انتشار این مقاله


کلسترول بالا در کودکان

بزرگسالان تنها گروه سنی نیستند که با مشکل کلسترول بالا مواجه‌اند. کودکان نیز ممکن است مقادیر بالایی از کلسترول داشته‌باشند که موجب بروز مشکلات مربوط به سلامتی در آنان، از جمله مشکلات مربوط به بیماری‌های قلبی در بزرگسالی شود. کلسترول بالا، موجب تشکیل پلاک در دیواره‌ی عروق که وظیفه‌ی خون‌رسانی به قلب و سایر اندام‌ها […]

بزرگسالان تنها گروه سنی نیستند که با مشکل کلسترول بالا مواجه‌اند. کودکان نیز ممکن است مقادیر بالایی از کلسترول داشته‌باشند که موجب بروز مشکلات مربوط به سلامتی در آنان، از جمله مشکلات مربوط به بیماری‌های قلبی در بزرگسالی شود. کلسترول بالا، موجب تشکیل پلاک در دیواره‌ی عروق که وظیفه‌ی خون‌رسانی به قلب و سایر اندام‌ها را دارند می‌شود. تشکیل پلاک، می‌تواند موجب کاهش قطر عروق و در نتیجه جریان خون به اندام موردنظر شود که درنهایت می‌تواند منجر به مشکلات قلبی و سکته شود.

علل کلسترول بالا در کودکان چیست؟

میزان کلسترول کودکان، به طور عمده با سه عامل در ارتباط می‌باشد:

• وراثتی
• رژیم غذایی
• چاقی

در اکثر موارد، کودکانی که دارای کلسترول بالا هستند، دارای والدینی با میزان کلسترول بالا می‌باشند.

نحوه‌ی تشخیص کلسترول بالا در کودکان چگونه است؟

متخصصان مراقبت‌های سلامت می‌توانند میزان کلسترول کودکان در سنین مدرسه را با یک آزمایش ساده‌ی خون تشخیص دهند. انجام این آزمایش در شرایطی که خانواده‌ی کودک دارای سابقه‌ی بیماری‌های قلبی باشد و یا والدین کودک مقادیر بالایی از کلسترول را دارا باشند، حائز اهمیت است. نتایج این تست میزان کلسترول خون کودک را مشخص می‌کنند.

سازمان جهانی قلب، ریه و خون (NHLBI) و نیز آکادمی متخصصین کودک آمریکا توصیه می‌کنند که کودکان یک بار در سنین بین ۹ و ۱۱ سالگی و بار دیگر در سنین بین ۱۷ و ۲۱ سالگی آزمایش تشخیصی کلسترول را انجام دهند.

انجام این آزمایشات به طور ویژه‌تری برای کودکانی که دارای سابقه‌ی خانوادگی کلسترول بالا، چربی خون و یا بیماری‌های قلبی نابالغ (مردان با سن کمتر از ۵۵ و زنان با سن کمتر از ۶۵) هستند و نیز کودکانی که شاخص توده ی بدنی (BMI) بالای ۹۵ در سنین بین ۲ تا ۸ سال و بالای ۸۵ در سنین بین ۱۲ تا ۱۶ سال هستند و البته کودکانی که دارای فاکتور‌های ریسک دیگری از جمله قرار داشتن در معرض دود سیگار، دیابت و فشار خون بالا می‌باشند توصیه می‌شود.

نخستین آزمایش تشخیصی بهتر است پس از دو سالگی انجام گیرد ولی تا بعد از ده سالگی به تاخیر نیافتد. کودکان زیر دو سال نباید این آزمایش تشخیصی را انجام دهند.

درمان اولیه برای کودکان دارای اضافه وزن، یا چاقی که دارای میزان چربی خون بالا و یا HDL پایین می‌باشند، کنترل وزن است که شامل بهبود تغذیه‌ی فرد با مواد غذایی مناسب و افزایش میزان تمرینات ورزشی و بدنی شخص می‌باشد.

برای کودکان بالای ده سال با مقادیر بسیار بالای کلسترول، درمان دارویی نیز در نظر گرفته می‌شود.

کلسترول بالا در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

بهترین روش درمان کلسترول در کودکان، داشتن رژیم غذایی مناسب و برنامه ی ورزشی می‌باشد که شامل کل اعضای خانواده شود. برای مثال به توصیه های زیر توجه کنید:

• از غذاهایی استفاده کنید که دارای مقادیر پایینی از چربی کل، چربی اشباع شده، روغن ترانس و کلسترول باشند. میزان چربی مصرف شده توسط یک کودک باید کمتر از %۳۰ کالری روزانه‌ی دریافت شده توسط او باشد.این توصیه برای کودکان زیر دو سال قابل تعمیم نمی‌باشد. میزان چربی اشباع باید کمتر از %۱۰ کالری دریافتی روزانه باشد، درحالی که کودکان دارای ریسک بالا، باید به طور کلی از روغن ترانس استفاده نکنند و میزان چربی مصرفی‌شان کمتر از %۷ کالری روزانه و کلسترول مصرفی‌شان نیز کمتر از ۲۰۰ میلی گرم روزانه باشد.

• در رژیم غذایی، از غذاهای متنوعی استفاده کنید تا کودک شما بتواند همه‌ی مواد مغذی موردنیاز خود را دریافت کند.

• به طور منظم تمرینات ورزشی انجام دهید. انجام تمرینات هوازی به صورت منظم، مانند دوچرخه سواری، دویدن، پیاده روی و شنا می توانند به افزایش میزان HDL کمک کنند و احتمال ابتلای کودک شما به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

در زیر، به بعضی مثال‌های غذای سالم برای کودکان اشاره شده است:

• برای صبحانه: میوه، غلات بدون شکر و ماست کم چرب جزو انتخاب‌های خوب محسوب می شوند. به جای شیر پرچرب نیز از شیر با چربی کمتر از %۱ استفاده کنید.

• برای ناهار و شام: به جای سرخ کردن مواد غذایی آن‌ها را گریل کنید و یا در فر بپزید. برای درست کردن ساندویچ سالم‌تر از نان کامل استفاده کنید. همواره از میوه های تازه (با پوست) همراه با غذای خود استفاده کنید.

• برای میان وعده: میوه، سبزیجات، انواع نان‌ها و غلات، میان وعده‌های خوبی برای کودکان به حساب می‌آیند. در مقابل کودکان باید از نوشیدنی‌های گازدار، و آبمیوه‌ها خودداری کنند.

ممکن است رژیم غذایی و ورزش به تنهایی نتوانند میزان کلسترول کودک شما را بهبود ببخشند. در چنین شرایطی نیاز به داروهای استاتینی کاهنده‌ی کلسترول خون می‌باشد.

بعد از اعمال تغییرات در رژیم غذایی و نیز مصرف داروها‌ی تجویزشده توسط پزشک، نیاز است تا میزان کلسترول خون کودک دوباره اندازه گیری شود.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید