انتشار این مقاله


فولیک‌اسید؛ مکمل ضروری برای زنان جوان

آنتی‌اکسیدان، مولتی‌ویتامین، پروبیوتیک یا ویتامین C معروف! حقیقت این است که بیشتر مکمل‌ها و ویتامین‌ها در قفسه‌های داروخانه‌ها استفاده‌ی خاصی ندارند و حتی می‌توانند برای سلامتی خطرناک هم باشند. ولی استثنایی در این بین دیده می‌شود؛ مخصوصاً برای زنانی که در مرحله‌ای از زندگی‌شان قصد دارند فرزنددار شود. فولیک‌اسید یکی از معدود مکمل‌هایی است که […]

آنتی‌اکسیدان، مولتی‌ویتامین، پروبیوتیک یا ویتامین C معروف! حقیقت این است که بیشتر مکمل‌ها و ویتامین‌ها در قفسه‌های داروخانه‌ها استفاده‌ی خاصی ندارند و حتی می‌توانند برای سلامتی خطرناک هم باشند.

ولی استثنایی در این بین دیده می‌شود؛ مخصوصاً برای زنانی که در مرحله‌ای از زندگی‌شان قصد دارند فرزنددار شود. فولیک‌اسید یکی از معدود مکمل‌هایی است که پشتوانه‌ی علمی قوی‌ای دارد.

این مکمل از آن لحاظ دارای اهمیت می‌باشد که بیشتر زنان میزان نیاز خود را به فولات (نوعی ویتامین B) دریافت نمی‌کنند. عدم دریافت این ماده از رژیم غذایی استفاده از مکمل آن را پراهمیت جلوه می‌دهد.

دریافت فولات به میزان کافی می‌تواند از رخ دادن بسیاری از نقص‌های مادرزادی جلوگیری نماید. نواقص لوله‌ی عصبی که به طور جدی می‌تواند رشد مغز، جمجمه و نخاع را تغییر داده و موجب معلولیت یا مرگ شود.

زنانی که سابقه‌ی چنین نواقصی را در لوله‌ی عصبی دارند، با احتمال بیشتری در دوران بارداری تحت تأثیر قرار می‌گیرند. با این حال بیشتر موارد در غیاب هرگونه سابقه‌ی شخصی یا خانوادگی رخ می‌دهد.

پیشنهاد رسمی باری هر زنی که ظرفیت حاملگی را دارد این است که روزی ۰.۴ تا ۰.۸ میلی‌گرم از فولیک‌اسید استفاده نماید. پیشنهاد مصرف آن برای زنانی که هنوز باردار نشده‌اند با توجه به بالا بودن نقص این ماده در نوزادان منطقی جلوه می‌کند.

این گزارش توصیه‌ی سال ۲۰۰۹ خود را مجدداً تکرار می‌کند. این توصیه بر مبنای متاآنالیزهای انجام گرفته روی تأثیر استفاده از مکمل فولیک ‌اسید بر جلوگیری از نواقص مادرزادی می‌باشد که با مطالعات اخیر نیز ترکیب شده است.

این تحقیقات که به مدت بیش از سه دهه روی صدها و هزاران فرد انجام گرفته است فوائد این مکمل را اثبات کرده و بر بی‌خطر بودن آن تأکید می‌نماید؛ حتی می‌شود با اطمینان بیشتری از ویتامین D درباره‌ی مکمل‌های این ویتامین صحبت کرد.

برای مثال در یکی از تحقیقات معلوم شد که در بین ۳۰۵۶ زن که از مکمل‌های فولیک‌اسید استفاده می‌کردند فقط یک فرد دچار نقص در لوله‌ی عصبی شده است درحالی که این آمار بین همین تعداد از زنانی که از این مکمل استفاده نمی‌کرده‌اند ۹ نفر می‌باشد.

مطالعه‌ای دیگر در مجارستان روی ۵۴۵۳ زن بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۲ نیز روی این واقعیت تأکید می‌کند به طوری که بین این افراد در طول این سال‌ها با استفاده از مکمل هیچگونه نقص عصبی‌ای مشاهده نشده ولی در بین گروه کنترل ۶ مورد نقص مادرزادی دیده می‌شود.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید