انتشار این مقاله


سندرم پاهای بی‌قرار می‌تواند خطر مرگ و میر قلبی عروقی را افزایش دهد

سندرم پاهای بی‌قرار می‌تواند خطر مرگ‌ومیر مربوط به قلب را به ویژه در میان زن‌های مسن افزایش دهد.

مطالعات جدید منتشر شده در ژورنال Neurology، نشان می‌دهد که اختلال در خواب و اعصاب حسی‌حرکتی به نام سندرم پاهای بی‌قرار (Restless Legs Syndrome, RLS) می‌تواند خطر مرگ‌ومیر مربوط به قلب را به ویژه در میان زنان مسن افزایش دهد.

سندرم پاهای بی‌قرار (RLS) که نوعی اختلال خواب و اعصاب حسی است، ۴ تا ۲۹ درصد از بزرگسالان آمریکای شمالی و اروپای غربی را تحت تأثیر قرار داده است. در ایالات متحده بین ۵ تا ۱۵ درصد جمعیت، تمام عمر با شرایطی زندگی می‌کنند که در حال حاضر هیچ درمانی ندارد. این بیماری زنان و بزرگسالان سال‌خورده را نسبت به بقیه‌ی جمعیت، بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تحقیق جدیدی، به رهبری Xiang Gao، استادیار علوم تغذیه‌ی دانشگاه پنسیلوانیا، درباره‌ی ارتباط بین سندرم پای بیقرار و میزان مرگ‌ومیر مربوط به بیماری قلبی‌عروقی در بین زنان انجام می‌شود. بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی مرگ‌ومیر در میان مردان و زنان می‌باشد که ۱ مورد از هر ۴ مورد مرگ را در ایلات متحده شامل می‌شود.


مقالۀ مرتبط: سندروم پای بی‌قرار


زنان مبتلا به این سندرم ۴۳ درصد بیشتر در معرض خطر هستند

Gao و همکارانش، اطلاعات مربوط به ۵۷,۴۱۷ زن که از مطالعات سلامت پرستاران، یک مطالعه‌ی آینده‌نگر سلامت زنان، در دسترس بود؛ مورد بررسی قرار دادند. زنان به طور میانگین ۶۷ ساله بوده و در ابتدای مطالعات مبتلا به سرطان، نارسایی کلیه و یا بیماری‌های قلبی عروقی نبودند. آن‌ها به مدت ۱۰ سال به صورت بالینی زیر نظر قرار گرفتند. در این مدت، هر ۲ سال یک بار زنان پرسش‌نامه‌هایی را در مورد سندرم پای بیقرار، دیگر شرایط پزشکی و عوامل سبک زندگی پاسخ می‌دادند.

در طول این دوره‌ی بررسی، ۶,۴۴۸ مرگ ثبت شد. تیم مدل کاکس (Cox proportional hazards model) را به منظور محاسبه‌ی خطر مرگ مرتبط با قلب در هنگام تنظیم سن، بیماری مزمن و سایر عوامل که می‌تواند بر نتایج تأثیر بگذارد، اعمال کرد.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که زنان مبتلا به سندرم پای بیقرار دارای بیشترین خطر مرگ‌ومیر مرتبط با بیماری‌های قلبی‌عروقی هستند. مخصوصاً، طی دوره‌ی ۱۰ ساله، زنان مبتلا به این سندرم حدود ۴۳٪ بیشتر از افراد مبتلا به بیماری قلبی جان خود را از دست دادند. علاوه بر این، هر چه زنان برای مدت بیشتری مبتلا به RLS باشند، خطر مرگ مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی برای آن‌ها بیشتر می‌باشد.


مقالۀ مرتبط: مادران نوجوان در معرض خطر بیماری قلبی-عروقی هستند


هیچ ارتباطی بین سندرم پای بیقرار و مرگ‌ومیر ناشی از دیگر شرایط مثل سرطان پیدا نشده است. نویسندگان نتیجه‌گیری کردند:

زنان مبتلا به سندرم پای بیقرار میزان مرگ‌ومیر مربوط به بیماری‌های قلبی بالاتری دارند که ممکن است به طور کامل توسط اختلالات مشترک RLS توضیح داده شود.

ریسک مستقل از بیماری‌های مشترک

طبق توضیحات محققان، افرادی که با این سندرم زندگی می‌کنند؛ معمولاً در معرض شرایط دیگری مانند چاقی و فشار خون بالا هستند که هر دو از عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی می‌باشند. بنابراین برای از بین بردن این احتمال که این شرایط مشترک ممکن است مسئول مرگ‌ومیر بیماران قلبی عروقی باشد، Gao و تیمش زنان دارای این شرایط را از مطالعات خارج کردند. این موضوع باعث شد اثرات آماری RLS بر مرگ مربوط به قلب حتی قوی‌تر شود.

Gao می‌گوید:

افراد مبتلا به RLS در معرض خطر بیشتری برای CVD و دیگر شرایط مزمن قرار دارند، اما در مطالعات پیشینِ مربوط به مرگ‌ومیر همه‌ی موارد در افراد مبتلا به RLS، نتایج غیرمستقیم گزارش شده است. تحقیقات ما نشان می‌دهد که چگونه سندرم پاهای بی‌قرار بر مرگ‌ومیر مرتبط با بیماری‌های قلبی‌عروقی در زنان مسن تأثیر می‌گذارد. این مقاله نشان می‌دهد که RLS می‌تواند یک عامل جدید خطر برای مرگ مربوط به CVD باشد.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید