شوند، باشد. سولفونیلورئا ها و مگلیتینید ها که از جمله قرص های درمانی دیابت هستند می‌توانند موجب ایجاد شرایط هیپوگلیسمی شوند.

سایر داروهای مصرف شده هنگام دیابت، اگرچه به تنهایی موجب بروز هیپوگلیسمی نشوند، درصورت مصرف با این دارو ها احتمال آن را بالا می‌برند.

همچنین درصورت متناسب نبودن داروهای مصرفی افراد دیابتی با رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی آنان، وجود برخی عوامل می‌تواند موجب هیپوگلیسمی شود:

  • عدم مصرف کربوهیدرات ها به مقدار کافی
  • حذف یا به تاخیر انداختن یکی از وعده های غذایی
  • افزایش فعالیت فیزیکی
  • مصرف الکل بالا بدون مصرف کافی غذا
  • بیماری

چگونه می‌توان هیپوگلیسمی را درمان کرد؟

اگر احساس میکنید که یک یا چند مود از علائم هیپوگلیسمی در شما بروز کرده، قند خون خود را بررسی کنید. اگر مقدار آن کمتر از حد نرمال بود، مقدار ۱۵ گرم کربوهیدرات مصرف کنید. به طور مثال:

  • نصف لیوان آب میوه به شرطی که بدون قند یا رژیمی نباشد.
  • نصف قوطی نوشابه به شرطی که بدون قند یا رژیمی نباشد.
  • یک قاشق شکر، عسل یا شربت ذرت

سپس به مدت ۱۵ دقیقه صبر کرده و دوباره مقدار قندخون خود را بررسی کنید.چنانچه همچنان پایین بود، ۱۵ گرم کربوهیدرات دیگر مصرف کرده و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه دوباره به بررسی قندخون خود بپردازید و این چرخه را به قدری تکرار کنید تا میزان گلوکز خونتان به حد نرمال برسد.

درصورتی که فاصله ی زمانی شما با وعده ی غذایی بعدی بیش از یک ساعت باشد، غذایی سبک نیز مصرف کنید تا میزان قند خونتان را در حد طبیعی حفظ کند.

نکته: بیماران کلیوی نباید برای تامین ۱۵ گرم کربوهیدرات خود از آب پرتقال استفاده کنند. زیرا دارای مقادیر بالایی از پتاسیم می‌باشد. آب سیب یا انگور می‌توانند جایگزین های خوبی برای آب پرتقال به حساب بیایند.

برای درمان شرایط حاد هیپوگلیسمی بهتر است با پزشک معالج خود صحبت کنید تا بهترین راهکار برای شما انتخاب شود.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید