انتشار این مقاله


علل و درمان بوی بد دهان!

تنفس بدبو یکی از قوی‌ترین راه‌های ایجاد تأثیر بد در دیدار اول است. اما خبر خوش‌حال کننده وجود راه‌هایی آسان برای درمان و جلوگیری از تنفس بد بو است. با دکتر مجازی همراه باشید. در اغلب مواقع، بوی بد ناشی از تولید گاز‌های بدبو توسط باکتری‌ها است. این باکتری‌ها ممکن است در دهان بر روی […]

تنفس بدبو یکی از قوی‌ترین راه‌های ایجاد تأثیر بد در دیدار اول است. اما خبر خوش‌حال کننده وجود راه‌هایی آسان برای درمان و جلوگیری از تنفس بد بو است. با دکتر مجازی همراه باشید.

در اغلب مواقع، بوی بد ناشی از تولید گاز‌های بدبو توسط باکتری‌ها است. این باکتری‌ها ممکن است در دهان بر روی لثه‌ها، دندان‌ها ویا زبان باشند. همچنین وجود باکتری در مری نیز ممکن است موجب بوی بد هنگام تنفس گردد. بیشتر گاز‌های تولید شده شامل سولفور هستند.

یکی از اولین راه‌های درمان بوی بد دهان، شستشوی منظم دندان‌ها و استفاده از نخ دندان می‌باشد. همچنین شستشوی زبان نیز کمک بسزایی در پاک‌کردن باکتری‌های سطح آن خواهد کرد. اما به‌غیر از علت عمومی این موضوع می‌توان به موارد دیگری نیز به منظور درمان بوی بد هنگام تنفس اشاره کرد:

به دندان‌پزشک مراجعه کنید!

در صورت مواجهه با بوی بدن دهان، مراجعه به دندان‌پزشک ایده‌ی مناسبی به‌نظر می‌رسد، برخی از انواع باکتری‌ها بر روی مینای دندان‌تان قرار گرفته و از مواد غذایی باقی‌مانده روی آن استفاده می‌نمایند. عدم شستشوی صحیح و رعایت بهداشت دهانی، موجب تشکیل پوشش‌هایی بر روی باکتری‌ها شده که پاک‌سازی آن‌ها را با مشکل مواجه می‌سازد. این موارد نیاز است تا به‌وسیله دندان‌پزشک تحت عنوان فرآیندی به‌نام جرم‌گیری اصلاح شود.

همچنین لازم به ذکر است، پلاک‌های شکل گرفته روی دندان، علاوه بر تولید بوی بد، توانایی تخریب مینا و ایجاد حفره‌ در دندان را خواهند داشت.

بینی خود را چک کنید!

یکی دیگر از دلایل بوی بد هنگام تنفس، ترشحات بو‌دار بینی می‌باشد. عفونت‌های سینوسی ویا حضور باکتری در حفره بینی یکی از عوامل مهم در تنفس بد بو هستند.

9111379_origسنگ‌های لوزه

لوزه‌ها به عنوان توده‌های لنفاوی فشرده در حلق بوده و وظیفه‌ی اصلی آن‌ها دفاع از بدن در برابر عوامل عفونی در ورودی‌های حساس حلق می‌باشد. اطراف این بافت‌ها و درون‌ آن‌ها ممکن است آلوده به باکتری‌ها و بقایای آن‌ها بوده و سبب ایجاد بوی ناخوش‌آیند گردد. در صورتی که مقادیر زیادی باکتری در این بافت‌ها تجمع یابد، ممکن است سنگ‌های لوزوی شکل گرفته و تولید بوی بد نمایند.

سنگ‌های لوزوی با استفاده از دستگاه Waterpik قابلیت برداشته‌شدن دارند. این دستگاه با استفاده از آب پرفشار این مناطق را پاک‌سازی می‌کند. در صورت وخامت شرایط برداشت لوزه در دستور کار قرار می‌گیرد. در واقع علت برداشت لوزه‌ها در برخی شرایط، بوی بد هنگام تنفس می‌باشد!

رژیم غذایی خود را کنترل کنید!

مواد غذایی خاصی از جمله سیر ویا پیاز قابلیت ایجاد بوی بد هنگام تنفس را دارند. اما موضوع تنها به باقی‌مانده بخشی از این مواد در حفره دهانی محدود نمی‌شود؛ متابولیسم سیر موجب تولید مواد شیمیایی خاصی شده و این مواد همراه با گردش خون به حرکت در آمده و توسط ریه‌ها دفع می‌گردند. برخی از این مواد بری ناخوش‌آیندی داشته و تنفس بد‌بو را موجب می‌گردند. در این موارد تنفس حقیقی شما ونه دهان شماست که علت بوی ایجاد شده است؛ لذا تقریباً هیچ‌راهی برای جلوگیری از بوی ایجاد شده بجز استفاده از ماسک وجود نخواهد داشت!

معده خود را ارزیابی کنید!

در صورتی که هیچ‌یک از موارد ذکر شده عامل بوی بد هنگام تنفس‌تان نیستند، ویا بوی بد برایتان به معضلی مزمن تبدیل شده است، مراجعه به پزشک گوارش ایده‌ی مناسبی خواهد بود.در این موارد مشکلات معدی یکی از شایع‌ترین عوامل بوده و نیاز به بررسی و ریشه‌یابی خواهند داشت. علل متعددی می‌توانند مسبب بوی بد باشند، از جمله این موارد می‌توان به رفلاکس معدی، که در آن محتویات معده از مری بالا می‌آیند و عارضه‌های مرتبط با مری از جمله آشالازی اشاره نمود. به‌منظور درمان این بیماری‌ها می‌توان از دارو‌های ضداسید ویا جراحی ناهنجاری‌های آناتومیک دستگاه گوارش اشاره نمود.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید