انتشار این مقاله


نور سبز، سبب کاهش درد های میگرنی می‌گردد

سردردهای میگرنی، به عنوان سردرد هایی با تپش در نواحی مشخصی از سر و به طور معمول، حالت تهوع و حساسیت به نور شناخته می شوند.  این نوع سردردها به طور خاص خطرناک نبوده و کشنده نیستند اما می توانند موجب تحمیل فشارهای اجتماعی و اقتصادی زیادی بعلت تاثیرگذاری در مدت زمان فعالیت مفید بشوند. از آنجایی […]

سردردهای میگرنی، به عنوان سردرد هایی با تپش در نواحی مشخصی از سر و به طور معمول، حالت تهوع و حساسیت به نور شناخته می شوند. 

این نوع سردردها به طور خاص خطرناک نبوده و کشنده نیستند اما می توانند موجب تحمیل فشارهای اجتماعی و اقتصادی زیادی بعلت تاثیرگذاری در مدت زمان فعالیت مفید بشوند. از آنجایی که این نوع سردردها، با حساسیت به نور همراه اند، می توانند فعالیت های وابسته به نور در روز را تحت تاثیر قرار دهند. بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی(WHO)، میگرن باعث از تلف شدن ۲۵ میلیون روز کاری/ درسی در بریتانیا به ازای هر سال می گردد.
در برابر شیوع وسیع این معضل، درمانی برای این مشکل وجود ندارد. این افراد تنها می توانند با داروهای خاص و همچنین سبک زندگی بهتر با این مشکل مقابله کنند.
در مطالعه جدید که نتایج آن در مجله Brain منتشر شده نشان داده شده است، نور سبز، نه تنها کمتر از سایر طول موج های مرئی باعث ایجاد میگرن می شود، بلکه می تواند از شدت سردرد نیز بکاهد.
دکتر رامی برستین از دانشگاه هاروارد:

بیش از ۸۰% حمله های میگرنی، بوسیله نور مرئی تشدید شده و سبب ایجاد میل به تاریکی و ایزوله شدن فرد مبتلا از کار و خانواده می گردند.

دکتر برستین و همکارانش با طراحی آزمایشی از مبتلایان به میگرن درخواست کردند تا تاثیر رنگ های مختلف بر شدت سردرد خود را گزارش کنند. (سفید، آبی، سبز، کهربایی و قرمز) نتایج این آزمایش نشان از کاهش شدت سردرد به میزان ۱۵% در بیست درصد از مبتلایان به وسیله رنگ سبز داشت. در مقابل تمامی رنگ های دیگر حکایت از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی در شدت سردرد داشتند.headacheنتایج به دست آمده موجب ترغیب پژوهشگران برای کشف علل و مکانیسم اثرگذاری نور سبز بر روی میگرن گشت.
تحقیقات صورت گرفته نشان داد، نور سبز بر خلاف سایر رنگ های طیف مرئی، کمترین میزان تحریک در شبکیه را داراست. شبکیه، داخلی ترین لایه پوشاننده کره چشم با سلول های حساس به نور(سلول های استوانه ای و مخروطی) است. قشر مغز ناحیه ای برای دریافت و پردازش اطلاعات حسی می باشد. دانشمندان با بررسی موش ها دریافتند، تالاموس، ناحیه ای که یکی از وظایف آن انتقال اطلاعات حسی از شبکیه به قشر مغز است، ناحیه ای با کمترین میزان حساسیت به نور سبز می باشد. این پدیده موجب کاهش تحریکات منتقل شده به قشر مخ می گردد و در نتیجه سبب کاهش شدت دردهای میگرنی می شود.
دکتر برستین اضافه می کند:

امید دارم بتوان از نور سبز برای درمان سردردهای میگرنی بهره برد.

همچنین در حال حاضر دکتر برستین در تلاش است تا لامپ های مقرون به صرفه و کم شدتی، که تنها نور سبز خالص را انتشار می دهند و همچنین عینک های آفتابی با فیلتر نور سبز را توسعه داده و با قیمتی مناسب در اختیار عموم قرار دهد.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید