انتشار این مقاله


با مسواک زدن زبانتان از پنج مسئله ناخوشایند جلوگیری کنید

شما ممکن است دندان‌هایتان را بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و همیشه قبل از خوابیدن، از نخ دندان استفاده کنید؛ اما اگر روزانه چند دقیقه برای شستن زبانتان وقت نگذارید، بهداشت دهان و دندان شما کاملا رعایت نخواهد شد. Vera W.L. Tang استادیار گروه پرودنتولوژی در دانشگاه نیویورک می‌گوید: بیش از ۷۰۰ گونه […]

شما ممکن است دندان‌هایتان را بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و همیشه قبل از خوابیدن، از نخ دندان استفاده کنید؛ اما اگر روزانه چند دقیقه برای شستن زبانتان وقت نگذارید، بهداشت دهان و دندان شما کاملا رعایت نخواهد شد.

Vera W.L. Tang استادیار گروه پرودنتولوژی در دانشگاه نیویورک می‌گوید:

بیش از ۷۰۰ گونه باکتری مختلف در دهان شما زندگی می‌کنند. همه این میکروب‌ها لزوما مضر نیستند اما هنگامی که یکی از میکروب‌های مضر، شروع به تکثیر در اطراف پاپیلا یا شیارهای زبان کند، می‌تواند آسیب‌های بزرگی ایجاد کند.

Barbara L. McClatchie عضو آکادمی خوراکی سیستمیک و دندان پزشکی درکمبلوس اوهایو، می‌گوید:

زبانتان را به عنوان یک اسفنج پر از باکتری در نظر بگیرید که باکتری‌های مضر را در سراسر دهانتان پخش می‌کنند و درنهایت بیماری و مشکل ایجاد می‌کنند.

در اینجا منظور از مشکل چیست؟ این مشکلات از مسائل ناراحت کننده و خجالت آور تا مسائل بالقوه و حیاتی را شامل می‌شود.

بوی بد دهان

بوی بد دهان اولین مشکلی است با نشستن زبانتان با آن مواجه خواهید شد.

چرا دهانتان بوی بدی خواهد داد؟ باکتری‌ها در زبانتان لانه می‌کنند و در آن جا شروع به رشد بیش از حد کرده و یک صد بدبو را در مقابل عبور هوا تشکیل می‌دهند، پس اگر می‌خواهید این سد را از بین ببرید باید زبانتان را به طور مرتب بشویید.

پوشیده شدن جوانه‌های چشایی

اگر زبانتان را نشویید یک پوشش ضخیم و زننده از باکتری، ذرات غذا و سلول‌های مرده، به نام بیوفیلم جوانه‌های چشاییتان را می‌پوشانند و در نتیجه حس چشاییتان ضعیف‌تر می‌شود. پس برای خلاص شدن از شر بیوفیلمو فعالیت بیشتر جوانه‌های چشایی بهتر است زبانتان را بشویید.

سیاه شدن زبان

این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که ذرات پس‌مانده غذا ونوشیدنی‌ها در زبان تجمع یافته و رنگ قهوه‌ای تیره‌ای ایجاد می‌کنند و نتیجه آن ایجاد ظاهری خزدار تیره در زبان است. زمانی شروع به شستن زبانتان می‌کنید این وضعیت ناپسند از بین خواهد رفت.

عفونت مخمر

این نوع عفونت که به عنوان برفک دهان شناخته شده‌است، زمانی ایجاد می‌شود که باکتری‌‌ها بیش از حد در دهانتان رشد کنند و لکه سفید رنگی در دهانتان ایجاد کنند، داروهای ضد قارچ این عفونت را درمان خواهند کرد و شستن زبان به جلوگیری از بازگشت این عفونت کمک می‌کنند.

بیماری پریودنتال

 تجمع باکتری‌ها در دهان می‌تواند به دندان‌ها نیز منتشر شود وباعث قرمزی و التهاب لثه شود، اگر التهاب لثه درمان نشود این التهاب به دندان‌ها منتقل خواهدشد و حتی ممکن است باعث افتادن دندان شود؛ اما مسئله‌ای که بیشتر نگران‌کننده است تاثیر افزایش التهاب‌های مزمن پریودنتین بر حمل قلبی، سکته مغزی و سقط جنین است.

روش صحیح شستن زبان

مسواک را به ارامی از عقب زبان به سمت جلوی آن بکشیدو سپس مسواک را به طرفین زبانتان بکشید. استفاده از خمیر دندان ضروری ندارد اما می‌تواند احساس راحتی بیشتری بعد از شستن زبانتان برایتان ایجاد کند.

احتمالا تا کنون اسم مسواک زبان شوی را شنیده‌اید؛ ابزاری که به طور اختصاصی برای حذف باکتری‌ها، ذرات غذا و… از زبانتان طراحی شده است. اگر چه استفاده از این ابزار مفید است اما برای شروع شستن زبانتان استفاده از یک مسواک تقریبا قدمی که روزانه از آن استفاده می‌کنید کافی است.

 

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید