انتشار این مقاله


آسپرین؛ داروی جدید پیشگیری از سرطان؟!

تحقیقات جدید نشان می‌دهند مصرف دوزهای پایین آسپرین می‌تواند به جلوگیری از شکل‌گیری سلول‌های سرطانی بیانجامد. بنابر گزارش سازمان سلامت جهانی، سرطان یکی از دلایل عمدهی مرگ و میر در سراسر دنیاست؛ درسال ۲۰۱۲، آمار قربانیان این بیماری نزدیک به عدد ۹ میلیون نفر گزارش شده‌است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که میزان کم آسپرین می‌تواند […]

تحقیقات جدید نشان می‌دهند مصرف دوزهای پایین آسپرین می‌تواند به جلوگیری از شکل‌گیری سلول‌های سرطانی بیانجامد.

بنابر گزارش سازمان سلامت جهانی، سرطان یکی از دلایل عمدهی مرگ و میر در سراسر دنیاست؛ درسال ۲۰۱۲، آمار قربانیان این بیماری نزدیک به عدد ۹ میلیون نفر گزارش شده‌است.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که میزان کم آسپرین می‌تواند سبب پیشگیری اولیه از سرطان شود. در سپتامبر ۲۰۱۵، مشخص شد استفاده‌ی روزانه  از مقادیر کم این ماده به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان کولورکتال می‌انجامد اما این پژوهش، نحوه‌ی اثر این ماده بر شکل‌گیری سلول‌های سرطانی و متاستاز آن به سایر نواحی را توجیه می‌کند و توسط دانشمندان دانشگاه و مرکز سلامت Oregon انجام شده‌است. نتایج آن نیز در مجله‌ی AJP-Cell Physiology منتشر شده‌است.

دکتر اوون مک‌کارتی (Owen McCarty)، پروفسور یخش مهندسی بیومدیکال در این مرکز اذعان دارد که فواید آسپرین ممکن است به علت تأثیر آن روی سلول‌های خونی با نام پلاکت باشد؛ نه اثر مستقیم آن روی سلول‌های تومور.
پلاکت‌ها سلول‌های کوچکی هستند که در لخته‌سازی خون شرکت می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد که پلاکت‌ها می‌توانند سبب افزایش پروتئینی با نام c-MYC شوند که به حمایت از سلول‌های سرطانی و گسترش آن‌ها کمک می‌کند. در بدن افراد مبتلا به سرطان، میزان این انکوپروتئین افزایش می‌یابد.
قسمت عمده‌ی این تحقیق به بررسی نقش آسپرین بر کاهش توانایی پلاکت‌ها در افزایش سطح انکوپروتئین c-MYC اختصاص دارد.

پروفسور اوون مک‌کارتی اشاره دارد:

هنگامی که سلول‌های سرطانی از خون عبور می‌کنند، با پلاکت‌ها مواجه می‌شوند که سبب افزایش طول عمر سلول سرطانی از طریق فعالسازی فاکتورهایی نظیر c-MYC می‌شود. درمان با آسپرین سبب می‌شود سیگنال‌هایی که بین این دو دسته از سلول‌ها مبادله می‌شوند کاهش یافته و به‌طور مستقیم، سبب کاهش رشد سلول‌های سرطانی شود.

این نخستین باری است که تحقیقات توانایی پلاکت در تنظیم بیان ژن پروتئین c-MYC در سلول‌های سرطانی را نشان می‌دهند.
هم‌چنین، اثری که دوز‌های بالای این ماده ایجاد می‌کنند تفاوتی با دوزهای پایین آن ندارد بنابراین برای کاهش عوارض جانبی، استفاده از دوزهای پایین ارجحیت دارد.

پژوهشگران هم‌چنین اشاره دارند از آن‌جایی که تأثیرات پلاکت‌ها بر سلول‌هالی سرطانی در مراحل اولیه‌ی بیماری بیشتر است، استفاده از دوزهای ضدسرطان آسپرین در ابتدای بیماری، می‌تواند جان بسیاری از افراد را نجات دهد.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید