انتشار این مقاله


علت بوی بد بدن با وجود رعایت بهداشت چیست؟

نیازی به خجالت نیست! ممکن است شما فردی کاملاً بهداشتی بوده اما باز هم بوی ناخوش‌آیندی از خود متساعد کنید؛ در اینجا باید باکتری‌ها مورد سرزنش واقع شوند. با ما همراه باشید. ماجرا از غدد عرق آغاز می‌گردد؛ این عدد لوله‌های مارپیجی هستند که در پستان‌داران مایعاتی با منشأ خونی را به لایه‌های درم پوست […]

نیازی به خجالت نیست! ممکن است شما فردی کاملاً بهداشتی بوده اما باز هم بوی ناخوش‌آیندی از خود متساعد کنید؛ در اینجا باید باکتری‌ها مورد سرزنش واقع شوند. با ما همراه باشید.

ماجرا از غدد عرق آغاز می‌گردد؛ این عدد لوله‌های مارپیجی هستند که در پستان‌داران مایعاتی با منشأ خونی را به لایه‌های درم پوست ترشح می‌کنند. غدد عرق آپوکراین در نقاطی از بدن انسان از جمله پوست جمجمه، نوک پستان، اندام‌های تناسلی و زیر بغل یافت می‌گردد.

ترشحات این عدد مایعات ویکوزی بوده و موجب جلب و تجمع باکتری‌ها می‌گردد. لازم به ذکر است ترشحات اصلی عرق توسط غدد اکراین، که در تمامی نواحی بدن حضور دارند، تولید می‌گردد. باکتری‌ها با شکستن ترکیبات زاید و متابولسیم آن‌ها موجب تولید بوی بدی می‌گردند.

ترشح مواد توسط غدد عرق ممکن است حاوی سیگنال‌هایی برای برقراری ارتباط با سایر اعضای گونه باشد. این‌گونه پیام‌رسانی در بسیاری از پستانداران به اثبات رسیده است. این مواد تحت عنوان فرومون‌ها شناخته می‌شوند. تأثیرات مواد مترشحه توسط غدد عرقی در انسان مورد تردید دانشمندان است. با این وجود برخی از اثرات این‌گونه پیام‌رسانی به‌خصوص در زنان مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته‌است. این پیام‌رسانی‌ها شامل هماهنگی میان دوره‌های قاعدگی در زنان بوده است.

در مثالی دیگر، پژوهشگران در سال ۲۰۰۷ موفق به کشف ماده‌ای شیمیایی در ترشحات عدد عرقی مردان شدند که هنگام استنشاق توسط زن، موجب تغییر در سطح هورمون کورتیزول می‌گشت. کورتیزول مرتبط با پدیده استرس می‌باشد. نتایح این تحقیقات در ژورنال NeuroScience به چاپ رسیده است.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید